Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Kännykkäkuskit poliisin tehosyyniin

Poliisi valvoo tällä viikolla erityisesti turvalaitteiden käyttöä, suojatieturvallisuutta ja kännyköiden käyttöä liikenteessä. Huomiota kiinnitetään myös muihin tarkkaamattomuutta liikenteessä aiheuttaviin tekijöihin.

Turvalaitevalvontaa tehdään samanaikaisesti koko EU:n alueella.

Viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 32 ja loukkaantunut 430 jalankulkijaa. Vakavimmat suojatieonnettomuudet tapahtuvat tyypillisesti 40–50 km/h -nopeusrajoitusalueella ja sellaisissa paikoissa, joissa ei ole valo-ohjausta. Ajankohtana on usein aamu- tai iltapäiväruuhka.

Suojatie- ja tarkkaamattomuusvalvonta liittyvät kiinteästi toisiinsa. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta korostaa, että suojatieonnettomuudet ovat yleensä monen tekijän summa.

– Ajoneuvon kuljettajan huomion herpaantuminen itse ajoneuvon kuljettamisesta ja ympäristön havainnoinnista yhdistettynä liialliseen ajonopeuteen lisäävät riskiä onnettomuuteen, Ihalainen sanoo Poliisihallituksen tiedotteessa.

3 vastausta: Kännykkäkuskit poliisin tehosyyniin

  • Saisi olla enemmänkin valvontaa tässä asiassa ja tuntuvat sakot. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että kuski puhuu ajaessaan kännykkään tai näplää viestiä. Pelottavaa!

  • En pidä kännykkään puhumista automaattisesti erityisen vaarallisena. Yhtä lailla ajatukset voivat olla poissa liikenteestä hf-laitteita käytettäessä, vieruskaverin kanssa jutellessa tai radiota kuunnellessa, kuten sillä eilisellä mersukuskilla, joka vaarallisella tavalla jätti pysähtymättä suojatien eteen, vaikka viereinen auto pysähtyi antamaan jalankulkijoille tietä.

    Muu puhelimen käyttö on eri asia, kun katse on poissa suuren osan ajasta tiestä.

    Muutenhan tuossa poliisin kampanjassa ei ole mitään erikoista. Ihan normaalia ajotapavalvontaa, jota nyt luultavasti suoritetaan normaalia enemmän taajamassa. Kännykät ja turvavyöt luultavasti varastavat shown, koska niitä on helppo vahtia liikennevirrasta toisin kuin suojatiekäytöstä. Suuri osa autoista ei tarkkaislupisteessä joudu tilanteeseen, jossa pitäisi väistää jalankulkijaa tai pyörilijää eli poliisilla on niiden osalta kovin vähän valvottavaa kännyköihin ja turvavöihin verrattuna. Siksi ongelman merkittävyydestä ei sakkojen määrä ole kovin hyvä indikaattori, vaikka sen media otsikoihin nostaakin.

  • Erittäin hyvä että valvotaan! Varsinkin ammattikuskien olisi syytä ryhdistäytyä, ottaa hf-laitteet käyttöön ja suorastaan näyttää mallia. Sääntö, ei poikkeus, on että näkee linja-auto-, kuorma-auto-, jakeluautokuskin jne kännykkä korvalla. Miten voi olla niin vaikeaa esimerkiksi postin tai linja-autofirmojen hankkia hf-laitteita kuskeille, nehän ei edes maksa paljon mitään nykyään, tai sitten korvata kuljettajalle itse hankittu laite.
    Turha urputtaa mitään ”se ei sovi mun korvaan” soopaa, se on ihan yhtä urpoa kuin se ininä että turvavyö ei muka sovi kropalle.










Uutiset
STT
Arkisto