Aurinko laskee polttomoottorille

8
Ovatko 2ZZ-GE ja kaltaisensa polttomoottorit museotavaraa jo 2030-luvulla?

Polttomoottori keksittiin 1860-luvulla ja ensimmäinen sitä käyttävä käyttökelpoinen auto valmistui 1870. Kunnian auton ”keksimisestä” sai kuitenkin Karl F. Benz vuonna 1885, jolloin valmistui Benz Patent-Motorwagen.
Tästä on kulunut jo 132 vuotta, ja polttomoottorit ovat sittemmin valloittaneet maailman. Moottorin perusperiaate ei ole tänä aikana muuttunut, vaikka nykymoottorit ovatkin tehokkuudeltaan ja taloudellisuudeltaan kuin toiselta planeetalta.

Sähkömoottori keksittiin ennen polttomoottoria USA:ssa jo vuonna 1832, mutta se hävisi erinäisistä syistä kisan polttomoottorille. Nyt polttomoottorin hegemonia näyttää taittuvan auringonlaskuksi.
Jopa maailman suurimman automaan USA:n autoistuneimmassa osavaltiossa, Kaliforniassa, polttomoottoria ollaan työntämässä historiaan. Viime viikolla uutisoitiin, että demokraattien Phil Ting on esittänyt polttomoottoreille täyskieltoa vuodeksi 2040.
On varmaa, ettei koko Kalifornia, presidentti Trumpista puhumattakaan, seiso yhdessä tuumin esityksen takana.

Euroopassa ollaan USA:ta edellä. Norja ja Alankomaat aikovat asettaa polttomoottoriautoille myyntikiellon vuonna 2025. Norjan uusista autoista noin 37 prosenttia kulkee jo nyt sähköllä.
Intia ja Saksa kaavailevat polttomoottorikieltoa vuonna 2030 – saksalaisautoteollisuuden kauhuksi. Britannia ja Ranska aikovat tehdä saman vuoteen 2040 mennessä.
Myös Kiina on kieltämässä polttomoottoriautot, mutta aikataulu on toistaiseksi auki.

Ruotsissa ja Norjassa tuetaan voimakkaasti sähköautoistumista. Suomessa julkinen tuki on vaatimatonta. Suuri osa suomalaisista hankkisi mielellään sähköauton työmatkaliikenteeseen vaikka heti, mikäli siihen olisi varaa.
Koko maan tasolla sähköautojen yleistymisen esteenä on niiden korkea hinta, rajallinen toimintasäde sekä harva latausverkosto. Suomelle sopiva siirtymäkauden ratkaisu lienee hybridimoottoreissa.
Akkutekniikka ja latausverkosto kehittyvät nopeasti. Muun maailman panostus sähköautoihin tulee laskemaan hintoja myös Suomessa, täkäläisten poliitikkojen päättämättä jättämisistä huolimatta.

Mika Sevon

Mistä tämä tieto?

”Suuri osa suomalaisista hankkisi mielellään sähköauton työmatkaliikenteeseen vaikka heti, mikäli siihen olisi varaa.”

Thor Elström

Vaikka tuolta: ”Vastaajista 53 prosenttia olisi halukas valitsemaan työsuhdeautoksi sähköauton polttoaineella kulkevan työsuhdeauton sijaan, jos kummankin kustannukset olisivat saman suuruiset.” Lainaus Kauppalehden nettisivun uutisesta.

Mika Sevon

Pitää erottaa työmatkailu työsuhdeautosta. Ovat eri asia.

Alfoin oraakkeli

Moni ostaisi mielellään sähköauton lisäksi niin, että vanha polttomoottoriauto jää mökkiautoksi

Urpo

Monissa asioissa mennään vuoristorataa hypetyksen mukana, niin epäilen sähköautojenkin osalta olevan. Toki sähkö tulee yhdeksi vaihtoehdoksi polttomoottorin rinnalle, mutta kuten ydinvoimankaan osalta, polttomoottoreista ei luovuta seuraavien vuosikymmenten aikana. Niidenkin kehitys jatkuu. Lisäksi biopolttoaineet parantavat kilpailukykyä. Tämä pitäisi jokaisen suomalaisen muistaa, onhan meillä biokomponenttien tuotannossa maailman johtavaa osaamista. Kokonaisuuden hallinta vain edellyttää johdonmukaista suhtautumista raaka-aineiden tuotantoon ja jalostukseen. Esimerkiksi metsätaloudessa on 50 vuotta harjoiteltu puuston kasvun lisäämistä ja saatu kieltämättä paljon tuloksia, kun kasvu on lähes tuplattu. Viimeistään nyt on aika ottaa seuraava askel, kun kasvun nopeuttaminen vaikuttaa puuston määrään vuosikymmenten viiveellä ja kun EU:ssakin aletaan tilanne vähitellen ymmärtää ja hyväksyä.… Lue lisää »

Urpo

Korjaus: ”Tiettyjen ryhmien ajamat tavoitteet uusiutuvan, kotimaisen raaka-aineen käytön lisäämisen estämiseksi ei ehkä toteudukaan…”

Allan

Nyt vedetään sähkökaapeleja maahan kalliilla. Pian sähköautojen yleistyttyä riittävästi huomataan, että sähkökaaoelien kapasiteetti ei riitä ja sitten kaivetaan uudet kaapelit maahan. Tämän tietysti maksavat kuluttajat kasvavina siirtomaksuina.

Muistelenpa takavuosien kohua siitä kun Virosta haluttiin vetää sähkönsiirtokaapeli Suomeen.
Vastustajat taisivat väittää, että kantaverkot eivät kestä sähkön siirron lisäystä Virosta Suomeen.

Miten on kestävätkö kantaverkot edes 100.000 sähköauton lisäystä liikenteeseen?

Perussuomalainen

Täytyy kyllä sanoa, etten ole vähään aikaan nähnyt yhtä virheitä täynnä olevaa artikkelia. Jopa historiaosuus meni täysin väärin, kun ensimmäinen auto keksittiin 100 vuotta aiemmin Joseph Cugnotin toimesta Ranskassa.

Paras oli toi väite ”akkutekniikka ja latausverkosto kehittyy nopasti” – no niinpä näyttää kehittyvän joo todellakin, ihan 132:ssa vuodessa ei olla juurikaan päästy minnekään ajomatkoissa, eikä edes viimeisen 10:n vuoden ajanjaksolla, mutta älkää antako faktojen häiritä teidän kuplaanne.