Me koerotat

0

Kauppiaan on tietenkin mukava tiedottaa ja mainostaa, että kaupassa alennetaan hintoja, koska halutaan auttaa maata vaikeassa taloustilanteessa ja tukea huonosti toimeen tulevia kotitalouksia. Muitakin vähemmän jaloja tarkoitusperiä saattaa kaupalla kuitenkin myös olla. Yksi klassinen tarkoitusperä on testaus.

Hintojen kohdalla testaus liittyy hintajouston käsitteeseen. Hintajousto pyrkii kuvaamaan, paljonko jonkin hyödykkeen kysyntä muuttuu sen hinnan noustessa tai laskiessa. Myyjän elämä on yhtä suurta hintojen korotuksen hintajouston testaamista, jokaisesta myydystä tuotteesta tai suoritteesta pyritään tietysti saamaan paras mahdollinen hinta. Joskus on hyvä testata myös hintajouston määrää hintoja laskettaessa, ja kun sitä tekee, on tietysti hyvä samalla tehdä asiasta samalla suuri numero ja mainoskampanja.

Monen monta muutakin asiaa on hyvä testata kaupassa. Tuntuuko sinusta esimerkiksi siltä, että suosikkituotteesi vaihtaa jatkuvasti paikkaa hyllyssä ja että sitä on vaikea löytää? Kyseessä saattaa hyvinkin olla kauppiaan kokeilu, jossa tutkitaan tuotesijoittelun vaikutusta myyntiin. Tai oletko saanut tarjouksen, joka on jotenkin oudosti sidottu johonkin rajattuun ajankohtaan tai maantieteelliseen alueeseen? Todennäköisesti kyseessä on kauppiaan testi.

 

Digitaalinen maailma ja internet on varsinainen kokeilutalouden Eldorado. Digitaalisessa ympäristössä on helppo viritellä erilaisia koeasetelmia, ja kuluttajien vasteen mittaaminen on yleensä myös perinteistä analogista maailmaa helpompaa ja nopeampaa. Eipä ihme, että suomalaiset haluavat viettää aikaansa verkossa surfaten – innokas etsijä löytää todennäköisesti myös monia hyviä ja edullisia kuluttajille suunnattuja koepalloja.

Mutta olkaamme toki rehellisiä. Kyllähän tämä peli on kahdenpuolista. Me kuluttajat heitämme kaupoille ja palvelutuottajille jatkuvasti kaikenlaisia koepalloja, tinkaamme, valitamme syystä tai syyttä, palautamme tuotteita mitä erilaisimmin syin ja yleensä vain nautimme elinkeinoelämän rajojen ja palvelukyvyn testaamisesta.

Yksi erityisen ikävä testaamisen puoli liittyy tuotteiden tai palveluiden laadun testaamiseen. Olemattomia eivät ole nekään koeasetelmat, joissa tarkoituksella testataan, kuinka huonoa tuotteen laatua tai huonoa palvelua asiakkaat ovat valmiit hyväksymään. Ja olemmehan me usein valmiita. Ikävä kyllä usein tällaiset kokeet johtavat jopa kuluttajien turvallisuuden vaarantumiseen ja ympäristön kohtuuttomaan kuormittumiseen, kun epäkelpoja tuotteita joudutaan hylkäämään pienen tai olemattoman käytön vuoksi.

 

Koejärjestelyissä ainakin kaksi asiaa on varmaa. Kyseessä ovat kokeet, jotka ovat jo määritelmän mukaan määräaikaisia. Pidemmän päälle keinotekoinen ja epärealistinen hinnoittelu, laatu tai palvelu ei markkinoilla menesty.

Viime kädessä markkinamekanismit huolehtivat markkinat tasapainoon pitkällä aikavälillä, jollei sitten markkinamekanismeja keinotekoisesti häiritä. Eli kyllä ne hinnat siellä ruokakaupoissa taas pian palaavat entiselle, tai mahdollisesti uudelle korkeammalle tasolle

Toinen varma asia on, että kokeita ei tehdä huvin ja hauskuuden vuoksi eikä myöskään hyväntekeväisyyden. Niitä tehdään bisneksen vuoksi. Vastedeskin jokainen myyjä pyrkii myymään mahdollisimman kalliilla ja ostaja ostamaan mahdollisimman halvalla. Siinä välissä asioita säädettäessä voi koerotta saada muutaman hienon makupalan, tai vaihtoehtoisesti pahasti nenilleen.

Reima Suomi

Kirjoittaja on tietojärjestelmätieteen professori.