Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Vastaa kyselyyn: moottori käyntiin vai ensin vyö kiinni?

Kun lähdet autolla liikkeelle, mitä teet ensin. Kiinnitätkö turvavyön vai käynnistätkö ensin auton?

Kiireisten mielestä järkevämpää on ensin käynnistää auto ja lähteä liikkeelle. Turvavyö kietaistaan paikalleen sitten vauhdissa.

Toiset taas laittavat automaattisesti turvavyön paikoilleen autoon istuttuaan, minkä jälkeen auto käynnistetään.

Miten Sinä teet? Vastaa kyselyyn. Kumman teet ensin: kiinnitätkö turvavyön vai käynnistätkö auton?

 

 

Lue lisää aiheesta tiistain lehdestä. 

9 vastausta: Vastaa kyselyyn: moottori käyntiin vai ensin vyö kiinni?

  • Laita auto käyntiin, tarkista että kaikki ok, putsaa tai skrapaa lasit tarvittaessa jne. Laita vyö ennen kuin lähdet liikkeelle? Maalaisjärkeä saa käyttää. Toivottavasti kovin moni ei lähde liikkeelle samalla sekunnilla, kun moottorin käynnistää, vaikka ei niitä öljyjä nyt sentään keittää tarvitse.

    Eiköhän valtaosa käynnistä auton, laita vyön ja lähde liikkeelle. Ihmettelen suuresti, jos yhdessäkään autokoulussa toisin opetetaan.

  • Tuosta puuttuu oikea vastaus eli
    1. Käynnistys
    2. Vyö kiinni
    3. Liikkeelle

  • Ihan sama ja kumminpäin vaan, liikkeelle ei kuitenkaan tule lähdettyä ennen kuin molemmat tehty

  • Olen pitkälti samoilla linjoilla Huoltomiehen ja Marcon kanssa. Ennen liikkeelle lähtöä annan moottorin käydä muutaman sekunnin kuormittamattomana, jotta moottorin voitelu ehtii alkaa kunnolla toimia – eli sen ajan mitä kestää laittaa turvavyö kiinni.

  • Juurikin niin, eli moottori aina ensin käyntiin ja sitten muuta askaretta, kuten turvavyön kiinnittämistä. Moottori tykkää hyvää, kun se saa hetken käydä ja öljy kiertää kaikissa kohteissa ja pikkuisen ehkä lämmötkin kerkiää nousta ennen kuin ruvetaan moottoria kuormittamaan.

    Taitaa tämän päivän autokoulussakin olla niin tekniikasta vieraantunutta opettajakuntaa, että ei tiedetä, miten moottorin saa kestämään pitkään. Sama koskee suurella vaihteella ajoa kaupunkinopeuksissa. Moottorit, apulaitteet, vaihteistot ja jopa hammashihnat jyristetään piloille ennen aikojaan autokoulun opeilla.

  • Kyllä minäkin käynnistän auton ensin. Automaattivaihteinen, pitäisi antaa käydä noin 30 sekuntia, sitten liikkeelle. Siinä ajassa laitan vyön kiinni.

  • Ensimmäiseksi kierrän auton ympäri ja tarkastan, ovatko auto ja ympäröivä katu liikkeellelähtökunnossa, lasit, sivupeilit ja valot ehjät ja puhtaat pölystä, lumesta ja jäästä, lasinpyyhkijän sulat roskattomat ja irtoavat lasin pinnasta, näkyykö siirtokehotusta. Jos kaikki on kunnossa, siirryn autoon ja katson, että penkki ja turvavyö on edelleen pulteilla kiinni ja autossa on myös ratti ja polkimetkin tallella.

  • On ihan sama lähteä heti käynnistyksen jälkeen ajamaan. Öljyt kyllä toimivat välittömästi, koska kyllähän se moottori tyhjäkäynnilläkin leikkaisi kiinni voitelun puutteessa.

    Vanha kansahan joutui säännöllisesti käymään voitelunipat läpi vaseliinipruutan kanssa ja öljytkin vaihdettiin vielä minun ensimmäiseen autooni 5.000 kilometrin välein. Pakkasella on toki hyvä liikkua alkuun rauhallisesti, koska kaikki nesteet eivät lämpiä tolpan nokassa, mutta eivät myöskään esim. vaihteistossa tyhjäkäynnillä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto