Paviljonkia esittänyt yrittäjä pettyi Salon päätöksentekoon

52
Länsirannan paviljonkiravintola havainnekuvassa. Rakennuksen on suunnitellut salolaislähtöinen arkkitehti Ilmari Lahdelma.

Länsirantaan uutta paviljonkiravintolaa esittäneet Jukka ja Katri Ollila ovat pettyneitä Salon päätöksentekoon. Kaupunginhallitus hylkäsi paviljongin kaavamuutoksen maanantaina äänin 8-5. Päätös tarkoittaa hankkeen kariutumista.

Jukka Ollila ei pidä lopputulosta varsinaisena yllätyksenä. Hänen mukaansa suurin yksittäinen tekijä kaavan kaatumisessa oli Salon Yrittäjien kova vastustus.

”Tämä vahvistaa ikävästi käsitystä, josta Salo tunnetaan ulkopuolella. Yrittäjämyönteisyys on sananhelinää, todellisuudessa Salo on sisäänpäin lämpiävä, kaunainen ja kateellinen paikka, jossa rehottaa vahva hyväveliverkosto”, Ollila sanoo.

 

 

Nyt odotan mielenkiinnolla Salon yrittäjien kommenttia.

Äänestän jaloillani

Kyllä tuo vahvasti tuoksahtaa kaverin-kaveri -sopimukselta, jossa uudelle yrittäjälle ei anneta mahdollisuuksia.

Jos siis haluaa nauttia lounaan tai tuopillisen jokirantamaisemista nauttien, pitää suunnata Turkuun. Ehkä lopullisesti.

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Omasta mielestäni liikeidea, joka voi toimia vain yhdessä specifissä paikassa, on jo lähtökohtaisesti huono ja epävarma. Yrityksen flopatessa kustannukset tulisivat viimeistään kaupungin syliin, Kivimuseo 2.0 olisi valmis.

Katukuvassa ei taida jokainen liikekiinteistö olla tupaten täysi.

Juuri näin. Jos ravintola on hyvä ja vastaa asiakkaiden kysyntään, se ei tarvitse toimiakseen uutta rakennusta.

Vapaita tiloja kyllä kaupungin ydinkeskustasta löytyy, jos vain liiketoimintasuunnitelma on realistinen.

Parkkitilaa riittää

Alkuperäinen idea oli tyhjän jokirannan elävöittäminen ja saaminen hyötykäyttöön. Ympäristö olisi tuossa olennainen osa liike-ideaa.

Minäkin olen niin kauhean pettynyt, kun en saa rakentaa naapurin tontille, puistoon tai vaikka keskelle toria.

Torin laitaan rakennetaan uutta taloa, siihen olisi ollut tilaisuus rakentaa vaikka millainen ravintola terasseineen, ja vieläpä ilta-aurinkokin paistaisi terassille.

Miten tuohon mainitsemaasi taloon rakennettaisiin terassiravintola hienoin jokinäkymin?

Ajattelinpa itse

Missä sitä riittää?

Juurikin nuo seudut ovat harmillisen täyteen pysäköityjä. Alueen parkkipaikkoja tarvitsevat muutkin kuin yrityksissä asioivat. Kirjastossakin on helpompi käväistä, jos autoltaan ei tarvitse vaeltaa useita satoja metrejä.

On vallalla kummallinen käsitys siitä, että parkkitilaa on riittävästi, jos kaikki ruudut eivät ole aina täynnä.
Asiointiaikanahan pysäköintimahdollisuuden tulee olla käytettävissä, vieläpä kohtuullisella etäisyydellä.

Kirsikka Mäntylä

Kohtuullisella etäisyydellä torin läheisyydestä on mm. Plazan parkkihalli. Matkaa yksi korttelinväli.

Kävelee ilman jalkoja

????

Ensinnäkin olen vahvasti eri mieltä näiden pysäköintipaikkojen jatkuvasti täysinä olosta. Tilaa löytyy aina normaalina päivänä. Iltatorit ovat asia erikseen. Kannattaa huomioida, että kirjastolla on omat parkkipaikkansa, ja henkilökunnan pysäköintiin paikat eivät ole edes tarkoitettu. Länsirannassa, Vilhonkadulla ja kirjaston edustan ja Kärjentalon edessä paikat ovat jokainen 60 minuutin parkkipaikkoja. Kun kävelet länsirannan, Turuntien ja Asemakadun ympäri, löydät aina pysäköintitilaa, mutta niissäkin tuo 60 min. No Plaza on sitten vielä erikseen. Joulu- ja uudenvuodenaattonakin olen aina sieltä löytänyt pysäköintitilaa. Salon Yrittäjät, menkääpä itseenne ja arvioikaa tuo vastustuksenne perusta uudelleen – ei yksikään Länsirannan liike voi toimia sen perusteella, että pysäköintipaikka olisi oven… Lue lisää »

Salossa on parkkitilaa riittävästi.
Sen sijaan parkkivalvonta puuttuu. Jos edes parkkikiekon käyttöä valvottaisiin, mutta kun ei.

Suhteellisuudentajua, please!

Pelkät seinät eivät tee gourmet-ravintolaa, kysymys on ammattitaidosta, luovuudesta, palveluhalukkuudesta, esimerkiksi voidaan ajatella Salon Seurahuone -ravintolaa, joka on valloittanut ihmisten sydämet huipputason osaamisella ja palvelulla ja lähtenyt liikkeelle ruokakulttuurista eikä seinistä.

Ja vapaata tilaa Salossa tosiaan on. Kannattaa tarjota vaihtoehtoisia ratkaisuja yrittäjälle, jos todellakin on toimiva liiketoimintasuunnitelma. Jostain luin, kun kaupunginhallituksen jäsen kirjoitti, että nyt pitää lähteä Turkuun syömään, kun ei paviljonkia tullut.

Kunhan nyt käyttäisivät nykyisiäkin palveluita myös vapaa-aikanaan.

Kommuutteri

Olennainen osa liikeideaa voi olla paikka, jossa toimintaa harjoitetaan. Rantaravintolaa ei oikein kannata pääkadun kivijalkahuoneistoon perustaa.

Outoa toimintaa kaupunginhallitukselta. Yrittäjä olisi laittanut omia rahojaan, ja sitten tyrmätään hyvä idea.

Itkeäkö vai nauraa

Kuuluiko tämä siihen salontekeväisyystalkoisiin?

Jos olisi ollut Alko tai Ray-pelaamo, niin sitten oltaisi pystytetty.

Salossa ei hyväksytä mitään järkevää päätöstä. Ottakaa vähän muualta mallia. Terveiset kaupungin johdolle.

Loistavaa Salon Yrittäjät! Kallisarvoiset pysäköintiruudut saatiin säilymään!

Kiitos Salon Yrittäjät! Kannustakaa vain oman paikkakunnan yrittäjiä. Se mikä toimii muualla ei välttämättä toimi Salossa. Ei kai kukaan kuvittele, että Ollilat olisivat ilmaiseksi sen paviljongin Salolle rakentaneet.
Tulee mieleen että Salon kaupungin olisi ainakin kallis vuokra pitänyt heille maksaa paviljongin käytöstä!

Salossa toimii hvyäveliverkosto. Muillakin on ikäviä kokemuksia tästä.

Huono juttu. Yrittäminen on sallittu vain hyväveli-porukoille. Miettikää asiaa vastustaneet yrittäjät nyt uudestaan.

Niin koettu ja nähty

Hyvävelijärjestelmä todellakin toimii nimenomaan Salossa. Kaverit ja esim.sukulaisuus jyrää. Sen kuplan kun joku vihdoin rikkoisi täällä.

Ei tuollaisia rumia lasikoppeja saa tehdä noin kauniille paikalle. Pitää olla hiukan arkkitehtoonista näkemystä. Tuollainen lasikoppi on parin vuoden päästä entistä rumempi. Piirtäkää kaunis jokivarteen sopiva rakennus..Päätös oli oikea, parempi rakennus.

Yrittäminen ei kannata

Surkea juttu että asiat pelataan näin. Olisi kerrankin saatu vähän elämää torin ympärille. Vaikea uskoa että asia parista ruudusta kiinni. Uskoisin että alueen kauppiaatkin olisivat kahvilasta enemmän hyötyneet, kuin parista ruudusta.

Hölmöjen tuppukylä

No, Salossa mieluummin tuhlataan rahat ostamalla tyhjiä teollisuuskiinteistöjä kovaan hintaan. Sen sijaan, jos ulkopuolinen yrittäjä omilla rahoillaan pyrkii elävöittämään kaupungin ilmettä ja palvelua, niin se torpataan välittömästi. Tuppukyläksi Salo jää, jossa ei junat pysähdy ja moottoritie kiertää Salon. Eikä syyttä!

Parkkipaikkoja sanotaan päätöksen perusteluksi, joten nyt on todella mielenkiintoista seurata keskustan kehittämistä kävelypainotteiseksi ja sitä, miten tätä hanketta vastustaneet kehittämiseen suhtautuvat.

Toisaalta Salon kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2016 on jo hyväksytty eli pulinat pois ja linjakas toiminta tilalle, päättäjät.

Oletteko unohtaneet, että vuoteen 2030 ulottuvassa visiossa ydinkeskustassa liikkuminen tapahtuu kävely- ja pyöräilypainotteisesti.

Salon miettijä

Nyt sitten odotetaan kuinka kauan menee, että Salon yrittäjien ”auktorisoima” yrittäjä jättää idean paviljongista Tykkipuistoon ja jota Salon yrittäjäyhdistys alkaa innostuneena ajaa.

Veikkaus kesään mennessä, mitä muut veikkaavat?

Saija Karnisto-Toivonen

Voin jo tässä vaiheessa sanoa, etten ainakaan minä tule tukemaan rakentamista Tykkipuistoon. Salo haaveilee kävelypainotteisesta keskustasta ja sitten osa haluaa pilata ainoan viheralueen rakentamalla. Paviljonkikaava olisi tukenut tämän kävelypainotteisen keskustan vireyttä.

Olen päätöksestä hyvin harmissani, koska todellinen syy päätöksenteon taustalla löytynee jostain muusta kuin parkkipaikoista. Tuo ”auktorisointi” ei ole kaukana todellisuudesta. Toki koko yrittäjäyhdistys ei tätä vastustanut, vaan asiaa ajoi muutama yksittäinen henkilö järjestön nimissä.

Turkulainen työmatkailija

Kävelykeskusta on myös meidän kauempaa saapuvien toiveissa. Mikäli muutaman yksittäisen henkilön näkemyksistä alkaa tulla kaupunginhallituksen päätöksiä, ei ole enää kovin pitkä matka Kittilän hallintomalliin.

Olisikohan nyt aika tehdä jotain uudistuksia Salon Yrittäjäyhdistyksen sisällä? Todellakin, eivät kaikki yrittäjät ole varmaankaan vastustaneet paviljonkiravintolaa. Todennäköisesti tämä ravintola olisia tuottanut hyötyä muillekin alueen yrittäjille.

Tykkipuistoon rakentaminenhan oli aivan tsoukki, mutta onnistunut sellainen.

Tommi Koskinen

Tämähän ei olisi vaatinut Salolta kuin päätöksen – ei rahaa kuten hyperloopit ja muut ihme projektit, eikä kaupunki olisi sitoutunut siinä mihinkään maksuihin. Olisi tuonut työpaikkojakin.

Ihmetellen olen seuranut keskustelua paviljongin paikasta. Salon vilkkaalla torilla käy kesällä todella paljon ei-paikkakuntalaisia. Heille uuden ravintolan pitää olla näkyvä maamerkki, ei jossakin sivummalla kivijalassa tai parin korttelin päässä kuten esim. Farmoksen tontilla.

Juuri satunnaiset kävijät tuovat paikkakunnalle rahaa, ja tässähän olisi ollut hyvä uusi kassamagneetti. Siksikö Salon kahvila- ja ravintolayrittäjät ovat valjastaneet bulvaanit vastustamaan asiaa mitä oudoimmilla argumenteilla.

Todella lyhytnäköistä ja selkärangatonta toimintaa kaupunginhallitukselta.

Ajattelinpa itse

Ajattele nyt kuitenkin: Uuden mahdollisesti tuottavan yrityksen alkuun saattaminen versus jo toimivien yritysten toimintaedellytysten kaventaminen. Onko järkevää hankaloittaa näiden yritysten toimintaa?

Myös kirjasto ja tori käyttävät näitä ilmaisia pysäköintimahdollisuuksia, eivät vain yrityksissä asioivat.

Puiston ja parkkipaikkojen tuhoaminenhan olisi toteutunut paviljongin myötä. Keskusta tarvitsee myös vapaata tilaa. Umpeen rakentaminen ei saa olla tavoite.

Paljon turhaa melua

Kuinka moni hermonsa tämän asian takia menettänyt olisi oikeasti käynyt kyseisessä ravintolassa niin monta kertaa, että se olisi tullut yrittäjälle kannattavaksi? Kerran kesässä ja tietenkin avajaisissa ei ole riittävästi.

Turkulainen työmatkailija

Haetaan siis jatkossakin marketin lämmintiskiltä kana-riisiannos ja syödään se autossa parkkipaikalla. Burgerit ja pizzat eivät enää maistu, niitä työnnetään syliin joka nurkalla.

Ajattelinpa itse

Työmatkailet sitten autolla. Tuliko lainkaan mieleesi, ettet olisi kyseisen paviljongin toteuduttua selvinnyt ateriointikäynnistäsi lyhyellä kävelyllä.

Älä sentään vastaa: Siinä vieressähän on kauppakeskuksen parkkitalo. Niinpä kauppakeskuksen. Olisi melko moraalitonta kauppakeskuksen kustantaman pysäköinnin käyttö ulkopuolisen yrityksen eduksi.

Turkulainen työmatkailija

Turkulaisena en ole milloinkaan nähnyt Salossa pysäköintiongelmaa, en edes tilapäistä ahtautta.

Kotikaupungissani parkkipaikkaa joutuu usein etsimään 30-45 min. esimerkiksi Kupittaalla ja Tyksin ympäristössä. Siellä kävelymatkat lähimmältä vapaalta parkkipaikalta ovat lähtökohtaisesti aina pitempiä kuin Salossa Vilhonkatu päästä päähän.

Rautatieasemalta Länsirantaan olisi kävellen nopea loikka. Harmi vain, ettei työkohteisiini pääse julkisilla, joten on käytettävä omaa autoa.

Näinhän se on. Salossa ei ole pulaa pysäköitipaikoista, vaatii vain pientä kävelyä, kaikki on lähellä. Salossa saa näköjään pysäköidä ihan minne tahansa liikennemerkeistä välittämättä ja niin pitkäksi aikaa kuin haluaa, jopa vuorokausiksi.

Näin on. Salossa paikallinen poliisi ei halua valvoa pysäköintiä. Aiemmin LP valvoi pysäköintiä, ilmeisesti kiusallaan paikallispoliisin saamattomuutta kohtaan. Nyt LP on historiaa.

Salossa voi pysäköidä auton vapaasti päiviksi 1 h-paikalle estäen samalla siellä toimivien yrittäjien bisneksiä, kun liikkeen edusta on koko päivän varattuna. Jostain syystä tämä ei ole Salon Yrittäjiä huolettanut.

Kuten yllä todetaan, niin Salossa ei todellakaan ole pulaa parkkipaikoista. Kyse on enemmän niiden väärinkäytöstä. Voisiko Salon yrittäjät tehdä kaupungin kanssa diilin yksityisen parkkifirman käytöstä? Ai ei kiinnosta?

Martti Halme

Outoa miten moni päättäjä olisi rakentamassa puistoihin tai torille parkkipaikkojen sijaan. Puistojen ja torin tärkeyden ymmärtäminen on perusasioita. Ne eivät ole joutomaata.

Turkulainen työmatkailija

Silloin on ajankohtaista tarkastella kummalla on tosiasiallinen päätösvalta, kaupunginhallituksella vai yrittäjillä.

Tiettyjen parkkipaikkojen suojeleminen ydinkeskustan kävelyreittien läheisyydessä ei ole yleinen etu, vaan ensisijassa näiden parkkipaikkojen vieressä kiinteistöjä omistavien ja vuokraavien sijoittajien etu.

Esimerkiksi meillä Turussa toriparkkihanke sai alkunsa torin varressa liiketiloja omistavien sijoittajien aloitteesta.

Tällaiset roisit heitot puiston uhraamisesta rakentamiselle kertovat häkellyttävällä tavalla eräiden salolaisten päättäjien ja yrittäjien ymmärryksen ohuudesta.

Salossahan on nimenomaan pulaa kunnollisista puistoista. Kummallista käpertymistä muutamien parkkiruutujen taakse, kun tosiasiassa halutaan välttää kilpailua ja samalla vääjäämätöntä kehitystä, joka siis koskisi todennäköisesti myös vastustajien omia liiketoimia.

Eläkeikäinen yrittäjä

Parkkipaikat ovat aina täynnä, vaikka niitä olisi jalkakäytävätkin täynnä. Suurkaupungeissa se on jo huomattu, ja parkkipaikkoja on vähennetty ilman kaaosta.

En olisi uskonut paikallisten yrittäjien tekevän noin kiihkeitä vastalauseita uudelle yrittäjälle. Onneksi Salossa on sentään sivummalla muutama liikenneasema, joihin voi poiketa illallakin kahville.

Salon kauppalan ilmeessä ei ole kehumista, vaikka pystytettäsiin millaisia muotikatukylttejä. Nyt voin hyvällä omallatunnolla lähteä ostoksille naapurikaupunkeihin, eikä syynä ole parkkipaikkojen puute.

Niin sitä pitää... :)

Kannattaa käydä lukemassa Salon Yrittäjien sivulta heidän tavoitteensa.

Repesin ihan täysin, kun tämän tein.

Kohta 3.

”Moottoritien tarjoamien etujen hyödyntäminen esim. kaavoittamalla Somerontien varrelle keskustan ja moottoritien väliin tilaa teollisuudelle, merenrannan läheisyyden hyödyntäminen, esim. kaavoittamalla asuintontteja rannalle.

Ydinkeskustan alueen kehittäminen sekä kaupallisesti että asumisen kannalta, torin ja sen ympäristön toimivuuden turvaaminen, matkailuvalttien esiin nostaminen.

On muistettava, että Salo on määritelty myös jokien ja järvien Saloksi.”

Keittiön kautta

Paviljongin suunnittelija oli turhan vaatimaton visiossaan, että vain turkulaiset kulinaristit olisivat sankoin joukoin saapuneet ilta toisensa jälkeen täyttämään ravintolan. Kyllä sinne joku helsinkiläinenkin silloin olisi eksynyt.

Ehkä häntä oikeasti harmitti kuitenkin enemmän kaupungin paraatipaikalla olevan tontin menettäminen. Toiminnan konseptin olisi joutunut miettimään uudelleen viimeistään parin vuoden päästä.

Kaikki Salon keskustan parkkiruudut maksullisiksi ja ulkoistettu parkki-pirkko kyttäämään. Ei ole enää pysäköintiongelmia eikä parkkiruutukateutta.

Ainakin torin ympärillä olevat invapaikat maksullisiksi. Koko viime kesänä ei iltatoripäivinä ollut parkkipaikkaa, kahvilat vetivät tunneiksi.

Kun Vilhonkadun invapaikat on annettu torimyyjille, ei ollut torstaisin mitään asiaa yrittää toriostoksille.

Se kunnon ravintola, jonne voisi vieraitakin viedä, puuttuu edelleen Salosta. Sana bistro on tullut venäjästä ja tarkoittaa kiireesti, ja sen huomaa sekä ruuasta että palvelusta, olisipa kunnon ravintola.

Invapaikat ja maksullisuus ei liity mitenkään toisiinsa.
Inva, eli P-luvalla saa ko. luvan haltija pysäköidä autonsa lähes mihin vaan tarvitsee.
Kunhan vain pystyy perustelemaan pysäköinnin tarpeen juuri siihen paikkaan = liikuntarajoite, ja kohde on vain siten vieressä.

Jos auto on pahassa paikassa, niin vain poliisin toimesta ja poliisin osoittamaan uuteen paikkaan tulee siirto. Ei ”toriurpojen” löpinöistä kannata välittää.

Huom. poliisi siis osoittaa uuden paikan liikuntarajoitteiden edellyttämässä asiassa.
So. poistattaa jonkin taviksen auton, ja siihen!
Näin suurissa kaupungeissa toimitaan ongelmatilanteissa.

”Kyläpoliisit” saisi lukea P-kortin käytön ohjeet! Enste…sano

Paras ratkaisu tässä vaiheessa varmaan olisi ottaa aavistuksen isompi kokonaisuus kehittämisen alle. Kun eräs toinen rantaravintola on jäänyt hiukan sivuun verrattuna tämän parkkipaikan mahdollistavaan tonttiin verrattuna, ja siten taatusti haluaa estää tällaisen syrjäytymisen korostumisen, täytyisi kaavassa sitoutua kehittämään Länsirantaa kokonaisuutena aina Turuntielle saakka ja siitä hiukan ylikin.

Oikeastaan koko Vilhonkadun ja Asemakadun rajaaman korttelin alue kuuluu tähän pakettiin. Näin saadaan vauhtia kävely- ja pyöräilypainotteisen keskustan kehittämiseen, eikä kenenkään tarvitse menettää kasvojaan.

Mariankadun ja rautatiesillan väliin olisi tilaa rakentaa rantaravintola.

Voisi tehdä pitkänmallisen rakennuksen, josta olisi upea näköala joen saviseen veteen.

Salon tärkeimmät parkkipaikat sijaitsevat nyt tuossa Länsirannassa, joten ajattelin suorittaa seurannan. Jos käyttäjien enemmistö on Länsirannan yrittäjät tai yritysten työntekijät, niin jokainen saa tehdä oman johtopäätöksensä niiden tärkeydestä. Seurannan ajankohta?

Lasse Bergroth
Päätös oli melkoinen takaisku Salolle, joka kaipaisi tuntuvasti kohennusta kaupunkikuvaansa. Jos vertaa vaikkapa Salossa ja Turussa tapahtuvaa panostamista jokivarsimaisemiin, ero on kuin yöllä ja päivällä: Turun hyväksi. Yhdyn täysin hanketta ajaneiden yrittäjien mielipiteeseen siitä, että Salon päätöksenteossa otetaan usein tärkeäksi johtotähdeksi seudun ulkopuolelta tulevien yrittäjien loitolla pitäminen. Tämän olen joutunut omakohtaisestikin kokemaan. Salolaisilla olisi mielestäni kuitenkin enemmän kuin syytä katsoa peiliin ja ajatella, onko Salossa kaikki sittenkään paremmin kuin muualla kuten kuvitellaan, vai olisiko kuitenkin aihetta saada uutta ilmettä keskustaan eikä tyytyä nykyisiin parakkimaisiin, mielikuvituksettomiin ratkaisuihin. Samoin iso torialue ammottaa tyhjyyttään enimmän ajan vuodesta. Paviljonkimainen, lasirakenteinen tasokas ravintola olisi ollut… Lue lisää »