Ylämenu
Menu

Pankit päivittävät urakalla asiakkaidensa tietoja

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone

Pankeilla on jättiurakka niiden hankkiessa asiakkaidensa tuntemistietoja. Lakisääteisen urakan takana on rahanpesun, harmaan talouden ja terrorismin rahoituksen estäminen.

Salon seudun pankeilla on jopa kymmeniä tuhansia asiakkaita, joiden tiedot on päivitettävä lain vaatimalle tasolle tämän vuoden kuluessa.
– Asiakkaistamme vähän alle puolen tiedot on vielä päivitettävä, kuvailee tuntemisurakkaa Lounaismaan Osuuspankin hallintojohtaja Pertti Purola.
Määrä tarkoittaa kymmeniä tuhansia asiakkaita, sillä yhteensä asiakkaita on noin 85 000.
Lounaismaan Osuuspankki ei ole yksin urakkansa kanssa. Kaikilla pankeilla on sama edessä enemmän tai vähemmän työläänä. Osa asiakkaista on heittäytynyt myös poikkiteloin, sillä pankin tekemiä kysymyksiä ei ole hyväksytty.
Finanssivalvonta eli Fiva patistaa pankkeja urakkaan, mutta samalla sille on tullut kyselyjä, ovatko pankkien menettelytavat asiakkaan tuntemistietojen hankkimisessa olleet asianmukaisia.

– Kysymykset pitäisi kohdentaa paremmin riskiperusteisesti erityyppisille asiakkaille, selittää toimistopäällikkö Markku Koponen Fivasta.

Pankkien työkalut vastahakoisten asiakkaiden tuntemistietojen hankkimiseksi ovat rajallisia. Jos asiakas jostakin syystä kieltäytyy antamasta tietoja, maksupalvelulaki ei mahdollista maksuvälineiden sulkemista asiakkaan tuntemistietojen hankkimisen tehostamiseksi.

Lounaismaan Osuuspankki ei ole yksin urakkansa kanssa. Kaikilla pankeilla on sama edessä enemmän tai vähemmän työläänä. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone

5 vastausta: Pankit päivittävät urakalla asiakkaidensa tietoja

  • Pidetään somessa päivityksiä yllä, että millä tavoin mikäkin pankki kohtelee asiakkaitaan. Osataan kaikki valita vähiten haittaa tuottava pankki.
    Etenkin yllättäen ilman ennakkovaroitusta jäädytetyt tilit ja luottokortit kiinnostavat jokaista minkätahansa pankin asiakasta.
    Samaten yllätykset pankkiautomaatilla, joka ei yhtäkkiä luovutakaan tililtäsi rahoja ennen konttorivierailua (jossa otetaan puhelinpalaveri pääkonttoriin).

  • Ymmärrän että nettikäyttäjät tunnistetaan. Herää epäillys vaaditaanko Sepa ohjeissa kysymään kaikkea. Valitettavasti emme ole Viron tasolla tunnistautumisessa ja viranomaisetkin maksavat miljoonia euroja pankeille tunnistautumisesta. Onneksi on tulossa pankit ohittavia maksujärjestelmiä, joita joku pankkiiiri kutsui loisiksi. Onko pankeilla lupa skannata henkilökortit omiin rekistereihin, josta ne ovat nähtävissä oman pankkikonttorinkin ulkopuolella. Omakohtainen kokemus kun henkilökohtaisesti rekisteröidyin Pohjolan Osuuspankkiin asuntoyhtiön edustajana niin samalla Salossa oli kuvani käytettävissä. Onkohan esimerkiksi osuuspankeilla lupa kerätä rekisterihinsä kuvia ajokorteista ja passeista?

  • Ainakin yksi pankki kysyy, missä muissa pankeissa henkilö on asiakkaana. Olisi mielenkiintoista tietää, miten tuollaista tietoa käytetään hyväksi ja miten se vaikuttaa pankkien keskinäiseen kilpailuun.

  • Kannattaa olla tarkkana mitä tietoja annatte. Esim. mitä pankin tarvitsee tietää toisen pankin pankkisuhteista. Nyt tulisi ihmisten miettiä kannattaako nostaa varat tililtä pois. Pankki ei voi luovuttaa omista tiedostoistaan ulospäin mitään tietoja. Kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja selvittää, mitä tietoja pankilla on.

    Käy kuten eräälle maatilan omistavalle vanhukselle. Pyydettiin pankkiin neuvotteluun. Vanhus odotti, että on neuvottelu hänen rahavaroistaan, mutta paikalla olikin vain pankkitoimihenkilö, joka esitti, että tila myytäisiin ja muuttaisi keskustaan.

    Onneksi oli terävä mamma ja sanoi, että pankki ei hänen tilaansa myy. Olikohan annettu pankin tehtäväksi hommata naapurille lisämaata?

  • Pankeilla on rekisterinpitäjästä tiedot niiden verkkosivuilla (Henkilötietolaki 26§ ja 10§).

    Käydessään pankin sivuilla näkee joidenkin puutteeliset tiedot, ja joillakin pankeilla on selkeästti kerrottu rekisterin hoitajan tiedot. Joillakin pankeilla on tosi vaikeasti löydettävät yhteystiedot rekisterinpitäjään.

    Yleensä tiedonhakijaa juoksutetaan mahdottomastti ja joillakin täytyy henkilökohtaisesti matkustaa jonnekin tai lähettää pyyntö. Pankkisalaisuus mitä kysytään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Muualla
Arkisto
Blogit sss.fi

 

Mediakortti
Suvilehti