Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Pätevänoloinen pariisilainen

Uusi Renault Twingo viehättää Raija Kivimäen silmää. Auton moottori on sijoitettu taka-akselin päälle. Etupellin alla ei ole tavaratilaa edes asiakirjasalkulle, vaikka niin voisi kuvitella. Siellä lymyävät akun lisäksi moottorin tarkastuskohteet, kuten öljytikku sekä tuulilasin pyyhkimien nestesäiliö.

Piskuisen Renault Twingon 3-sylinterinen moottori säksättää. Salolaisen Raija Kivimäen mielestä suorastaan kehrää kissan lailla.
– Ja mitäs etua tästä nyt on aiempaan, Raija Kivimäki kysyy kun selviää, että uutuuden nerokkaimmat ideat ovat takamoottorisuus ja takavetoisuus.
Kysymys on hyvä ja oleellinen. Renaultin suunnitteluosasto on hakenut ratkaisulla uutuudenviehätyksen ja erilaisuuden ohella ennen kaikkea lisäketteryyttä ja matkustamoon extrasenttejä. Auto on suunniteltu puhtaasti kaupunkilaisuuden ehdoilla.

 

Jouko Tuominen testaa Twingon kokoa keskellä Salon toria.

Twingo on parkissa keskellä Salon toria. Osa ohikulkijoista vilkuilee autoa varovasti. Suurin osa hiihtää ohi ja suorastaan välttää katsekontaktia. Osa uskaltautuu liki.
– Ääni paljastaa, että moottori taitaa olla takana. Kaikkea ne keksivät. Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, sanoo Jouko Tuominen.
– Kakkosauton kokoluokkaahan tämä on. Kaupungissa ajettaessa kulkee varmasti hyvin, ja jos ei tarvitse paljon tavaraa, niin ihan näppärä, Tuominen arvioi.
Näin Renaultillakin on kaiketi funtsittu. Kyytiin menee kaksi aikuista eturaheille, päiväkoti-ikäiset taakse ja jonkin verran roinaa tavaratilaan. Kultaistanoutajaa ei takahutlariin saa ängettyä millään, eikä kahta bodaria takapenkille. Nämä ovat päivänselviä realiteetteja, jotka pikkuautoissa on hyväksyttävä. Lisätilaa toki saa kaatamalla takaistuimen selkänojan.
Plussien puolelle pitää kirjata myös auton kääntösäde, joka on uskomattoman pieni: esitteen mukaan vain 8,6 metriä. Rattia parkkipaikalla veivatessa lukema on helppo uskoa. Twingon kääntösäde suorastaan naurattaa – positiivisessa mielessä.

Twingon moottori löytyy takaluukusta paneelien alta. Jouko Tuominen pitää sijaintia varsin mielenkiintoisena.

Palataan muuten vielä otsikkoon. Ei Twingo oikeasti mistään Pariisista, saati edes Ranskasta tule. Auto näet valmistetaan Renaultin tehtaalla Sloveniassa. (Miiro Koivula)

 










Uutiset
STT
Arkisto