Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Hätäpuhelusovelluksesta viranomaisten yhteinen palvelukokonaisuus

Kaksivuotiasta 112 Suomi -mobiilisovellusta on ladattu tähän mennessä jo yli miljoonaan puhelimeen. Hätäkeskuslaitoksen tietohallintopäällikkö Jesse Fågelin mukaan sovelluksen jatkokehitys turvallisuustoimijoiden yhteiseksi palvelukokonaisuudeksi on nyt käynnistynyt yhteistyössä eri viranomaisten kanssa.
Fågelin mukaan digitalisaation avulla kansalaisille tarjottavaa turvallisuuspalvelua ja viranomaisyhteistyötä aiotaan tehostaa ja monipuolistaa entisestään.
112 Suomen latausmäärä on osoitus siitä, että ihmiset haluavat turvallisuuspalvelut lähemmäksi itseään. Myös Hätäkeskuslaitoksen yhteistyötahot ovat huomanneet sovelluksen suosion. Tarkoituksena on kehittää olemassa olevasta sovelluksesta 112-toimijoiden yhteinen palvelukokonaisuus, mistä muodostuu väylä tiedon välittämiselle.
– 112 Suomesta on lähivuosina kasvamassa chat-tyylinen kokonaisuus, missä kulkee erilaista informaatiota kuvien, videoiden ja ilmoitusten muodossa.
– Uuden datan on tarkoitus tuottaa viranomaisille lisäarvoa esimerkiksi rikoksen selvittämiseen, hätätilanteen tunnistamiseen tai esimerkiksi riskitekijöiden havaitsemiseen. 112 Suomi toimii kanavana monen eri toimijan välillä, Fågel kertoo.

2 vastausta: Hätäpuhelusovelluksesta viranomaisten yhteinen palvelukokonaisuus

  • Mainiota! Miksei hätäpuhelusovellutusta käytettäisi täysimääräisesti asiakkaan hyväksi.
    ( Kunhan eivät ala mainoksia pukkaamaan sitäkin kautta!)

  • Hätäkeskussovellus on hyvä. Siinä on kuitenkin ongelmana rakennusten sisäisen paikannuksen puutteet. Sisäinen paikannus onnistuu monessa isossa rakennuksessa vain ikkunan tai avoimen oven läheisyydessä tai sitten ei onnistu ollenkaan.

    Siihen tarvittaisiin viimeisen sijainnin tallennustoiminto, mikäli rakennuksen sisäistä paikannusta ei voida parantaa muulla tavoin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto