Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Kuntien yhtiöt aikovat rakentaa Salon jätevoimalan

Jätevoimalaa on suunniteltu Salon Korvenmäkeen.

Saloon suunniteltu jätevoimala aiotaan toteuttaa Lounais-Suomen Jätehuollon ja Salon Kaukolämmön yhteisenä hankkeena. Jätehuoltoyhtiön hallituksen turkulaisen puheenjohtajan Olli A. Mannin (kok.) mukaan tämä on ensisijainen tavoite.

Alun perin Ekokemin piti rakentaa lounaisen Suomen jätteitä hyödyntävä voimala Salon Korvenmäkeen. Valitusten takia hanke siirtyi. Ekokem on nykyään osa Fortumia, joka ei halua rakentaa voimalaa kolmen vuoden takaisilla ehdoilla.

Lue lisää 20.9.2017 lehdestä

11 vastausta: Kuntien yhtiöt aikovat rakentaa Salon jätevoimalan

  • Näytää olevan pakko saada jätevoimala laskemaan savunsa ja hajunsa keskustan kattilalaaksoon.
    Onko järkevä paikka jätevomalalle?

  • Julkisten yhtiöiden etu, että pystyy tekemään päätökset satojen miljoonien investoinnesta pienessä piirissä. Tietoja ei voi antaa ulkopuolisille vedoten osakeyhtiölakiin. Veronmaksajat ne lopulta kustantaa kohonneina taksoina.

    Paljonko tuo laitos työllistäisi paikkakuntalaisia? Systeemit ohjataan kauko-ohjauksilla. Kuinka moni tietää esim. tuulimyllyjen operoinnin tapahtuvan Espanjasta? Eikö olisi nyt syytä kysellä, miksei Fortum tarttunut tilaisuuteen, jos se kerran on niin tuottava?

    Odottelen myös kunnon laskelmia menoista ja tuloista, riittäisi yhden arkin excel-taulukko.

  • Miksi tätä ängetään kuin käärmettä pyssyyn? Kenen, tai minkä etu tässä on? Hajuhaitat ovat käsinkosketeltavia! Ei kiitos!

    • Samaa mieltä, että tässä on pakkomielle kyseessä. Entinen Salon kaatopaikan päämies on ilmeisesti päättänyt rakentaa muistomerkin itselleen hinnalla millä hyvänsä. Muistelen lukeneeni kymmenkunta vuotta sitten, etteivät Suomen polttokelpoiset jätteet riitä kuin parille voimalalle. Sen jälkeen on tullut määräyksiä kierrätyksestä, joten ilmeisesti jatkossa jätettä haalitaan täältä Uraliin ulottuvalta alueelta.

  • Ei tätä laitosta Saloon vai ollaanko täällä jo niin epätoivoisia, että mikä tahansa käy!
    Miksei sitä jätekrematoriota tehdä Turkuun, jos se kerran on niin kannattava bisnes? Vaan taitaa olla oma lehmä ojassa ja tarkotuskin saada tuo imagoltaan kyseenalainen laitos Turusta katsottaessa reuna-alueelle!
    Ja onko ihan oikeasti tutkittu EU-lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet nostaa jätteiden kierrätysvelvollisuus tämän päivän puheita korkeammalle tasolle?

    • Turussa on liikaa vihervassuja, ei onnistu. On toki myös Turun virka- ja luottamusmiesten vika ettei ajoissa lähdetty valmistelemaan uutta laitosta Topinojan alueelle vaan härkäpäisesti uskottiin että Orikedon laitos asutuksen lähistöllä saa jatkaa. Niin ei käynyt.

  • Mikä joukko oikein sitä jätevoimalaa tänne asutuksen keskelle hommaa. Lieneekö se sitä samaa porukkaa, joka on tähänkin asti viis veisannut Korvenmäen kaatopaikan vuosia levittämistä hajuista. Taitaa nämä itse ja lapset ja lapsenlapset asua sen verran kaukana kaatopaikasta, että onkin hyvä kun pysyy hajut ja päästöt Korvenmäen suunnalla, eikä vaan missään tapauksessa suuntaudu omiin nurkkiin.

  • Ei hyvää päivää…

    Tällä hetkellä EU-lainsäädäntö sanoo, että kaatopaikoille ei saa haudata enää jätteitä. Hyvin pian tulevaisuudessa niitä ei saa myöskään polttaa, vaan kaikki hyödynnettävissä oleva on kierrätettävä. Mutta jo paljon ennen sitä tuollainen polttolaitos tulee olemaan kannattamaton, koska jo nyt jätteistä käydään kilpailua, suurin osa jätteistä kun on kierrätettävissä uudelleen käyttöön. Nytkin ex-Rouskis on jo joutunut tukkanuottasille toisten alan toimijoiden kanssa, kun sen roskapöntöt tahtovat jäädä vajaalle täytölle.

    Jos laitos olisi kannattava, Fortum rakentaisi sen. Jos siitä ei koituisi ylivoimaisia haittoja sijoituspaikan ympäristöön, se rakennettaisiin Turkuun tai jonnekin Turun lähialueelle, koska siellä syntyy melkoisesti enemmän poltettavaa jätettä kuin piskuisessa Salossa.

    Ja eritoten: Jos se voimala nyt jostain täysin käsittämättömästä syystä kannattaisikin Saloon rakentaa, niin ei nyt missään nimessä Korvenmäkeen. Mitä ihmeen järkeä tuossa sijoituspaikassa on? Kyllä sen polttolaitoksen paikka olisi silloin rautatien varressa, jotta vältettäisiin rekkaralli 110-tiellä Salon keskustassa ja poltettava jäte voitaisiin tuoda JUNILLA Turusta.

    No mutta. Joku näyttää meidän puolestamme päättäneen tehdä Salosta Varsinais-Suomen kaatopaikan. Kun vaan tietäisi että kuka.

    Se sama taho varmaan, joka päätti, että meidän kuntalaisten täytyy tehdä jätehuoltosopimus ja maksaa vaikka tyhjän pöntön tyhjennyksestä, vaikka kierrättäisimme joka ikisen viilipurkin muovinkeräykseen. Ja joka langetti meille veroluonteisen jätehuollon perusmaksun, jolle emme saa minkäänlaista vastinetta ja jonka saajaa emme voi kilpailuttaa.

  • Ja jos tuo jätevoimala jostakin syystä tänne rakennetaan, niin se tarkoittaa risteysremonttia Mahtinaisentien ja 110-tien risteykseen. Siinä on jäterekkojen päästöt ja melu kohillaan, kun Turun suunnasta tullessa lähdetään kirnuamaan melkeen nollavauhdista kohti Korvenmäkeä. Takaisin tullessa on sitten mukava ylläri liukkaalla kelillä, kun tyhjänäkin painava rekka puskee kolmion takaa liikenteen sekaan. Ja artisti maksaa tuonkin typerästi suunnitellun risteyksen uudelleen rakentamisen…..

    • No se risteys nyt on susi monella muullakin tavalla. Kevyttä liikennettä esimerkiksi ei ole mitenkään huomioitu, ei ole edes pientareita ajoradan ja kaiteiden välissä kun mäkeä ylös lähdetään Helsinkiin päin. Miksiköhän ohikulkutietä tehdessä rakennettiin täysin turha kevyen liikenteen väylä Kiskontien varteen (Karjaskyläänhän oli jo pyörätie ennestään ja samoin vanhainkodille omansa), mutta 110-tielle ei minkäänlaista pätkää? Olisi nyt vaikka sitä vanhaa tietä jätetty sen verran, ettei pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tarvitsis autoliikenteen seassa seikkailla. Joskus lihavassa tulevaisuudessaan Salo voisi sitten jätemiljardeillaan rakentaa vaikka sen lopun matkan pyörätietä Muurlan lasille asti?

      Rekkarallia keskustaan 110-tielle odotellessa. Varmaan on sujuvaa ja mukavaa sitten.

      • Susipa hyvinkin, alkuperäisen suunnitelman mukaan 110-tien, Kiskontien ja Perniöntien risteyksiin piti tulla liikenneympyrä / kiertoliittymä, eipä tullut, miksi ei?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto