Osaamista alkaa keskittyä

0

Salo IoT Park eli entinen Nokian ja Microsoftin kiinteistö kiinnosti ihmisiä vastikään järjestettyinä avoimien ovien päivinä. Tiloihin kävi tutustumassa yli 2 000 ihmistä. Moni heistä hämmästeli hulppeiden tilojen hyvää kuntoa ja siisteyttä.
Myös läpikävelyä perusteellisemmin tiloihin tutustuneet ovat mieltyneet paikkaan. Avoimista ovista kantautui ulos uutinen, että Turun ammattikorkeakoulu aikoo muuttaa Ylhäisistä Meriniittyyn.

Kiinteistöyhtiölle ja osaamiskeskittymälle jokainen uusi vuokralainen on tervetullut. Koko kaupungin kannalta taas on vahingollista, jos tilat täyttyvät yrityksillä ja muilla toimijoilla, jotka vain muuttavat kaupungin sisällä paikasta toiseen.
Ammattikorkeakoulun tapauksessa on selvästi kyse enemmästä kuin osoitteen vaihtumisesta.

Turun ammattikorkeakoulu on osakeyhtiö, jonka suurin omistaja on Turun kaupunki. Salo ja Turun yliopisto ovat pienosakkaita. Salo on ainoa paikkakunta, jossa ammattikorkeakoululla on toimintaa Turun ulkopuolella.
Kouluyhtiö tekee ratkaisunsa omien tarpeidensa mukaan, ja se katsoo, että toiminnan kannalta Meriniityn kampus on parempi paikka kuin Ylhäisissä sijaitseva kiinteistö.
Ammattikorkeakouluopetusta Salossa on tarjolla liiketaloudessa, hoitotyössä ja sosiaalialalla. Osaamiskeskittymään on tarkoitus tuoda säännöllisesti Turusta tekniikan alan opiskelijoita. Yhteistyötä rakennetaan muun muassa terveysteknologiayritysten kanssa.

Turun ammattikorkeakoulun rehtori Vesa Taatila kehuu tilojen lisäksi Salo IoT Parkin sijaintia: rautatie- ja linja-autoasemat ovat lähellä (SSS 27.4.). Näin ajatellen Ylhäisten kiinteistö on syrjässä.
Salo rakensi  tilat ammattikorkeakoulua varten vuosituhannen vaihteessa Ylhäisiin. Kun ammattikorkeakoulu muuttaa pois, suurin osa talosta tyhjenee. Sinne jää kansalaisopisto.
Viimeisiä viikkojaan virassa oleva kaupunginjohtaja Antti Rantakokko totesi haastattelussa, että taloon tulee jotain koulutustoimintaa. Jos näin käy, puhutaan todennäköisesti Salon kaupungin perusopetuksesta. Uusi valtuusto saa käydä oman kouluverkkokeskustelunsa.