Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Pelti rytisi kaksi kertaa samassa kohdassa moottoritietä

Moottoritiellä lähellä Paimion Nesteen liittymää sattui keskiviikkoaamuna kaksi onnettomuutta, joissa yksi henkilö loukkaantui.

Ensimmäinen onnettomuus tapahtui noin klo 7.40, kun Helsinkiin päin ajanut henkilöauto ajautui moottoritien keskikaiteeseen. Autossa ei ollut kuljettajan lisäksi muita.

Vajaan tunnin kuluttua toinen henkilöauto ajautui samassa paikassa keskikaiteeseen ja pyörähti keskikaistalla ympäri siten, että auton nokka kääntyi tulosuuntaan. Tämän seurauksena auton perässä tullut bussi joutui tekemään hätäväistön ja törmäsi edellä ajaneen rekan perään. Henkilöauton kuljettaja sai törmäyksessä vammoja, ja hänet kuljetettiin Tyksiin.

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen päivystävän palomestarin mukaan onnettomuuspaikka on kahden kallionleikkauksen välissä, ja tie oli onnettomuuskohdalla loskainen.

Palomestari huomauttaa, että molemmissa onnettomuustilanteissa näkyi radikaalilla tavalla muiden autoilijoiden piittaamattomuus onnettomuuspaikan alennetusta nopeusrajoituksesta. Autot ohittivat onnettomuuspaikan niin lujaa, että pelastustyöntekijöille muodostui työturvallisuusriski. Pelastuslaitos pyytääkin onnettomuuspaikkaa ohittavia autoilijoita kunnioittamaan alennettua nopeusrajoitusta ja noudattamaan erityistä varovaisuutta.

 

6 vastausta: Pelti rytisi kaksi kertaa samassa kohdassa moottoritietä

  • Syyllistyikö bussikuski jälkimmäisessä tapauksessa törkeään liikenteenvaarantamiseen? Bussissa oli matkustajia, ja alennetulla rajoituksella ajetaan liian lähellä edellä ajavaa henkilöautoa. Entä jos ei olisi ollut tilaa tehdä ”hätäväistöä”?

  • Eipä tainnut olla vielä bussionnettomuuden sattuessa alennettua nopeusrajoitusta, käsittääkseni bussi ja pyörähtänyt henkilöauto ajoivat lähes peräkkäin, ehkä ei kannata syyllistää bussikuskia.

    • Etkö ymmärrä lukemaasi tai kirjoittamaasi? ”bussi ja pyörähtänyt henkilöauto ajoivat lähes peräkkäin”. Tästähän juuri on kysymys. Jos bussikuski olisi noudattanut tieliikennelain määräyksiä ajoneuvojen välisistä etäisyyksistä, niin tuota onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

  • Juuri näin, näin jälkimmäisen kolarin ja bussikuskilla ei ollut mitään tehtävissä. Ko. kohta oli muuten taas selvästi jäisempi kuin tie muutoin, kannattaa olla siinä varovainen.

  • Jälkimmäisen kolarin aikoihin itsekin ajelin, ja mielestäni normaalit rajoitukset olivat voimassa. Keli oli Salosta Paimioon saakka hyvä, jossa olosuhteet nopeasti vaihtuivat loskaiseksi. Tietysti onnettomuuspaikan kohdalla pitää ajaa hiljaa rajoituksesta ja kelistä riippumatta. Ehkä muuttuvat rajoitukset turruttavat kuskeja ulkoistamaan vastuun rajoituksesta päättäville, jolloin tilannenopeus jää vähemmälle harkinnalle.

    Ihan tarkkaan en tiedä, mitä kolarissa tapahtui, mutta näkemäni perusteella bussi ei roikkunut henkilöauton perässä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto