Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Salon itäinen ohikulkutie avattiin – uuden tien nimi on Mahtinaisentie

Salon itäinen ohitustie avattiin liikenteelle  torstaina aamupäivällä – tarkkaan ottaen kello 10.24. Ensimmäinen tien käyttäjä oli kuorma-auto, joka kääntyi Mahtinaisentieksi nimetylle ohikulkutielle Tupurin liittymästä kello 10.27. Ja heti perään tielle ehti muutama henkilöauto. 
Kantatie 52:n Salon itäinen ohitustie ohjaa kaupungin keskustan läpi kulkevan liikenteen uudelle tieyhteydelle. Uusi tielinjaus vähentää keskusta-alueelta läpikulku- ja raskaan liikenteen haittoja, parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä tukee alueen elinkeinoelämää.
Itäisen ohikulkutien rakentaminen käynnistyi toukokuussa 2015. Tiehankkeen ovat toteuttaneet Liikennevirasto, Salon kaupunki ja Varsinais-Suomen ely-keskus. Tien rakentaminen maksoi 11 miljoonaa euroa, josta Salon kaupungin osuus oli 2,3 miljoonaa euroa.
– Kyse on Salon kehittämisen kannalta suuremmasta asiasta kuin muutamasta kilometristä valmistunutta tietä. Tämä avaa mahdollisuuksia keskustan ja kevyenliikenteenväylien kehittämisille ja Salon sisääntuloväylien parantamiselle nykyistä viihtyisimmiksi. Lisäksi voidaan nyt siirtää katse ohikulkutien kakkosvaiheeseen, jossa se liittyy Somerontielle. Se taas liittyy Somerontien yritysalueiden kehittämiseen, Salon kaupunkikehityspäällikkö Mika Mannervesi totesi avajaisissa.
Kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Juhani Nummentalo (kok.), toinen varapuheenjohtaja Tauno Kanerva (kesk.) ja kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Ismo Saari (kesk.) korostivat liikenneyhteyden olevan tärkeä Salon kehittämisen kannalta ja tien lisäävän etenkin raskaan liikenteen sujuvuutta sekä turvallisuutta.
 – Ohikulkutie näkyi ensimmäisen kerran kaavassa 40 vuotta sitten – aika kauan on tietä rakennettu. Tie tulee tarpeeseen. Olen kuljetusalan ammattikunnan puolesta tosi tyytyväinen, Tauno Kanerva totesi.

25 vastausta: Salon itäinen ohikulkutie avattiin – uuden tien nimi on Mahtinaisentie

  • Mutta mahtaako kuljetusalan ammattilaiset olla tyytyväisiä 🙂

    • Olisiko tullut liian kalliiksi, jos Perniöntien-Mahtinaisentien risteykseen olisi laitettu oma kaista Perniöön päin kääntyville? Oikealle olisi päässyt, mutta vasemmalle kääntyjä oli ryhmittynyt oikeaan laitaan, mikä ei sinänsä täälläpäin ole mikään yllätys. Pikkujuttuja, joilla on iso vaikutus.

  • Mistä noita kadunnimiä oikein tulee??? Ihme kun nimeksi ei tullut mahtisonnintie!!!

  • Onkohan tien paikkeilla jostain löydetty pakana-aikainen jonkun mahtinaisen hauta? Se olisi todennäköisin selitys. Ensin mieleen tullut viittaus kaupunginhallituksen puheenjohtajistoon tuskin pitää paikkansa.

    • Hieman kaupungille päin tiestä löytyy tuhannen vuotta vanhoja hautauksia sekä asuinpaikkoja, kiinteitä muinaisjäännöksiä. Aivan tien vieressä on samanikäinen kuppikallio. Tuon tien alle on nyt jäänyt melkoinen määrä ainakin muinaisesineitä, ja huonoimmassa tapauksessa myös kiinteitä muinaisjäännöksiä jotka eivät ihan hetkessä ole tulossa historian kirjoihin tietoon.

  • Olen ajanut monta vuotta työmatkaa välillä Perniö-Salo-Perniö. Ohituspaikkoja ei paljon matkalla ole ja ihan suosituin kaasujalkapaikka on aina ollut Kavilan alamäen jälkeen, ennen nousua kaupunkiin – paikka, jossa lopuiltakin hätäsiltä lähtee äly. Siinä viimeistään Perniöstä tulevat paahtavat ohi – ja toisaalta heti Salosta lähtiessä sama homma/paikka. Nyt tähän kohtaan vedettiin mutka uuden tielinjan mukaan. Ja mutkasta tai tietyö 50-merkistä huolimatta ohittelut ainakin Salon suunnasta jatkuu… Jo aiemmin on ollut aika ”jänniä” tilanteita Kavilanmäen alla lähtevän Pettiläntien paikkeilla – siinä on siis pari linja-autopysäkkiä molempiin suuntiin ja tienhaara myös Pettilän asutusalueelle. Mutta mites meni tiehanke noin niinku turvallisuuden kannalta…oikeesti? Tällä hetkellä näköjään urut voi laitella auki uuden liikennemerkin mukaan myös heti Salosta tullessa ja nopeusmerkinnät todellakin palvelevat (erityisesti) Kiskontieltä Perniöön tulevaa liikennettä – siinä Salosta tulevan mutkan jälkeen on nyt heti 80-merkki. Harmi vaan, jos vaikka linja-auto tuossa tönää just eteen? Myös valaistus on ollut aika avuttoman jännästi suunniteltu, eli nyt on valaistus kyllä ihan kaupungista asti – pari kilometriä – mutta loppuukin ennen noita mainitsemiani solmukohdan pysäkkejä/todella vaarallista tienhaaraa. Ei tarvii ajella kun Forssa-Pori-Tre-suuntaan, niin kaikki mahdolliset ja mahdottomat peltotienhaarat on aina 60-alueita, muutaman sadan metrin välein (todella ärsyttäviä, kun ei kukaan ei koskaan niissä kulje..) Mut ilmeisesti tässäkin Salon pätkällä pitää jonkun henki mennä ensin, ennen kuin turvallisuus otetaan ihan oikeasti asialistalle? Mika, Juhani, Tauno, Ismo ja muut..voisko asialle vielä tota skenaariota ennen tehrä jottai..?

  • Tätä ei saa unohtaa vaan ajaa eteenpäin heti. Tämä osuus on vielä tärkeämpi ”Lisäksi voidaan nyt siirtää katse ohikulkutien kakkosvaiheeseen, jossa se liittyy Somerontielle. Se taas liittyy Somerontien yritysalueiden kehittämiseen, Salon kaupunkikehityspäällikkö Mika Mannervesi totesi avajaisissa.”

  • Vihdoinkin saa unohtaa tuon mutkaisen tien Muurlasta Periön asemalle.

  • Miksi Suomessa ei vieläkään rakenneta kiertoliittymiä? Niitä ollaan kyllä käyty länsinaapurissa ihailemassa erilaisin asiantuntijaryhmin. Esimerkiksi uusi risteysalue kt 52 ja Kiskontien kohdalla on täysi susi. Siihen jos johonkin olisi pitänyt kiertoliittymä tehdä. Joudutte valitettavasti näkemään lukuisia riskinottoja, vaaratilanteita ja myös osumia tuossa risteyksessä. Samoin on tilanne kt 52 ja 110 -tien risteyksen kohdalla. Harmillista.

  • Oletettavaa on että myös pyöräilijät löytävät kyseisen tien. Siis miksi pyörätietä ei ainakaan kuvissa näy maantien vierellä?

    • Päivittäin Kiskontietä kulkevana voi vaan todeta että susi jo syntyessään!Aivan mielenvikaiset kiemurat ja siihen päälle vielä 60km/h rajoitus Pettiläntien risteyksestä Perniöntien risteykseen asti, saatiinpahan lisättyä liikenteen ”sujuvuutta” Saloon.
      Toisaalta vanhalle ykköstielle pääsee nopeasti mutta siellä hidasteeksi tulevat nämä uudet liikennevaloristeykset joissa joutuu pysähtymään punaisiin valoihin joka ikinen kerta…

      Miksei tätä Kiskontien risteystä voitu tehdä kunnolla eli eritasoliittymällä kun kerran tietä on niin halvatun kauan jo suunniteltu?Kalliimmaksihan se olisi tullut mutta onhan tässä ollut aikaa säästää…nyt tehtiin kiireellä tuollainen juosten k…u liittymän irvikuva!

      • Saatiin kyllä tehtyä Karjaskylän kylätielle silta, miksi ei Kiskontielle? Nyt on kivat shikaanit ja leikki ”ketkä ruttaa ekana” on alkanut!

      • Taitaa olla taas jonkun kylätaiteilijan suunnitelma.

        • Mielenkiintoinen virtsakouru, mikähän lie tarkoitus panssarihyökkäys?? Porukka tunki sivuteiltä eteen vähääkään välittämättä liikenteestä ja pimeällä ja kaistanvaihto nenän edestä vasemmalle, erittäin mielenkiintoisia manööverejä ja ajoin ensimmäistä kertaa Perniöön, kahden kolarin mahdollisuus heti jollen olisi laskenut nopeutta reippaasti, tässä vielä rytisee ja monasti.

  • Minäkin näitä salolaisia uusia teiden risteyksiä ihmettelen, joiden toimivuus sitten nähdään, jos ja kun liikenne TK52:lle täysin siirtyy. Paljon olemme Suomen teitä kierrelleet, 20 kesää ja noin 3000km 9 pv:ssä/kesä, eikä ole uusia risteyksiä/teitä tällaisina nähty vaan laajoja toimivia kiertliittymiä, jos ei ole eritasoliittymiin ollut varoja. Ihmettelen myös näitä V-S:n ELY-n selityksiä siitä, ettei voitu kiertoliittymiä tehdä näille Salon teille.

  • Ja tuo valtava melu sekä tärinä vain vaihtoi paikkaansa. Nyt se on Pahkavuoren ja Linnunpellon kärsittävänä. Miksi ei tehdä meluvalleja?

    • Älä huoli, kunhan tien loppuosakin valmistuu, niin pääsevät tärinästä ja melusta osallisiksi Palomäen, Mahlakankareen ja Ollikkalan asukkaat, ja sitten puhutaan ohikulkutiestä.

      Ja ne isot betoniporsaat ovat muka meluvalleja, paremminkin kaikupohjia vielä kovemmalle melulle. Tien suunnittelijat voisivat käydä katsomassa meluvalleja ja -aitoja esimerkiksi Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Tampereella, noin niin kuin ensin aluksi.

      Kannattaa myös ottaa opiksi, kun kerran on pakko se tie tehdä 45 vuotta sitten tehdyn suunnitelman mukaan ja vielä keskimäärin noin 40 metriä paksun savikerroksen päälle.

      • Mielenkiinnolla aion seurata miten insinöörit aikovat tukea tuon Mahlakankareen maaperän, Salon päällä on ollut joskus 54 m merta, vuosituhansia, siitä merkkinä venekoukut ympäröivillä kallioilla. Olin näkemässä erään teollisuuskiinteistön perusvaluja menneinä vuosina, olin töissä tulevassa kiinteistössä. Toiselle puolelle rakennusta meni vajaa palkki ja toiselle pari päällekkäin ennen kuin tapasi Tupurin kallioperää, kyse on liuskeesta joka jatkuu Halikonlahteen saakka, Ylhäisten maaperä on sulutettu Kärkän sillasta saakka kerrostaloihin jottei savi liiku tuhansia kiloja teräslevyä maaperässä. Jos huono tuuri käy, valuu tämä savilaatta Halikonlahteen niin että humisee. Raskaan liikenteen rytinä ja paino lilluttaa taatusti tätä savista maaperää. Minulla on joskus hajonnut laseja kaapissa tämän savivaipan heilumisen takia. Sen vuoksi ilmeisesti on raskasliikenne ohjattu pois Salon keskustasta.

        Ohitustien kohdalla ei taatusti löydy kallioperää siinä määrin jotta maa saataisiin sidottua, ja paalua menee satoja tonneja ja syvälle. Lopputuloksena tuo tehdaskiinteistö oli pakko ankkuroida uudelleen, lattiat leikattiin kaikki auki ja palkkia tungenttiin tonneittain kallioon, siitä huolimatta vajosi parikymmentä senttiä, voitte kuvitella miten käy putkistojen ja sähkökaapeleiden. Onnea tieinsinöörit, hupi on vasta alkamassa.

  • Nimi kertoo kyllä sen Tason missä Salossa nykyään rämmitään. Ei se käy edes vitsistä, se niin tyhmä.

  • Kumpa nämäkin rahat olisi käytetty Inkereentien päällystämiseen – 20 cm:n urat 110-tien ja Kailin välillä. Alkaa haitata jo liikenneturvallisuutta!

  • Nyt kiiruusti toteuttamaan tien loppupää Somerontielle asti, kun rakennustöissä säästää vielä miljoonia matalasuhdanteen aikana.

  • Testasin eilen tätä uutta väylää matkalla Hiidestä Hankoon. Todella hyvä ja nopea reitti. Ei enää tarvitse aamuyön tunteina seisoskella keskustan liikennevaloissa, yksin 🙂

  • Joo en ymmärrä näitä negatiivisia kommentteja. Mielestäni parasta mitä Salossa on tehty viimeisen 20 vuoden aikana. Ainoa moite on , että tulvaongelmia tulee takuulla. Ympäristö pääasiassa korkeammalla ja ojia ei nimeksikään.

  • Tämä uusi ohitustie palvelee käytännössä vain ja ainoastaan niitä jotka eivät asioi Salossa. Kaupunkiin tulevat liittymät Kiskon ja Perniön suunnasta aivan älyttömät ja liikennettä hidastavat. Loppuosa ohitustiestä nopeasti vaan valmiiksi Somerontielle niin eipä monikaan enää eksy tähän kylään.

  • Nyt pitää toivoa että päättäjät ovat hereillä ja alkavat lobbaamaan tien toista vaihetta. Tupurista 110-tielle johtavan tien suunnittelun voisi laittaa jäähylle pariksi vuodeksi jotta nähdään miten tämä kakkosvaihe etenee. Paljon tärkeämpi tie kuitenkin ja parempi kohde kaupungin budjetoimalle miljoonalle.

    Tien ykkösvaihe tehtiin muistaakseni yli 5 miljoonaa arviota halvemmalla (arvio 16) joten tien tekeminen oli pelkkää säästöä. Nyt kannattaa rakentaa kun halvalla saa.

    Ilokseni olen havainnut että kakkosvaihetta kannatetaan ja sitä voitaisiin hyödyntää Somerontien varren kehittämisessä. Huomasin myös, että yksi kaupunginjohtajaehdokas näkee potentiaalia Somerontien / moottoritien varren kehittämisessä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto