Ylämenu
Menu

Aukioloaikojen vapaus käynnisti pudotuspelin?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone

Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on heijastunut myös kauppojen myyntiin. Päivittäistavarakaupan tilastojen mukaan tammikuussa vähittäismyynti kokonaisuudessaan laski, mutta laskusta suurin osa meni pienien kauppojen tilistä.
Kun kauppojen aukiolo oli nykyistä säädellynpää, se suosi pikkukauppoja. Ne saivat pitää ovensa auki myös pyhäpäivinä, jolloin isot kaupat oli määrätty pysymään kiinni. Se ohjasi asiakkaita pikkukauppoihin. Kun isot marketitkin nyt saavat olla auki sekä arkena että pyhänä, pikkukauppojen etu on sulanut pois. Se on näkynyt kassassa.

PIKKUKAUPPOJEN myynti on laskenut viime vuoden tammikuusta tämän vuoden tappikuuhun vähää vaille kymmenen prosenttia. Yli viiden prosentin miinuksen kirjasivat myös alle 400 neliön myymälät. Muutos on tuntuva.
Päivittäistavarakaupan mukaan liikeaikalain lisäksi toinen myyntitilastoihin vaikuttava asia on entistä kovempi hintakilpailu. Tämäkin on heikentänyt pienien kauppojen asemia.

ISO kysymys on pienten kauppojen kohtalo. Jäävätkö ne isompien puristuksiin niin pahasti, että aukioloaikojen vapauttaminen pakottaakin ne lopulta sulkemaan ovensa kokonaan? Nyt ainakin näyttää siltä, että isot marketit ovat vahvistaneet asemiaan pienten kustannuksella. Käytössä ovat tosin vasta yhden kuukauden luvut, joten liian varmoja johtopäätöksiä niistä ei pidä tehdä.
Kyse ei ole vain kaupan sisäisestä asiasta ja kauppatyyppien kilpailusta. Päivittäistavarakauppa on asiakkaalle välttämättömyys. Jos lähikauppa on juuri se pieni myymälä ja isommat kaupat ovat matkan päässä, kauppa-asioiden hoito muuttuu monella hankalaksi ellei ylivoimaiseksi. Kauppakuolema on silloin merkittävä asia.

PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA joutuu luonnollisesti pohtimaan itsekin omia painotuksiaan. Haluavatko ketjut itse, että pienetkin liikkeet säilyvät? Asiakaspalvelun kannalta sillä on merkitystä, mutta enemmän asiassa päätöksiä tehtäessä luultavasti painavat puhtaat liiketaloudelliset perusteet.
Joku merkitys on silläkin, miten asiakaskunta uusiin kauppatapoihin suhtautuu ja missä päivittäistavaraostoksensa tekee. Jaloillaan voi tässäkin äänestää.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone

1 vastaus: Aukioloaikojen vapaus käynnisti pudotuspelin?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Muualla
Arkisto
Blogit sss.fi

 

Mediakortti
Suvilehti