Ylämenu
Menu

Suojatiellä alle jäänyt jalankulkija loukkaantui Salossa

Vanhempi nainen loukkaantui jäätyään auton alle suojatiellä Salossa perjantaina. Tapaus sattui Hämeentiellä Helenankadun risteyksessä, jossa nainen oli ylittämässä katua suojatietä myöten puolen päivän jälkeen.
Poliisin alustavien tietojen mukaan Salon keskustan suunnasta ajanut nuorehko naiskuljettaja ajoi pysähtymättä ennen suojatietä, vaikka viereisellä kaistalla oleva auto oli pysähtynyt antamaan tietä naiselle.
Törmäyksen voimasta nainen lensi katuun, ja hänet vietiin sairaalaan.
Väistämisvelvollisuuden laiminlyönyttä kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä vammantuottamuksesta. Hänet määrättiin heti ajokieltoon.

34 vastausta: Suojatiellä alle jäänyt jalankulkija loukkaantui Salossa

  • Uudelleen autokouluun ehdottomasti , täysin lisätunnein !

    • Samaa mieltä! Autokouluun oppimaan sääntöjä ja käyttäytymistä. Vaaran paikka on myös Halikon koulukeskuksen suojatie koulujen päättymisen aikaan. Äidit hakevat lapsiaan koulusta ja pysäköivät aivan suojatien eteen, vain harvat ohiajavat pysähtyvät viereen. Paikalla on myös pysäköinti kielletty -merkki mutta ei minkäänlaista valvontaa ole näkynyt?

  • Miltei joka kerta, kun kävelen suojatietä, niin jostain tulee auto ja jatkaa matkaa saman suojatien yli odottamatta, että minä = jalankulkija olen toisella puolella katua! En ymmärrä mitä Salon autokouluissa nykyään opetetaan – ennen aikaa piti pysähtyä ja odottaa, että jalankulkija on ylittänyt tien? Autot on nykyään helpommin ohjattavia ja kevyesti pysähtyviä….järkikö on vaa kadonnu autoilijoilta, kun eivät ymmärrä millaista tuhoa ja kipua aiheuttavat kaahailullaan?

  • Vikaa on kyllä niissä jalankulkijoissakin. Eilen Paukkulan kentän kohdalla minä ja toisesta suunnasta tulut pysähdyimme. Kaveri vaan nojasi fillariinsa ja oli menossa taluttaen suojatielle. Mutta siinä vaan katseli. Ei mennyt vaikka pysähdyimme. Tuo juuri tekee asian vaikeaksi. Päivittäin, kun pysähdyn ja pysäytän liikenteen päästääkseni kulkijan yli, niin hän vain viittilöi menemään. Jos tököttää suojatien edessä, niin menee sitten.

    • Samaa tekevät nuoret kännykäntupsuttajat.
      Vilkuilevat kävellessä näyttöä ja välillä ympärilleen, pysähtyvät kuin olisivat astumassa suojatielle – ja pysyvät paikoillaan kun pysähdyn odottamaan. Katsahtavat kummastuneena ympärilleen, ja vilkaisevat uudelleen hiplattavaansa ja ehkä sitten jopa lähtevät kävelemään suojatietä kadun yli.

  • Nykyistä lakia toki pitää kunnioittaa, mikä on kyllä hengenvaarallinen! jalankulkijoilla pitäisi olla aina väistämisvelvollisuus, jos astuvat ajoradalle. Vilkkaimmat ylityspaikat on valo-ohjattuja ja muualla liikennemäärät niin pieniä, ettei auton eteen kävelylle ole mitään tarvetta! Jollei kävellen pysty esimerkiksi Salossa odottamaan, että 2-3 autoa on mennyt ensin, että pystyy ylittämään tien jalan, niin sitten on parempi pysyä kotona!

    • ”Jalankulkija kirjoitti”nimimerkille .Jos esimerkiksi iso pakettiauto antaa mummolle tietä, pitäisikö hänen kurkkia sieltä autonkeulan takaa, että tuleeko sieltä toiselta kaistalta autoja,ainakin rollaattori lähtee lentoon, jos sieltä sattuukin tulemaan auto pysähtymättä.

      • Ei pidä kurkkia…. Hänen pitää antaa pakettiauton mennä ensin! Nämä tietä antavat autot aiheuttavan just näitä vaaratilanteita. Tämä nykyinen jalankulkijalaki on tappava! Lapsille vielä opetetaan, että auton eteen voi kävellä, koska autolla väistämisvelvollisuus!

        • Meillä on täysin yksiselitteinen laki. Minun on kovin vaikeata käsittää, miten sitä noudattava autoilija voisi aiheuttaa vaaratilanteen. Kyllä sen aiheuttaa se, joka lakia ei noudata. Jos tällaisen lain noudattaminen tuntuu vaikealta, silloin kannattaa vikaa etsiä peilistä siihen saakka, että vika löytyy sen sijaan, että kehottaa muita pysyttelemään kotona.
          Itselle kuuluvan vastuun ulkoistaminen muille on kovin yleistä. Osaatko sanoa, miksi sellaiseen tietoisesti haluat ryhtyä?

        • Salossa täysin hämärtynyt oikea käytäntö. Kun jalankulkija ei uskalla käyttää enää oikeuttaan, luulevat autoilijat olevansa etuajo-oikeutettuja.

          Tämä täytyisi saada muuttumaan.

      • ’Myös jalankulkijalle’; kannattaa kurkkia autonkeulan takaa varmuuden vuoksi. Silloin luotat omiin silmiisi, eikä toisen liikennelain kuuliaisuuteen. Se on halpa henkivakuutus, vilkaisu pysähtyneen ajoneuvon kulmalla sitä ohittaessa. Ei ole vaikeaa.

  • On väistämisvelvollisuus sitten autolla tai jalankulkijalla niin eikö järki sano, että jalankulkijana sinuun sattuu vaikka olisit oikeassa. Se nyt vain kannattaisi aina muistaa! Myöhäistä sanoa siinä vaiheessa kun luita on poikki tai pahempaa että oli oikeassa. Heikomman kannattaa aina väistää isompaa, jos meinaa selvitä ehjänä.

    • Kyllä Totta puhut. Mutta Salossa on aivan liikaa niitä toisenlaisia kuskeja. Poliisin valvonta vois auttaa. Kun liikkuu Naantalissa, kaikki autot väistää kevyttä liikennettä.

    • Huolestuttavan paljon kirjoituksia, että autoilijan pitää saada ajaa vaikka toisen päälle. Asia on täysin yksiselitteinen ja liikenne kaikille turvallista kun autoilijat noudattavat liikennesääntöjä.

    • Ei ei ja vielä kerran ei! Vika ei ole liikennesäännöissä vaan siinä että niitä ei noudateta. Puolin ja toisin. Ei sellaisia sääntöjä olekaan, mitkä olisivat kaikkien mieleen, mutta niitä sääntöjä, mitkä on säädetty, tulisi kaikkien noudattaa. Liikenne toimii vain jos se on yhteispeliä ja jokainen pystyy ennakoimaan toisten liikkeitä. Tämä onnistuu juuri liikennesääntöjen ansiosta.

  • Huomaa noista autoilijoiden kommenteista, etteivät juuri kävele kaupungilla…vaikka kävelijä kuinka katsoo ettei autoa ole lähimaillakaan, niin jo kohta se jostain siihen ilmestyy, kun olen keskellä suojatietä!!! Näin ei pitäisi olla mahdollista, jos ajetaan 30-40 km tunnissa ja huomattais antaa reilusti tietä….. Ja Pysähtyä…! vastauksista huomaa, et ihmiset ei enää uskalla mennä suojatielle!

    • Kahta asiaa Salossa ei valvota – ainakaan näkyvästi: nopeusrajoituksia ja pysäköintiä.

      • Oikein, Maija, lisään listaan pysäköintikiekon käytön ja mopojen, mönkijöiden ja koppimopojen ajelun kevyenliikenteen väylillä.

  • Nuo kaksikaistaiset suojatiet ovat vaarallisia. Syy tosin löytyy aina ratin takaa, eikä etenkään vanhempi ihminen suojatiellä välttämättä ymmärrä tarkistaa, tuleeko joku viereistä kastaa. Etenkin nuorempien naisten ajankuluna autoillessa tuntuu olevan sometus. Muutama vuosi sitten tuli nuori nainen perään kun jouduin pysäyttämään kääntyvien vuoksi. Olin jo aiemmin 110-tiellä kiinnittänyt huomiota kun ajetaan niin lähellä että huomasin tytön aina välillä vilkuilevan viereiselle penkille. No, tytön auto taisi mennä romikselle. Ameriikan rautani ei juuri kärsinyt.

  • Maijan kannattaa ajaa Salosta Halikkoon päin viikon 50 km/h niin huomaat saaneesi ainakin kaksi-kolme ylinopeussakkoa. Kyllä niitä valvotaan. Transportteri kameran kera seisoo tien varressa siellä täällä.

    • Maija ajelee, mutta ei ehdi kaahata kun pitää ehtiä kääntymään.
      Joo, on siellä joskus Saloon päin ajaessa kamera-auto Salaisten risteyksessä. Mutta se on niiiiin normipaikka että sitä pitäis jo osata varoa vähemmänkin autoa ajavan.

      Poliisien pitäis kokeilla Steissin kulmaa joskus tutkapaikkana. Toinen paikkaehdokas on Halikossa Lautamiehentie. Liikennettä vauhtia ja koululaisia on, valvontaa ei.

      Huomaan unohtaneeni valvomattomien asioiden listalta jalkakäytävillä polkupyörällä ajavat aikuiset. Jos kaadatte jonkun mummon tai paapan kumoon, kuka korvaa?

  • Meinasi käydä köpelösti parille nuorelle pojalle. Kävelivät päin punaisia iltamyöhään torin kulmalta Tehdaskadulle, mustat vaatteet, huput päässä eikä heijastimia. Onneksi räpläsivät kännyköitään samalla niin erottuivat…

  • Salon pitäisi hakea valtakunnallista liikennetonttulan nimikettä kun tuntuu olevan liikenteessä noinkin paljon (myös kommenteissa) näitä todellisia tonttuja? Onko salolaisilla nuinkin yleisesti omat säännöt käytössään liikenteessä?

  • Näen hyvin usein miten jalankulkija menee suojatielle, yhtään katsomatta mihinkään. Yhtenä päivänä ajoin ison ja pitkän pakettiaurton takana. Menimme peräkkäin liikenneympyrään. Ympyrän jälkeen on heti suojatie. Nainen tuli suojatielle lastenvaunuja työntäen eikä hänellä ollut mitään näkyvyyttä pakettiauton taakse. Pakettiauto peitti kääntyessään koko näkyvyyden minulta ja lastenvauja työntävältä naiselta. Silti lähti sokkona ylittämään. Onneksi vauhtini oli hiljainen ja sain pysähdyttyä. Se ei paljon lämmitä jos sairaalassa tai haudassa miettii, että olinpa oikeassa.

    Toinen ongrelma on pyöräilijät. Pyöräilijän kuuluu aina tietä ylittäessään katsoa oikealle ja vasemmalle. Pyöräilijällä ei ole suojatietä. Ainoastaan kääntyvän auton kuuluu väistää pyöräilijää.

    Toisaalta pitää ottaa huomioon auton vaarallisuus liikenteessä, joten sanktio autoilijoille pitää olla tuntuva kun ajaa suojatiellä päälle. Olen samaa mieltä, kortti pois ja autokouluun.

    • Lain mukaan sinun tulisi pysähtyä jos toinen auto on viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen.

    • Kyllä ”matti” se on myös sinun autoilijana huomioitava, että jos et näe, et saa ajaa. Jos näkyvyyden suojatielle peittää pakettiauto, niin sinähän se yhtälailla tulet sokkona siihen suojatielle. Nopeuden pitää silloin olla sellainen, että varmasti ehtii pysäyttää. Sitä en sitten tiedä, että mitä noiden mustissa vaatteissa ilman heijastinta liikkuvien kamikaze-jalankulkijoiden kanssa pitäisi tehdä, kun niitä ei voi millään havaita.

      Muuten olen kanssasi samaa mieltä lähes kaikesta, mutta sen verran korjaan, että autoilijalla on aika monessa tapauksessa väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden. Muutama esimerkki jo mainitsemasi kääntyvän auton tapauksen lisäksi:
      – Auto tulee kolmion takaa (esim. liikenneympyrässä yleensä kolmio on ennen suojatietä, ja kun pyörätie jatkuu molemmin puolin, on suojatie samalla pyörätien jatke).
      – Pyöräilijä tulee ajorataa oikealta samanarvoisten teiden risteyksessä (pyöräilijän ”yleinen” väistämisvelvollisuus koskee vain kevyen liikenteen väylältä tulevaa pyöräilijää).
      – Auto tulee piha-alueelta, vaikkapa kaupan pihalta ja pyöräilijä ajaa virallista ajorataa tai kevyen liikenteen väylää.

      Muitakin tapauksia varmasti löytyy.

      Joku voisi kyllä mm. torikadun pyörätiellä käydä välillä opastamassa pyöräilijöille, että heillä ei ole etuajo-oikeutta autoihin nähden, vaikka onkin korotettu suojatie.

  • Jos jalankulkija on fiksu, niin hän katsoo aina ympärilleen ennen kuin ylittää tien, myös vaikka hänelle palaisi vihreä valo liikennevaloissa. Koskaan ei kannata sokeasti luottaa suojatien antamaan ”turvaan” eikä todellakaan edes vihreiden valojen. Näin ainakin itse aina toimin.

    Mutta mielestäni myös (eikä edes pelkästään mielestäni vaan lain mukaan) minulla on jalankulkijana etuoikeus suojatielle, ja lain mukaan auton pitää pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija on siihen astumassa. Kuitenkaan en ehdoin tahdoin hyppää suojatielle vaikkapa bussin tai rekan tai erityisen kovaa vauhtia ajavan auton eteen, sillä niinhän se on, että jalankulkija siinä kakkoseksi jää, oli etuoikeus tai ei.

    Toisaalta juuri siitä syystä en ymmärrä autoilijoiden (kuulun myös autoilijoihin itsekin) vouhotusta aiheesta, sillä auto on niin tuhoisa väline, että kyllä sitä ajaessa pitäisi mielestäni olla aina äärimmäisen tarkkaavaisena ja kunnioittavalla ja vastuullisella asenteella liikkeellä.

  • Ajan päivittäin keskustassa, enkä ole nähnyt esimerkiksi torin kohdan 2-kaistaisella suojatiellä koskaan ketään ”kännykäntupsuttelijaa” tai pyöräännojailijaa. Sen sijaan on ollut lukuisia kertoja, kun toinen auto painaa pysähtymättä ohi, jos seisautan – aina pitkälle – suojatien eteen.

    Useimmat jalankulkijat ymmärtävät kurkistella tarkkaan, pysähtyykö toinen auto, mutta kaikki eivät tätä muista. Kerran jouduin jopa kääntämään auton poikittain eteen, kun wanhempi henkilö lähti rollaattorin kanssa ylittämään katua ja näin taustapeilistä auton kiihdyttävän vasenta kaistaa eteenpäin. Erityisesti pakettiautokuskeilla on vaikeuksia pysähtyä toisen viereen. On tehnyt mieli soittaakin firmaan, kun puhelinnumero on isolla kirjoitettu pakun peräoviin.

    Silloin kun Turuntie oli vielä vanhassa leveässä kuosissaan, saattoi autoja painaa sekä vasemmalta että oikealta suojatien eteen pysähtyneen ohi. Mielestäni tämäkin keskustelu osoittaa, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin itäisen ohitustien valmistuessa kerta kaikkiaan saneerata kadut niin, ettei näitä paikkoja enää ole. Läpi ajava liikenne siirtyy ohitustielle, eikä muilla voi olla niin helkatin kiire. Autoilijoita ei kuitenkaan saa noudattamaan tätä sääntöä, vaikka poliisi seisoisi joka suojatiellä.

    • Olen aina luullut, että jos haluaa pysähtyä suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle niin pitää pysähtyä melkein kiinni suojatiehen eikä 5-10 metrin päähän. Monet antavat myöskin tietä matelemalla suojatietä kohti autollaan. Siitä voi silloin laillisesti ajaa ohi, se jos mikä on todellisen surmanloukun järjestäminen jalankulkijalle.

      • Suojatien eteen pysähtyessä on syytä jäädä muutaman metrin päähän suojatiestä, silloin näkyvyys kävelijällä sekä viereen tulevalla autolla on huomattavasti parempi. Monissa keskuksissa on jopa maalattu viiva, jonka taakse kuulu jäädä.

        Täytyy kuitenkin muistaa, että olemme kaikki ihmisiä, ja ihmiset tekevät virheitä.

      • Juuri näin. Jalankulkijan on mahdotonta tietää autoilijan ajatuksia. Jos auto pysähtyy tai hiljentää vauhtia kaukana suojatiestä niin mistä jalankulkija voi tietää miksi auto hiljentää vauhtia? Onko kuski havainnut ihmisen vai puhuuko puhelimeen tai jotain muuta? Auton sisälle ei juurikaan ole näkyvyyttä joten huitomiset ovat aivan turhia.

        • On todettu, että kun auto pysähtyy noin kaksi metriä ennen suojatietä, johon on maalattu viiva, suojatieloukkaantumisia on vähemmän. Tämä ei perustu minä luulen tietoon. Auton on pysähdyttävä!

  • Jalankulkijana autoa heikompana turvaan itseni pysähtymällä ja katsomalla, ettei autoja ole kadulla ihan lähellä ennenkuin lähden katua ylittämään. Jos on vierekkäiset kaistat, katson vielä ettei pysähtynyttä ole toinen ohittamassa, koska oikeus ylittämiseen ei varjele loukkaantumiselta auton tönäistyä minua. Poliisitkin kehoittavat jalankulkijaa varovaisuuteen tietä ylittäessään. Sama koskee polkupyöräilijöitä.

  • Helppo tapa lisätä jalankulkijoiden turvallisuutta olisi maalata valkoiset viivat viiden metrin päähän suojatiestä – sitä lähempää suojatietä ei saisi pysähtyä päästämään jalankulkijoita.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uutiset
STT
Arkisto