Kesäliikenne halutaan turvata

0
Salon kaupunki aikoo järjestää julkisen liikenteen koulujen kesäloma-aikana.

Salon kaupunki aikoo jatkaa viime vuonna aloittamaansa kesän bussiliikenteen järjestämistä. Kaupunki ostaa bussivuorot taas, kun yrittäjävetoinen liikennöinti päättyy koulujen kevätjuhliin.
Kahtena edellisenä kesänä Salossa ei ollut sisäistä bussiliikennettä.

Kaupungilta odotettiin kaksi vuotta toimia kesäisen bussiliikenteen organisoimiseksi. Viime vuonna se tarttui toimeen, ja kertyneet kokemukset kannustavat jatkamaan. Kaupungin järjestämillä bussivuoroilla tehtiin kymmenen kesäviikon aikana 18 500 matkaa, joten kesäliikenteen tarve on kiistaton.
Kesäliikenne palvelee salolaisten lisäksi kesäasukkaita ja matkailijoita. Kymmenen vakiovuoron lisäksi kesällä toimii kutsuliikenne Teijon kansallispuistoon. Sitä hyödynnettiin viime kesänä sata kertaa.

Kesäliikenteessä kahdeksan seutulinjaa ja kaksi paikallislinjaa kuljettaa eri puolilta kaupunkia aamuisin Salon keskustaan ja neljän–viiden aikaan takaisin. Päivällä joka suunnalta kulkee vähintään yksi asiointivuoro, mutta illaksi liikenne hiljenee.
Lippujen hinnat ovat kalliimmat kuin viime kesänä, jolloin paikallislinjalla pääsi eurolla, ja seutulinja maksoi 3,30 euroa. Tulevana kesänä kyydin hinta määräytyy matkan pituuden mukaan.

Kaupunkikehityslautakunta tekee hankintapäätöksen ensi kesän bussiliikenteestä tällä viikolla. Asiasta vallitsee poliittinen yksimielisyys, joka kertoo asian tärkeydestä: kaupungin sisällä on päästävä kulkemaan joukkoliikenteellä ympäri vuoden, ja autottomilla asukkailla on oltava mahdollisuus liikkua.
Joukkoliikenteen käyttö vähentää myös liikenteen energiankulutusta, haitallisia päästöjä ja melua. Suomen energiankulutuksesta liikenteen osuus on noin viidennes. Linja-auton hiilidioksidipäästöt henkilökilometriä kohden ovat alle puolet henkilöauton vastaavista päästöistä matkustajaa kohden.