Itä vetää ja tuo

0

Viime viikolla EU ja Japani solmivat historiallisen ja merkittävän vapaakauppasopimuksen. Se kasvattaa Suomenkin vientiä Japaniin. Etenkin metsäteollisuus tulee hyötymään kaupasta, mutta hyöty jakautuu kaikille vientisektoreilla. Esimerkiksi maataloustuotteet, Valion juustot etunenässä, pääsevät nyt isoille Japanin kulutusmarkkinoille.
Ja markkinoita riittää, sillä Japani on maailman neljänneksi suurin talous. Siihen nähden Suomen vienti Japaniin on yllättävänkin pientä. Nokia-vuosien jälkeen Japani on Suomen 14. suurin vientimaa noin miljardin euron tavara- ja puolen miljardin euron palveluviennillään.

Suomella on Japanissa hyvä maine. Suomi tunnetaan Japanissa modernin teknologian ja puhtaan luonnon maana. Myös kulttuurisesti Suomella ja Japanilla on yllättävänkin paljon samankaltaisuuksia. Japanilainen estetiikka on lähellä skandinaavis-suomalaista, pelkistettyä, lähes minimalistista puhtaiden linjojen muotoilua.
Suomi tunnetaan Japanissa myös muumeistaan – japanilaiset lienevät suurimpia muumi-faneja maailmassa. Myös muumien brändi on turvallinen ja myönteinen, mikä ei ole laisinkaan huono asia vientiponnisteluiden kannalta.
Elintarviketeollisuus voi ja sen pitääkin hyödyntää tätä jo valmiiksi positiivista maakuvaa markkinoimalla Japanissa Suomen laadukkaita, turvallisia ja puhtaita elintarvikkeita.

Viime vuosina Suomi on saanut vuosi vuodelta enemmän turisteja idän jättimaasta, Kiinasta. Japanilaisturistien määrä on myös kasvanut – hämmentävä muumiturismi on vain yksi tämän ilmiön esimerkeistä. Suomessa yöpyneiden kiinalaisturistien määrä oli viime vuonna 270 000, japanilaisia Suomessa yöpyi 214 000.
Samalla kuin Suomen vienti itään on kasvanut, myös idästä Suomeen tuleva matkustusvolyymi on kasvanut. Samalla kuin Suomen vienti itään kasvaa, myös idästä Suomeen tuleva matkustusvolyymi on kasvussa. Kiinalaismatkailijoiden määrän kasvu oli viime vuonna peräti 29 prosenttia, Japanin 5,6 prosenttia. Itä vie ja tuo.

Matkailubuumia vauhdittaa Suomen maine puhtaana, eksoottisena ja ennen kaikkea turvallisena maana. Eurooppaa riivaava terrorismin aalto ohjaa turistivirtoja aiempaa enemmän pohjoiseen. Tätä kehitystä tulee vauhdittaa strategisella markkinoinnilla.
Nyt sekä Suomen että Japanin taloudet ovat myötätuulessa ja Suomen vienti Japaniin on kasvanut alkuvuoden aikana peräti 20 prosenttia. Vapaakauppasopimuksen myötä on syytä olettaa, ettei kasvuvauhti sekä viennissä että matkailussa ole ainakaan pienenemässä.