Ylämenu
Menu
Uutiskirje

MM-taisto leimahti uudelleen liekkeihin

Sebastian Vettel on edelleen mukana maailmanmestaruustaistelussa.

Kun formula ykkösten Singaporen gp:n jälkeen näytti siltä, että Mercedeksen Lewis Hamilton kaasuttelisi helposti maailmanmestarina ruutulipulle Abu Dhabin kauden päätöskilpailussa, antoi Malesia paljon uskoa Ferrari- ja Sebastian Vettel -faneille. Ensimmäistä kertaa tällä kaudella voi sanoa, että Ferrari oli kisaolosuhteissa selvästi Mercedestä nopeampi sellaisella radalla, jonka profiili oli kauden aiempiin tapahtumiin nähden peilattuna ”kuin tehty Mercedekselle”.

Kun myös Red Bull tuntuu kirineen kärkitallien etumatkaa kiinni, ei Vettel tarvitse mestaruuskamppailuun takaisin nousemiseen edes välttämättä mitään kolmen-neljän voiton putkea, vaan ainoastaan tasaisen varmasti parempia sijoituksia kuin Hamilton. Toki tuollaisenaankin suoritus olisi yksi kaikkien aikojen nousuista F1-maailman historiassa, sillä tällä hetkellä Hamilton tuntuu repivän hieman huonommastakin kalustosta irti kilpailusta toiseen vähintään palkintopallisijoituksen.

Koska kärkikaksikon ero MM-sarjassa venähti Malesian gp:n ja Ferrari-kaksikon moottoriongelmien myötä jo 34 pisteeseen, pitää Vettelin tavoittaa kilpakumppaniaan keskimäärin seitsemällä pisteellä kisaviikonloppua kohden Abu Dhabin ruutulipulle asti. Punaisten autojen vauhti niin harjoituksissa kuin kilpailussa (Vettel) oli joka tapauksessa Malesiassa niin mykistävää, että koko MM-taisto sai yllättäen aivan uutta puhtia.

Syheröisen Singaporen piti paperilla olla MM-sarjan viimeinen kilpailu tällä kaudella, joka hitaan keskivauhtinsa puolesta kääntäisi edun selvästi Ferrarin puolelle Unkarin ja Monacon tapaan. Ja koska Singaporesta jäi Ferrareille surkean starttikolarin jälkeen käteen pyöreät nolla pistettä Hamiltonin kuitatessa täyden potin, olivat hätäisimmät valmiita julistamaan britin mestariksi vuosimallia 2017.

Yhtään teknisiä lisäongelmia Vettelin takaa-ajo ei kuitenkaan Ferrarin parantuneesta vauhdista huolimatta kestä. Vaikka Red Bullit ja tallikaveri olisivatkin sotkemassa pakkaa, tarkoittaa seitsemän pisteen kirivauhti kilpailua kohden käytännössä viiden peräkkäisen palkintopallisijoituksen sarjaa.

Ja tuon sarjan seassa tulisi olla myös vähintään kaksi, mielellään kolme voittoa. Näin viiden kilpailun kokonaispistesaldo kipuaisi yli sadan, ja Hamilton olisi myös pakotettu ajamaan jatkuvasti kärkikolmikkoon vailla virheitä.

Eli vaikka kaksi viikkoa sitten tilanne näytti Vettelin kannalta surkealta ja Malesian aika-ajon jälkeen lauantaina vielä toivottomammalta, palautti sunnuntai uskon siihen, että maailmanmestaruudesta saadaan sittenkin vielä ihan oikea kaksintaistelu aikaiseksi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *










Uutiset
STT
Arkisto