Ylämenu
Menu
Uutiskirje

Pääset pian chattailemaan robotin kanssa – Kela saanut myönteisiä kokemuksia chattiroboteista

Tekoälyyn perustuvat chattirobotit tekevät tuloaan. Julkishallinnossa tiennäyttäjä on Kela, jonka asiakkaista opiskelijat ovat päässeet ensimmäisenä kokeilemaan kommunikointia robotin kanssa.
– Olemme saaneet mitä haimme eli kokemuksia. Tätä on käytetty ahkerasti, ja siinä mielessä olemme tyytyväisiä, kertoo Kelan erikoisasiantuntija Asko Kiukas.
Kela on kokeillut chattibotteja opiskelijoiden asumistukimuutoksen yhteydessä. Opiskelijoiden asumistuki siirtyi elokuun alussa opintotuen piiristä yleisen asumistuen piiriin.
Pilottikokeilun piti päättyä syyskuun lopussa, mutta sitä on jatkettu lokakuun ajaksi. Kiukaan mukaan tulosten analysointi ja raportointi on kesken, minkä vuoksi tarkempia johtopäätöksiä ei voi vielä tehdä. Kela tulee kuitenkin tekemään uusia kokeiluja.

Ei korvaa muita kanavia

Kela ei ole havainnut pilotin aikana mitään merkittäviä muutoksia muissa palvelukanavissa. Opiskelijoiden asumistukiasiat ovat kuitenkin hyvin kapea aihepiiri verrattuna siihen, kuinka paljon tavallisessa puhelinpalvelussa vastataan opintotukiasioihin.
– Missään tapauksessa mikään muu palvelukanava ei lähde pois tässä vaiheessa. Vielä ei olla sillä tasolla, että chattibotit korvaisivat jonkun muun palvelukanavan, Kiukas arvioi.
Chattibottipalvelu toimii siten, että siinä on vakioituja vastauksia kysymyksiin. Vastauksia on Kiukaan mukaan lisätty pilotin aikana, jos robotti ei ole osannut vastata asiakkaan kysymykseen.

STT

Kuvat:










Uutiset
STT
Arkisto