Tukea tunnin junalle

3
Kaksiraiteisen oikoradan rakentaminen Espoon ja Salon välille maksaa alustavan yleissuunnitelman perusteella 1,5 miljardia euroa.

Helsingin ja Turun välinen nopea junayhteys saa tukea tuoreesta selvityksestä, jossa esitellään toimia pääkaupunkiseudun kansainvälisen menestyksen varmistamiseksi.
Kaupunkipolitiikan tiekartta -selvityksessä todetaan niin Helsingin kuin Etelä-Suomen muiden suurien kaupunkien olevan tosiasiassa varsin pieniä ja hajanaisia keskittymiä. Jotta kaupungit hyötyisivät toisistaan, niiden välistä saavutettavuutta pitää parantaa.

Metropolialueen selvityksessä nostetaan esille kaksi kehitettävää ratayhteyttä. Toinen on niin kutsuttu päärata. Sen kaukojunat esitetään ohjattavaksi Helsingin keskustaan lentoaseman kautta.
Salon seudun kannalta päärataa tärkeämpi ajatus on tunnin junan toteuttaminen.
Juha Sipilän (kesk.) hallitus on luvannut sen suunnitteluun 40 miljoonaa euroa. Tarkoitukseen on mahdollista saada myös EU:n rahaa.

Liikennevirasto laatii Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelman yhdessä kuntien kanssa. Tämän vuoden aikana järjestetään siihen liittyviä yleisötilaisuuksia. Suunnitelman on määrä olla valmis vuonna 2020.
Suunnitteluraha on pikku summa kokonaiskustannuksiin verrattuna. Kaksiraiteisen oikoradan rakentaminen maksaa alustavan yleissuunnitelman perusteella 1,5 miljardia euroa. Se on valtakunnallisesti ajatellen suuri infrastruktuurihanke.
Optimistisimmat arviot ovat, että radalla liikennöitäisiin jo 2020-luvun lopulla.

Tunnin juna on Helsingin metropolialueen asioihin keskittyvässä selvityksessä mukana vain mainintana, mutta hyvä niinkin. Siinä tunnustetaan, että vääjäämättä kasvava pääkaupunkiseutu tarvitsee hyvät yhteydet myös Varsinais-Suomeen.
Uuden radan lobbaaminen, sujuva suunnittelu ja nopea rakentaminen vaativat sekä Turun, Salon ja Lohjan että pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistä panosta.
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) sai Suomen suurimmat kaupungit vaatimaan yhdessä valtaa sote- ja maakuntauudistuksessa. Salo on tässä joukossa mukana.
Yhteistyön nimissä on syytä odottaa, että pääkaupunkiseudulta löytyy konkreettista tukea myös tunnin junalle.

Jätä kommentti

3 Kommenttia "Tukea tunnin junalle"

Tunnin juna olisi Salolle mukava piristysruiske, kunhan huolehditaan siitä, että se juna varmasti pysähtyy myös Salossa. Jos se ajaa Salon läpi pysähtymättä, on siitä meille pelkkää haittaa. Muutamaan asiaan kiinnittäisin erityistä huomiota: Ensinnäkin, Salon Rautatieasema ja linja-autoasema tulisi yhdistää niin, ettei liikennevälineestä toiseen siirtyvien tarvitsisi toikkaroida tuulessa ja tuiskussa vilkasliikenteisen tien toiselle puolelle. Asemalaitureilla pitäisi ehdottomasti jo nyt olla lämpimät odotustilat, ei kukaan lähde sinne vanhaan asemarakennukseen odottelemaan kun siirtyminen laiturille kestää vaikka kuinka kauan ja juna tulee milloin sattuu. Tilaa olisi, varsinkin jos keskustaa rumentavan viljasiilon ja sen oranssin peltihöskän siitä vierestä saisi purettua pois tieltä. Myös halpabussien pysäkki… Lue lisää »

Tätä ”tunnin munaa” ollaan nyt tukemassa kehä kolmosen sisäpuoleltakin mahdollisen hyödyn vuoksi ? On hyvä ottaa mukaan linjan ulkopuolisiakin jotta saataisiin esim. Salon päättäjät kohdentamaan vähiä varojaan tuohon pääkaupunkiseutua hyödyttävään hankkeeseen ?

Eiköhän tunnin juna -hanke hyödyttäisi myös muuttotappiokunta Saloa, josta tuhannet asukkaat käyvät töissä pääkaupunkiseudulla. Vaihtoehtona on muutto työn perässä pois Salosta.