Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Hyllyyn myytävää

VESA KÄIVÄRÄINEN. Saloon on saatava uusia asukkaita. Houkuttelevimpia asuinpaikkoja ovat moottoritien liittymien lähialueet. Siksi niihin pitää kaavoittaa tontteja.
Veikkaan, että yllä olevan väittämän allekirjoittaa ylivoimainen enemmistö Salon poliittisista päättäjistä.
Nyt pitää kysyä, miksi mitään ei tapahdu.

Salon Seudun Sanomat uutisoi vuonna 2008, että moottoritien eteläpuolelle kaavoitetaan uusia suuria asuinalueita. Isokylän–Toijalan–Tavolan osayleiskaava mahdollistaisi jopa 4 000 ihmisen muuttamisen Salon keskustan pohjoispuolelle.
Vuonna 2012 kaavoituksessa oltiin jo loppumetreillä. Tilannekin oli muuttunut. Salon alamäki oli alkanut, vapaita tontteja oli paljon ja kysyntä vähäistä.
Osayleiskaava hyväksyttiin. Kaupunki alkoi ostaa maata Tavolasta läheltä Märyn moottoritieliittymää.
Ajatus oli, että Tavolaan rakennetaan nopeasti uusi vetovoimainen asuinalue, jossa saisi asua maalla, mutta josta hurauttaisi kätevästi Turkuun tai Helsingin suuntaan töihin.
Nyt eletään syksyä 2017. Tavolassa ei ole tontteja myynnissä, eikä niitä ole ihan äkkiä tulossakaan.
Salon uusi kaavoituskatsaus kertoo, että Tavolaan tehdään asemakaava vuosina 2018–2019. Kunnallistekniikkaan esitetään aloitusrahaa vuodeksi 2019 ja isompaa pottia vuonna 2020.
Luvuista voi päätellä, että ensimmäiset uudet tontit alueelta saadaan myyntiin vuosina 2020–2021. Hartiapankilla taloja nousee vuodessa, kahdessa, ja Salo alkaa saada uusia asukkaita noin viiden vuoden päästä.
Homma etenee hävyttömän hitaasti. Tonttien olisi pitänyt olla myynnissä jo aikaa sitten.
Kaupungilla on myynnissä yli 300 omakotitonttia. Luku kertoo periaatteessa, että kaikki on hyvin.
Ongelma on, ettei esimerkiksi Viitanlaakso kiinnosta Turussa työskenteleviä ihmisiä, jotka etsivät asuinpaikkaa moottoritien varresta.
Salo-nimisessä kaupassa on hyllyllinen tavaraa, joka ei käy kaupaksi.

Virkamiesjohto miettii Salossa parhaillaan kouluverkon tulevaisuutta. Virallisesti puhutaan oppimisympäristöjen kehittämisestä.
Voisin lyödä vetoa, että tulossa on esityksiä koulujen sulkemisesta. On ihan loogista, että vähenevä oppilasmäärä mahtuu nykyistä harvempiin kouluihin.
Esimerkiksi sisäilmaongelmista kärsivä Märynummen koulu voidaan hyvin lakkauttaa. Lapsethan mahtuvat helposti Armfeltin kouluun, kun oppilasmäärä jatkaa laskuaan vielä muutaman vuoden.
Varmasti näin onkin, lukujen valossa. Lukujen mukaan kaupungilla on myös ylenpalttinen tonttitarjonta. Kauppa ei vain käy. Ovatko ostajat tyhmiä?

Salon asioita seuratessa tulee välillä tuskainen olo. Kaupunkia on saneerattu vuosia. Palveluverkkoa on pitänyt karsia talouden tasapainottamiseksi, ja nyt siksi, että väki vähenee.
Tällä ryhdikkäällä linjalla saneerausta voidaan jatkaa, kunnes viimeinen sammuttaa valot ja sanoo, että terve.
Voisiko asiaa ajatella toisin? Voisiko kauppaan hankkia uutta myytävää, joka kiinnostaisi Salon ulkopuolella ja toisi kaupunkiin uusia asukkaita? Voisiko Salon kehityskäyrien suuntaa kääntää?
Myyvä paketti voisi olla Tavolan asuinalue ja Märynummen uusi, hieno ja terveellinen kyläkoulu. Ne pitäisi ensin rakentaa.

15 vastausta: Hyllyyn myytävää

  • Kaavoituksilla ei tee yhtään mitään, kun ne ovat niin ahtaaksi pieretty. Vain idiootti ostaa kaavoitusalueelta uuden tontin tai pilkotun.

  • Hyvä kirjoitus järjestelmämme etananvauhdista. Jo parikymmentä vuotta sitten suunniteltiin Muurlan Porttia ja onpa siitä kylttikin saatu aikaiseksi. Vetovoimaisia alueita olisi myös Kruusilan ja Suomusjärven liittymissä. Oneeksemme ei silloin ollut SuurSaloa, koska senaikaiset päättäjät olisivat estäneet liittymien rakentamisen, kuten kävi Salaisten tien kohdalla. Nykyisen Mahtinaisentien jatkeellakin tehtiin jo 1970-luvulla maaperätutkimukset tulevaa tietä varten. Tämä tie olisi edelleen tarpeellinen joustavaan työmatkaliikkumiseen. Toivottavasti uusi liittymä Tupurista helpottaa työmatkaliikkujia ennen kuin kaikki muuttavat pääkaupunkiseudun veronmaksajiksi. Kiitos niille muutamalle luottamusmiehelle, jotka saivat Muurlaan pykäköintipaikan, jossa kuluvalla viikollakin oli päivittäin toistakymmentä autoa.

  • Vistottaa, kun pitää taas olla Käiväräisen kanssa samaa mieltä monessa kohdin.

    Minua on muutamat viimeiset kymmenet vuodet risonut hokema, jossa todetaan, että ”Salon sijainti Turun ja Helsingin välissä on loistava”.

    Eikä ole.

    Turku, kuten tunnettua, vetää jokaisessa yhteisessä hankkeessa niin paljon kotiin päin, ettei salolaisilla poliitikoilla tai virkamiehillä ole mitään jakoa nyt ja vielä vähemmän tulevaisuudessa. Onhan se tietysti hienoa istua jossain sairaanhoitopiirin hallituksessa, mutta mitään salolaiset eivät näissä geimeissä saa aikaiseksi, koska heidät äänestetään järjestään kumoon.

    Jos käy työssä Turussa, eikä halua asua siellä, koska asuntojen hintataso on mm. suuren opiskelijamäärän vuoksi julmassa nousussa, niin pitää’ harkita muualla asumista.

    Turun ja Salon välillä on voimakkaasti kasvavia keskuksia: Kaarina, Piikkiö ja Paimio. Miksi ajaa Saloon, kun matka tukkoisilla reiteillä kestää lähes tunnin suuntaansa.

    Sama pätee Helsinkiin. Suomusjärvestä kohistiin tulevan Helsingin esikaupunki. Miten ihmeessä se olisi mahdollista, koska on melko ilmeistä, ettei uusi ratalinjaus koskaan toteudu, ja jos toteutuukin, niin Suomusjärvelle ei tule asemaa. Suomusjärveltä ei pääse Kivihovin kautta moottoritielle, koska muistaakseni ely-keskus ei tykkää, kun moottoritielle avataan kulkureittejä liian tiheästi. Niinpä sitten kierrät kymmenen kilometriä, jotta pääset motukalle. Suomalaista byrokratian hulluutta.

    Istuin aamutuimaan tapani mukaan salolaisessa torikahvilassa äijäköörissä, jossa on usean puolueen edustajia, pääasiassa kuitenkin demareita. Olimme yksimielisiä siitä, että Salon katukuva on nuhjuinen, Helsingintie on kuihtumassa ja Salo on iltaisin autio kuin Texasin preeria, jossa tuuli ajaa tumbleweedeja. Jollei Salossa olisi toria, johon kaupunki ei ole saanut torikauppiaille aikaiseksi vuosikausien rutisemisesta huolimatta edes tarpeeksi pistorasioita ja kunnon vesipistettä, joka ei jäätyisi ensimmäisten pakkasten tultua, elämää ei olisi enää muualla kuin kauppakeskuksissa.

    Salolaiset lähetystöt ja tuon ajan yritysjohtajat kävivät aikoinaan valtiovarainministeri Sauli Niinistön puheilla moottoritietä ruinaamassa. Ilo oli suuri, kun moottoritie lopulta saatiin. Sitä oli mukavaa ajella napakasti Salon ohi.

    Salolaiset poliitikot, jotka luottivat vain Nokiaan ja muusta viis, nukkuivat onnensa ohi. Moottoritien vartta olisi pitänyt ryhtyä heti kaavoittamaan. Paras alue olisi nykyisen Piihovin ja Muurlan välillä olevan moottoritien pohjoispuoli. Piihovista länteen tuskin onnistuu, kun muuan kirjailija Kalle Isokallion romaanihahmoista sattuu omistamaan maat. Kulkuyhteys itä-länsi-suunnassa, samoin pohjois-etelä-suunnassa olisi loistava esimerkiksi mahtavan kokoiselle logistiikkakeskukselle.

    Salossa Nokia teki työt ja maksoi verot poliitikkojen ja virkamiesten puolesta. Ei tarvinnut ajatella eikä ottaa riskejä. Päätöksen teko on Salossa äärimmäisen vaikeaa, koska suurin osa ajasta ja tarmosta menee useammankin puolueen sisällä tappeluksi ja jankkaamiseksi. Ei päättäminen ole vaikeaa, jos on kunnon pohjat ja perusteet, joilla päätöksiä pystyy tekemään.
    Kysymys on pelkästään siitä, että (lähes) jokainen poliitikko varoo – samoin kuin valtakunnan politiikassa – ottamasta selkeää kantaa suurissa asioissa, koska ”tyhmät” äänestäjät saattavat seuraavissa vaaleissa jättää äänestämättä.
    Loppujen lopuksi, vaalimainoksista huolimatta, niitä ”vastuunkantajia” ei löydy tarpeeksi.

  • Tupurist ei pääse vieläkään motarille

    • Ei siihen Inkereentielle mitään liittymää tarvita jos kerran joku typerä sääntö sen estää. Mutta Mahtinaisentielle jatkoa ja sitä kautta silta yli synkän virran. Tuleva yhdystie 110-tielle Tupurista tuo sellaisen liikennetukoksen Mahtinaisentien risteykseen että ihme jos ei ala peltiä ruttaantumaan. Kohta joku valopää keksii laittaa siihen liikennevalot josta pääsee aina kolme autoa kerrallaan, niin kuin on nyt sekä Inkereentien että Somerontien risteyksissä.

  • Se ei ole Salon kaupungin virkamiesten tai päättäjien syy. Uutta katuyhteyttä Tupurista 110-tielle vastustettiin ankarasti ja esitettiin tilalle moottoritieliittymää. Moottoritielle menijöille se olisi erinomainen asia, mutta moottoritien risteysvälejä koskevien määräysten vuoksi se on mahdoton toteuttaa. Tämä perustuu lakiin, josta huolta kantaa Tiehallinto. Kannattaa perehtyä Salon kaupungin asiaa koskeviin nettisivuihin ja sieltä löytyviin vastineisiin, lienevät vielä näkösällä.

    • Koska se uudehko ohikulkutie jatkuu Mahlakankareen kautta ja joen yli Somerontielle

  • Sitten kun Salon kaupunki saa jostain 20 miljoonaa rahaa.

    • Minustakin erinomainen kirjoitus Vesalta. Ohikulkutien jatketta odoteltaessa olisi kuitenkin pitänyt tehdä tieyhteys Tupurista Piihovin suuntaan, jossa on valmis liittymä moottoritielle. Olisi palvellut myös Turun suuntaan matkustavia, samoin Tapion esittämää vetovoimaisen kaupungin laajenemissuuntaa. Ei ole nykyään herkkua päivittäinen Turkuunkaan ajaminen ja kun monien virkamiesten valmistelussa tahtotilana on näivettäminen, jota muutama johtava poliitikko yksisilmäisyydessään tukee, ennuste on aika heikko. Lapset varsinkaan ei ole pelkkiä numeroita opetuslautakunnan excelissä. Toivottavasti tuon ymmärtäminen myöhemmin elämänkokemuksen kasvaessa ei ole liian myöhäistä.

      • Just näin. Jo moottoritietä tehdessä olisi pitänyt laittaa siihen Uskelanjoen siltojen viereen kolmas silta, josta paikallisliikenne pääsisi joen yli Piihovin liittymään Tupurista. Ylärinteen päästä lähtee jo nyt peltotie, siihen kohdalle suora yhteys vaan. Vaikka kyllä aina ihmetyttää sekin, mikä typerä sääntö estää, ettei Haukkalan levähdysalueen ja Tupurin välille voi tehdä edes toiseen suuntaan tieyhteyttä… siinähän on kiihdytyskaistat valmiina ja yksi luikaus lähimmälle Tupurin kadulle metsän poikki. Pääsisivät edes Helsinkiin lähtevät ja Turusta tulevat suoraan, kiertämättä keskustan kautta. Ihan yhtä idioottimainen on se Kivihovin tapauskin kyllä, autolla pääsee aivan huoltsikan viereen mutta sitten välissä on ajoeste. Ei mitään järkevää perustetta, ihan vaan koska jossain hemmetin säännössä niin sanotaan. Eikös niitä sääntöjä voisi muuttaa jos ne ovat tyhmiä?

        Kaupungin kaavoitus ja rakennuslupakäsittely ovat jo pitkään olleet este kaupungin kehittymiselle. Siellä taholla voisi vähän vaihtaa henkilökuntaa. Mikä idea oli Rannikon osayleiskaavassa, jossa kuviteltiin ihmisten haluavan asua mahdollisimman kaukana kulkuväylistä keskellä metsää? Ainoat positiiviset seikat ko. kaavassa olivat meren läheisyys ja suunnitellut palvelut (koulu, päiväkoti, bussilinja), joista meren läheisyyttä ei huomioitu kaavassa mitenkään ja ne palvelut jäivät kaikki toteuttamatta. Merestä ei ole ihmisille mitään suurta iloa, jos sitä ei edes näe puskien takaa, ei ole uimarantaa eikä pienvenesatamaa. Kyllä niille Viitannummen ja -laakson asukkaille olisi uimaranta ja venelaiturit pitänyt laittaa, sekä mereinen ulkoilualue sinne lahden rantaan, sekä rakentaa ne palvelut jotka luvattiin, kyllä olisi tonttikauppa käynyt.

        Tavola nyt on sitten toinen huti perään. Moottoritien läheisyys on kyllä, mutta kulku keskustaan hidas ja hankala Halikon keskustan kautta. Moottoritien ja asuinalueiden välissä ei ole mitään meluesteitä (sama ongelma on muuten liki koko matkan motarilla Salon alueella, kauhea melusaaste). Viurilalanmäen kiertävä ohikulkutiehän nyt on jo moneen kertaan fiaskoksi osoitettu, kukaan ei viitsi monen kilometrin ylimääräistä lenkkiä tehdä kaupunkiin päästäkseen, kun se tie ei edes ole mitenkään kauhean nopea.

        Lisäksi Salon kaupunki voisi ihan vaan löysätä pipoaan rakennuslupa-asioissa. Kaupungin rakennusvalvontahan on niittänyt maan laajuista mainetta tiukkuudellaan ja rakennusjärjestys on kuin totalitariasta. Joka hemmetin vaja ja huussi vaatii rakennusluvan, pääsuunnittelijan, kaksi hyvämaineista todistajaa, YVA-tutkimuksen, esteettömyystodistuksen YK:n päämajasta tai mitä niitä nyt olikaan… ja sitten kytätään kopterilla, että onkos se Virtanen nyt hakenut grillikatokselleen luvat ja ei kai Lahtisen asuntovaunu vain ole luvattoman kauaa seissyt samassa paikassa. Ymmärtäähän sen, että byrokraattienkin jollain pitää elää, mutta jotain rajaa sentään?

        • Viurilanmäki = Rikalanmäki, mitä mä oikein kirjoittelen…

  • Varma lisä väestönkasvulle Salon seudulle on raha. Siis verot alas. Kunnanelimiin pitää tehdä reilu leikkaus johtotehtäviin ja yhdistää eri osastoja. Tuollainen kapulaorganisaatio mikä on kunnan elimissä on täysin toimimaton ja kallis. Yritykset ovat jo kymmeniä vuosia sitten joutuneet siitä luopumaan, olisi tullut konkurssi vastaan.
    Kyllä niitä konsultteja osaa kuka tahansa tilata. Tätä kautta saadaan verot alas ja muuttoliikettä.

    • Tää Matin kirjoitus taas on ihan höpöhöpöä. Ei ole koskaan Suomessa tuloverotus ollut näin kevyttä mitä se nyt on. Kyllä työssäkäyvillä ihmisillä on varaa kunnallisveronsa maksaa, vaikka vähän isommatkin. Mun puolestani voi pistää vaikka pari yksikköä lisää, jos sillä saadaan palvelut säilytettyä ja kaupungin kehitys kehittymään.

  • Tarkoitin niinkuin kirjoituksesta ilmenee, kunnallisveroa. On siinä vissi ero, jos se on 16 tai 22 % tuloista. Se tekee päässälaskien 100 000 e tuloista 6000 e. Kyllä se jollekin kelpaa. Kunnallinen ja valtiollinen sektori on liian kallis. Virkamieslaki vanhentunut ja tarpeeton. Kunnallinen organisaatio on kuin kalvava syöpä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto