Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Salo laittaa 100 000 eurolla vauhtia hyperloop-selvityksiin

Junarata halkoo maisemaa Hajalassa. Salo aikoo selvittää, voisiko ratalinjausta tai tielinjauksia hyödyntää hyperloopin testiputken rakentamisessa.

Salon kaupunki tutkii, millaisia mahdollisuuksia hyperloop voisi tarjota alueelle.

Kaupunki aikoo teettää aiheesta taloudellisiin ja teknisiin kysymyksiin keskittyvän raportin, jonka tekemiseen on varattu maksimissaan 60 000 euroa. Työ on parhaillaan julkisessa kilpailutuksessa, joka on avoinna 29. joulukuuta asti.

Raportilta toivotaan vastauksia moniin kysymyksiin. Ydinkysymyksenä on, millaisia maankäytöllisiä ja kaavoituksellisia vaatimuksia testiradan rakentamiseen liittyisi.

– Se on iso kysymys, voidaanko olemassa olevia tie- ja rataväyliä mahdollisesti hyödyntää, sanoo ohjelmapäällikkö Anita Silanterä Salon kaupungilta.

Ulkopuolisen konsulttityön hankkimisen lisäksi Salo aikoo palkata määräaikaisen projektiasiantuntijan selvittämään hyperloopin mahdollisuuksia.

Asiantuntijalta toivotaan etenkin valmiuksia kartoittaa nopealla aikataululla, olisiko Salossa edellytyksiä hyperloop-testiradan ja innovaatiokeskuksen perustamiselle.

Kaupunki on varannut yhteensä 100 000 euroa hyperloop-asian selvittelyyn. Lisäksi Tekes rahoittaa hanketta.

Hyperloop on liikennemuoto, jossa magneettikentän päällä leijuva kapseli kiitää tunnelissa jopa 1 200 kilometriä tunnissa. Putki on pumpattu lähes tyhjäksi ilmasta, jolloin ilmanvastusta ei ole.

Hyperloop One -yhtiö kehittää ja testaa liikennevälinettä Nevadan autiomaassa Yhdysvalloissa. Toimivaa hyperloopia ei ole vielä olemassa.

 

Lue lisää tiistain Salon Seudun Sanomista

 

22 vastausta: Salo laittaa 100 000 eurolla vauhtia hyperloop-selvityksiin

  • Ei voi sanoa kuin: voi tätä haaskausta.

  • Tarvitaanko sen kertomiseen 100 000 euroa, että Nevadan autiomaassa on kova ja tasainen baana valmiina. Salon ympäristössä on upottavia savikoita ja monta kymmentä metriä korkeita kallioita vuorotellen, ja moottoritiestä voi laskea, kuinka paljon maksaa tasaisen baanan rakentaminen. Paitsi että noin hurjaa vauhtia liikkuva sukkula luultavasti tarvitsee vielä paljon tasaisemman baanan, mikä maksaa vielä enemmän, ja sitten vasta päästään kokeilemaan.

    Jokainen ymmärtää muutenkin, että mitään kokeiluja ei tietenkään ole järkevä tehdä missään muualla kuin siellä, missä on tasaiset baanat jo ilmaiseksi valmiina niin kuin juuri Nevadan autiomaassa, Länsi-Australiassa ja Atacaman autiomaassa. Tasaisten baanojen rakentamisesta kyllä on kokemusta ennestäänkin, ja se osataan jo laskea muutenkin, mutta niitä on siellä Nevadan autiomaassa jo valmiina.

    Nykyiset tiet ja radat tarvitaan nykyisiksi teiksi ja radoiksi. Luultavasti moottoritiekin olisi tälle liian mutkikas ja kuoppainen, eikä sitä voida sulkea. Eiköhän tämä ole samaa sarjaa kuin Sunny Car Center. Nyt vain odotetaan, koska Sambian presidentin leski astuu mukaan rahoituskuvioihin.

  • Voi ei mitä turhaa rahan menoa, kuka edes uskoo moiseen höpötykseen. Kaupungin herrat uskovat suuren maailman ahneuteen ja asukkaat saavat suorastaan kärsiä! Laittakaa sama raha vaikka työttömyyden hoitoon, olisi parempi vastine.

    • Tämä on Salon kaupungin tapa hoitaa Salon työttömyyttä. Salon kaupungin sivuilla näyttää olevan avoinna hyperloop-asiantuntijan määräaikainen pesti.

      Ei kun kaikki joukolla ko. paikkaa hakemaan, kaupunkilaisten rahoista tämä(kin) ”työllisyydenedistämistoimi” maksetaan.

  • Nopein ja yksinkertaisin keino magneettikentän päällä leijuvan kapselin mahdollisuuksista Salon alueella kiitää tunnelissa jopa 1 200 kilometriä tunnissa putkessa, joka on pumpattu lähes tyhjäksi ilmasta, on saatavissa yksinkertaisella ja nopeimmalla tavalla soittamalla puhelu parhaalle suomalaiselle asiantuntijalle; Juhan af Grannille.
    Ps. Muistakaa tinkiä neuvon hinnasta.

  • Kuka tätä tunnelia tarvitsee? Luin nuo asiantuntevat kommentit. Itsehän en tiedä, mutta tuntuisi, että rahaa on. Riittäisikö sitä työttömyydenhoitoon ja vanhustenpalveluunkin noin kevyesti?

    No onhan siinä itua, pannaan kaikki työttömät, köyhät, eläkeläiset ja sairaat yhteiskuntaa hyödyttämättömät ihmiset putkeen, ja katotaan minne lennetään. Tai siis ne katsovat, ketkä eivät tule putkeen. Jos siis huono tuuri käy, kun ensimmäistä kertaa putkea testaillaan.

    Vai olisko niin, että eliitti menisikin ensin. Uskaltavatkohan.

    • Innovatiivinen idea huumoriin taipuvaiselta. Ellei putki toimi ihan toivotulla tavalla matkustustarkoituksessa, niin toinen käyttötarkoitus olisi valmiina takataskussa.
      Yhteiskunnalle vain kuluja aiheuttava väestönosa pääsisi ainakin kerran elämässään todelliselle seikkailumatkalle – ei tiedä minne. Ehkä tätä ideaa ei kannata kuitenkaan kertoa hallitukselle, etteivät vaan pukkaa määrärahoja tänne idean jatkokehittelyyn tätä II-tarkoitusta varten. 🙂

  • Kaupungintalolta voisi ihmiset jalkautua ja tulla katsomaan tänne välille Salo-Hajala. Helppo se on vetää karttaan viiva että tähän testirata tulee. Kysytäänkö maanomistajilta mitään tai kaupunkilaisilta? Tehdään alueella asuvista koekaniineja, eihän tuosta putkesta ole mitään tietoa, onko niistä haittaa terveydelle, puhutaanhan voimakkaasta magneetista.
    Täällä alueella on metsää, peltoa, asumuksia, savimaata, kalliota, todella haasteellista maastoa. Mä voin sanoa ilmaiseksi että ei kannata, säästäisi Salo projektihenkilön palkan. Miksi tälläistä testataan ihmisten keskellä? Kerran sitä nyt testataan Nevadan autiomaassa, niin aikamoinen harppaus tänne Hajalan savimaille. Ja oletteko ajatelleet kuinka ruma tuollainen putki olisi, tolppien päällä kulkee kaksi putkea. Juna sentään on vain hetken näkyvissä, tuo putki olisi pilaamassa maisemaa iänkaiken. Täällä on jo kärsitty junaradan ja moottoritien takia, maita on pirstoutunut ja maanviljelys hankaloitunut. Ja jos pellolle tulee noita betonitolppia, hankaloituu vielä enemmän. Laittakaa se rata välille Salo-Perniö, tulis halvemmaksi.

  • 1. Hyperloop ei ole teknisesti mahdollinen, ainakaan vielä vuosikymmeniin.
    2. Jos se kuitenkin olisi teknisesti mahdollinen, niin missään tapauksessa mikään järkevä taho ei rakentaisi sellaista moisten pikkukaupunkien, kuin Helsinki ja Tukholma, välille, koska siinä ei olisi taloudellisesti järjen hiventäkään. Se rakennettaisiin väkirikkaiden suurkaupunkien välille.
    3. Jos se kuitenkin rakennettaisiin Suomeen, niin se ei pysähtyisi Salossa vaan suhahtaisi ohi (kuvaannollisesti, koska tyhjiössä ei suhahda). Kapselin jarruttaminen ja uudelleen vauhtiin laittaminen tulisi aivan liian kalliiksi ja veisi aivan liikaa aikaa, jotta muutaman tuhannen asukkaan tuppukylään kannattaisi edes harkita asemaa.
    4. Ootteko kuulleet roudasta ja jääkauden aiheuttamasta maan kohoamisesta? Hyperloopin putken pitäisi olla millimetrin tarkka ja nykytekniikalla ei ole saatu edes moottoritietä tänne rakennettua niin, ettei se routisi ja maan nouseminen viimeistään muutamassa vuodessa pilaisi putken.
    5. Salon kaupungilla ei ole varaa laittaa rahaa kaikenlaisiin tuulentupiin. Ihan niin kuin eräs kaupunginjohtajan hehkuttama kiinalais-amerikkalainen ”kännykkäfirma” on tämä Hyperloopkin silkkaa huijausta. Jos kaupunki laittaa sata tonnia Hyperloop-selvitykseen, lopputuloksena kaupunki on sata tonnia köyhempi ja yhtä paperinippua rikkaampi.

    Ei osteta Microsoftin kiinteistöjä eikä syydetä rahaa Hyperlooppiin. Jos on ihan pakko hassata yhteisiä rahoja johonkin, niin tuetaan vaikka paikallisia, ihan oikeita startup-yrityksiä mieluummin niillä rahoilla. Tai koitetaan edes saada lisää korkeakoulutusta Saloon ja sitä kautta panostusta tulevaisuuteen. Sitä ennen voisi laittaa koulut, päivähoidon, sairaanhoidon, vanhusten hoidon, kadut ja pyörätiet yms. kuntoon, ne kuuluvat kunnan tehtäviin. Ulkomaalaisten huijarifirmojen tukeminen ei kuulu.

    • 1. Hyperloop ei ole teknisesti mahdollinen, ainakaan vielä vuosikymmeniin.

      Ja mihin herra perustaa asiantuntevan väitteensä? No, ensi vuoden alussahan tuo nähdään kun testiradan pitäisi valmistua Nevadassa.

  • Nyt vaan kaikki hakemasn pestiä. Mä voisin heti sanoa et ei tuu onnistumaan. Helpot 3500€/kk.

  • Miten kaupunki voi laittaa tällaisen asian selvittämiseen 100000 euroa samanaikaisesti kun leikataan sopeuttamisohjelman mukaisesti kaupungin perustoiminnoista ja korotetaan mm. kiinteistöveroa.

  • Huono sijoitus, suorastaan surkea. Täysin utopistinen ”putki”.

  • Hiirenloukuista hyperlooppiin, siinäkö Salon tulevaisuus? Ei taida olla piilaaksossa kaikki muumit kotona.

  • Ihan vertailuksi, mitä maksaa muutama kilometri kallioon tehtyä putkea (=länsimetro) reilun miljardin. Tämä hyperputkisysteemi asemineen ei varmasti halvemmalla tule per kilometri. Vaikka kaikki salolaiset ja turkulaiset kulkisivat joka päivä tyhjiöputkessa Helsinkiin, ei hommasta saisi kannattavaa.

  • Kantsii hommaa toi Sunny car centterin Ritaluoma hoitamaan hankkeen rahoitusta. Nigeriassa on useampikin ruhtinas valmis rahoittajaksi, kunhan vain muutama muodollinen asia on hoidettu.

  • Nyt taisi kaupungin päättäjät hyperloopata jo ajassakin. Meinataanko hypätä joulun yli suoraan aprillipäivään?

  • Ehdotan myöskin kansainvälistä lentokenttää. Sen voisi sijoittaa mihin tahansa Salon alueella. Kannattaa yhtä varmasti kuin tieteiselokuvista repäisty hyperloop, joka ei vielä toimi edes tasaisella aavikolla. Vaikka rata saataisiin ilmaiseksi, niin käyttäjät puuttuvat. Molemmissa päissä pitäisi olla Tokion kaltainen metropoli, jotta homma olisi edes teoriassa kannattavaa.

  • Kerrassaan hienoa!

  • Pitäisikö innovoida juna, joka pysähtyy Saloon? Rakennetaan osaamiskeskus ja innovointikeskus sen ympärille.

  • Miten ihminen pysyy hengissä ”putkijunan” kiihdyttäessä hetkessä nopeuden 1200 km/t ja taas jarruttaessa hetkessä pysähdyksiin? Kaipa siinä ”jonkinmoisia” G-voimia tulee.










Uutiset
STT
Arkisto