Kauden viimeinen voittosauma

0
Kimi Räikkösellä on kauden paras mahdollisuus voittoon Singaporen katuradalla. Kuva: Lehtikuva/AFP/Roslan Rahman

Kimi Räikkösellä on kauden paras mahdollisuus voittoon Singaporen katuradalla. Kuva: Lehtikuva/AFP/Roslan Rahman

 

Tänään on kulunut päivälleen kolme ja puoli vuotta siitä, kun Kimi Räikkönen voitti Australian GP:n maaliskuussa 2013. Tuolloin MM-sarjan avausosakilpailusa parivaljakko Räikkönen–Lotus näytti niin lyömättömältä yhdistelmältä, että voittoja oli syytä odottaa lisää, jos ei nyt saman kevään niin ainakin suven aikana. Kukapa olisi silloin uskonut, että Singaporen GP:ssä 2016 tuo ylivoimainen voitto olisi edelleen viimeisin suomalaiskuljettajan ajama ykkössija F1:ssä.

Itse asiassa tilastofakta kuulostaa vielä uskomattomammalta, kun laskee, miten useasti suomalaiskuljettajat ovat tämän runsaan kolmen vuoden kuivan jakson aikana seisseet palkintopallilla. Räikkönen on ennättänyt samppanjajuhliin 14 kertaa, kun taas Williamsin Valtteri Bottas on maistellut kuohujuomaa yhdeksän kertaa. Voitot vain ovat karttaneet.

Vertailupohjaksi voidaan ottaa vaikkapa Keke Rosberg, joka voitti urallaan viidesti, saavutti siinä välissä maailmanmestaruuden, mutta juhli palkintopallilla yhteensä vain 17:n GP:n päätteeksi. Siis reilusti vähemmän kuin Bottas ja Räikkönen näiden kolmen ja puolen ”laihan vuoden” aikana yhteensä.

Eikä loppupeleissä mikään viittaa siihen, että suomalaisvoittoa saataisiin F1:ssä juhlia ihan hetkeen. Williams on pudonnut kehityksessä kauas Ferrareiden ja Red Bullien taakse, mutta viimeisimpänä myös Force India on kiihdyttänyt vähintään rinnalle. Bottakselle loppukauden voitto on siis se, jos hän pystyy edes jossain yksittäisessä kisassa ajamaan kärkiviisikkoon.

Räikkösen Ferrarista puolestaan ovat porhaltaneet ohi Red Bullit. Mercedekset edellä ovatkin olleet pian jo kolme vuotta. Ei siis hyvältä näytä lajin ikänestorinkaan kannalta, vaikka Sebastian Vettel onkin tällä kaudella pysynyt viime vuotta paremmin aisoissa.

Kaikki munat on tässä tilanteessa ladattava kuitenkin sen vanhemman suomalaisen koriin. Jos Räikkönen aikoo vielä tällä kaudella laittaa pitkän suomalaisvoitottoman putken poikki, on se hetki nyt eikä myöhemmin.

Singaporen katurata tasoittaa Mersujen etumatkaa, ja vaikka Red Bull lähteekin viikonloppuun hopeanuolten ykköshaastajana, voidaan Ferrari-leirissä hakea uskoa ainakin viime vuodesta. Silloin Vettel suorastaan leikitteli kilpailun voittoon Räikkösen kompatessa kolmossijalla.

Harjoitusten perusteella Mercedes ei pysty ainakaan dominoimaan tätä viikonloppua kuten kahta edellistä ja harmittavan montaa sitä ennen.

Jo Monacossa oli lähellä, ettei Daniel Ricciardo yllättänyt Mersuja kapean katuradan kaarteissa. Nyt täytyy, ihan jo pelkästään lajin kiinnostavuuden kannalta toivoa, että tänä viikonloppuna ei tarvitsisi puhua ainoastaan lähelle pääsemisestä.

Ja kaikkein parasta olisi, jos eräs harvinaisen pitkä suomalaisputki päättyisi samalla. Jos niin ei käy, täyttyy neljäskin nälkävuosi yllättävän nopeasti.