Tyrmätyn paviljongin paikalle visioidaan Salossa piknikpuistoa

20
Tällaiselta näyttää Asemakatu Turuntien suunnalta katsottuna, kun läpiajo Vilhonkadun risteyksessä on kielletty. Havainnekuva: Salon kaupunki/Sitowise Oy.

Keskustelu Salon pysäköintipaikoista jatkuu. Vasta valmistuneessa katuympäristön yleissuunnitelmassa esitetään kävelypainotteista keskustaa, jossa autolla liikkumista rajoitettaisiin nykyisestä.

Salon kaupunginhallitus hylkäsi paviljonkiravintolakaavan, joka olisi vähentänyt Länsirannan pysäköintipaikkoja. Tuoreessa yleissuunnitelmassa niiden tilalle on piirretty puisto ja piknikpaikka, ja Länsirannassa kiellettäisiin kokonaan läpiajo.

Jos vuoteen 2035 ulottuva visio hyväksytään, se ohjaa kaupungin tulevia katusuunnitelmia. Kaupunkikehityslautakunta käsittelee yleissuunnitelmaa ensi viikolla. Siihen voi tutustua täällä.

Katuympäristön yleissuunnitelma estäisi toteutuessaan läpiajon sekä Asemakadulla että Länsirannassa. Asemakatua autolla pääsisi Plazan pysäköintitalon sisäänkäynneille sekä Turuntien että Mariankadun suunnasta. Vilhonkadun yli ei enää saisi ajaa.

Vilhonkatua esitetään muutettavaksi Annankadun ja Länsirannan välillä kävelykaduksi.

Torin ydin säilyy visiossa ennallaan, ja tilaa on esimerkiksi kolmelle kahvilalle. Torin laidoille esitetään muutoksia. Horninkadun varrella toria rajaisivat kiinteät katokset ja kioskit. Esiintymislavaa ja sen aputiloja laajennettaisiin.

Lue lisää Salon Seudun Sanomista torstaina.

 

GT-Laisto

Tämä vaikuttaa vihdoin 2000-luvulta! Nyt Salon Yrittäjät ja valtuutetut hieromaan silmistään ne viimeisetkin viime vuosituhannelta peräisin olevat unihiekat.

Jotain tällaista tuntuvaa virkistystä Salo on kaivannut jo pitkään. Ja jos tämä vaikuttaa liian raisulta nykyasukeille, niin kääntäkää huomionne nuorempiin sukupolviin. Heille autoilukaan ei ole enää kaikki kaikessa.

Ahtaasta keskustasta autot pois

Järki alkaa pikkuhiljaa voittaa.

Make

Olisi mahdollinen, koska katsotaan lähes 20 vuoden päähän. Silloin ovat nykyiset päättävät jäärät poistuneet päättävistä elimistä. Nykyisellä kokoonpanolla valitettavasti ei saada tällaista aikaan, koska ne #parkkipaikat.

Toki surukseni on todettava, että nykyiset jäärät päättävät kaavan voimaantulosta.

Toisaalta yksi asia, joka pisti silmään, on se, että keskusta-alueelle halutaan lisää asukkaita. Miten se onnistuu, kun ei anneta mahdollisuutta rakentaa asuntoja riittävästi? Kyllä keskustaan pitäisi mahdollistaa muutama korkeampikin asuintalo, jotta niitä asuntoja sitten olisi.

Anneli

Kyllä autoja tarvitaan ja autoille parkkipaikkoja. Ketä kiinnostaa enää tulla iltatorillekaan, jos ei ole paikkaa, mihin auton jättää.

Salon ympäristö on maaseutua. Siellä saa kyllä hienot piknikmestat rauhassa ammottaa tyhjyyttään. Tykkipuistossa on ihan riittävästi tilaa siihen harrastukseen.

Jos Farmoksen tonttikin rakennetaan täyteen jotain turhuuksia, niin ei muuta kuin hyvästi kaikki kivat asiat, joista ollaan nautittu tähän saakka.

Urpo

”Ketä kiinnostaa enää tulla iltatorillekaan, jos ei ole paikkaa, mihin auton jättää.” Tuo on kysymys, johon on jokaisen syytä tarttua. Kulkutapamuodon valinta on merkittävä asia. Suomi on sitoutunut kasvattamaan jalankulun ja pyöräilyn osuutta lyhyillä matkoilla yksityisautoilun kustannuksella. Syynä siihen on fossiilisten polttoaineiden kulutus, keskusta-alueiden viihtyisyys ja tarve arkisen liikunnan lisäämiselle. Viimeksi mainitulle on erityisen kova tilaus, koska monen suomalaisen fyysinen kunto on surkea ja siksi liikkumattomuus on yhteiskuntamme pahin terveysriski. Se taas heijastuu sekä työvoiman kilpailukykyyn että terveydenhuoltomenoihin kestämättömällä tavalla. Olympialaisiinkaan ei enää riitä menestyjiä kuten naapurissamme. Moni ei tällä hetkellä koe pyöräilyä miellyttävänä kulkutapamuotona, koska kokee pyöräilijän näkökulmasta katsottuna… Lue lisää »

Mamma

No emme me huonosti liikkuvat ole päässeet enää moneen vuoteen iltatorille eikä markkinoille. Invapaikat myyjien ja kahviloissa istuvien ajoneuvoja täynnä. Meille tuli joku esteettömyyslaki, koskahan sitä noudatetaan ja missä. Turunkin muuten surkealle torille pääsee lähietäisyydelle lähiruokaostoksia tekemään, Salossa on ajettava marketteihin nahistuneita mutta halvempia tuotteita ostamaan.

Änkyrä

Salo nousuun estämällä kaikki rakentaminen. Jokainen uusi rakennus ahdistaa ja ennen kaikkea vie parkkiruutuja.

piiri pieni

Ankean näköinen betoniaukio. Eivätkö ne parkkipaikat enää olleetkaan niin tärkeitä ? Ilmeisesti on kivaa visioida ja käyttää verorahoja konsulttipalveluihin 2.1 milj.€, kun todellisuudessa ei ole tarkoitusta mitään toteuttaa. Yksityinen yrittäjä olisi heti aloittanut toteutuksen, mutta hanke haluttiin torpata.

matti

Mistä riitää syöjiä ja juojia Salon ravintoloihin. Väki vähenee koko ajan ja keski-ikä nousee. Suurin osa valmituneista nuorista lähtee muualle töihin. Koko paviljonki asia on täysin turha. Ei Salosta saa arki-illalla jatkossakaan mistää ruokaa kun ravintolat lisääntyy. Eivät pysty pitämään auki kuin ruuhka-ajan.
Suunnitelluista kuvista päätellen surkea lasikasa missä ei mitään luonnetta. Mitä tuollaisella on virkaa, rumentaa jokirantaa. Keksikää jotain persoonallista, sellaista mikä tuo ihmisiä alueelle.
Tehkää ravintola joen päälle, jossa on lasilattia,siinä olisi mieltä.

matti

Laittakaa kuva lumen ja sohjon aikaan, sekä tuulten sekoitettua tuolit ja pöydät. Suomessa se kaunis kesäaika on kovin lyhyt.

Tuppukylästä ei metropolia saa kaavoittamalla

Tuo torin suunnitelma on kyllä ihan kauhea, parkkipaikat hävitetään pyöräkatoksen ja puiden alle. Missä on invapaikat? Salo ei ole ole mikään eurooppalainen metropoli vaan tuppukylä, joten jos eletään vaan sen mukaan…

Marko

Jos Salo on tuppukylä niin eikös täällä sitten pärjääkkin ilman autoja?

Maika

Salon keskustan alueen parkkipaikkoja on riittävästi, valvonta pitää saada kuntoon. On minustakin mukavaa istua kahvillakavereidrn kanssa pari kolme tuntia, kun ei tarvitse välittää parkkivalvojista. Eikä sen parkkikiekon käyttöäkään tarvitse muistaa, kun eivät ne muutkaan.

Piknikparkille olisi erinomainen paikka entisen Euromarketin kulmilla. Jokikin näyttää paremmalta, ja riippusilta on oikeasti kaunis katsella. Siihen joen rantamaisemaan sopii piknikille erinomaisen hyvin.

Lähialue on rauhallista eikä kuitenkaan ole kuin kävelymatka toriparkista.

Urpo

Invapaikkoja ei nytkään kovin montaa ole, joten sellaisen määrän säilyttäminen ei pitäisi olla minkään tason ongelma. Ei edes paikkojen määrän lisääminen. Lisäksi Turussa ei normaaleina toripäivinä ole yhtään enempää paikkoja torin vieressä kuin Salossa. Ihmisten määrään suhteutettuna todennäköisesti paikkoja on paljon vähemmän. Ymmärrän huonojalkaisten huolen parkkipaikkojen katoamisesta, mutta asiassa on toinenkin ulottuvuus. Mitä vähemmän ihmiset omin voimin liikkuu, sitä enemmän huonojalkaisia tulevaisuudessa on. Valtaosa näyttää kuitenkin liikkuvan ongelmitta. Nyt ollaan tekemässä vuosikymmenien päähän ulottuvia ratkaisuja lapsillemme. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta muutosta ei pidä torpata lyhytnäköisillä ajatuksilla muutamasta parkkipaikasta. Ajattelutapa muuttuu nopeasti, sen jokainen huomaa, kun miettii edeltävien sukupolvien ratkaisuja.… Lue lisää »

GT-Laisto

Olen Urpon kanssasi samoilla linjoilla. Jonain päivänä Salonkin kaltaisten pienehköjen taajamien tulee kääntää sivua ja ajatella tulevia kaupunkilaisia ja taajamissa asioivia ihmisiä. Tämän päivän huonojalkaisia voidaan auttaa esteettömillä ratkaisuilla. Ja on myös huomattava, että kävelykeskustoissa huonojalkaisten ei tarvitse varoa autoliikennettä niin, kuin näissä menneen maailman katuympäröstöissä jokaisen on varottava. Kävelemään kannustava katuympäristö on hyväksi monella tavalla. Terveydelliset vaikutukset ovat huomattavat, kun totutaan ottamaan askeleita. Kahviloille ja muille vastaaville yrityksille muodostuu luonnollisesti nykyistä merkittävästi parempia mahdollisuuksia paljon kaivattujen terassien perustamiseen. Ja tästä seuraa sosiaalisuuden myönteinen kehittyminen kun kävellessä näet ihmisiä ja joku näkee sinut. Hyväntuulisuus lisääntyy ja yllättävät mielijohteet liikkeissä poikkeamisille… Lue lisää »

Mamma

On myös ortopedin tekemiä virheitä. Voi kuinka mielelläni kävelisin kun voisin, niin tein ennen, kävelin ja pyöräilin enemmän kuin keskivertokansalainen. Turun torin Yliopistonkadun puolelta on aina löytynyt parkkipaikka torilla asioidessani. Johtuu kait siitä että paikat ovat maksullisia eikä torilla ole kahviloita jotka estävät torikaupan teon joka kait alunperin on ollut torin tarkoitus. No nyt tulee parkkipaikkoja torin alle ja oleskeluhuoneita torille, Turkuun. Näille tulevaisuuden toivoille.

Kävelijä

Kivalta näyttää havainnekuva, ei vaan vastaa mittasuhteiltaan todellisuutta. Asemakadulle ei mahdu tuollainen jalkapallokentän kokoinen avoin alue. Kuvan esittämää näkymää ei pysty toteuttamaan ellei taloja siirretä.

Allan

Eniten minua ihmetyttää, että koko paviljonkihanketta valmisteltiin kaupunginhallituksen päätettäväksi, kun tämän hankkeen tyyppisiä suunnitelmia kuitenkin oltiin tekemässä.

Eikö valmistelussa tehty turhaa työtä?

Reijo Salokannel

Salossa on silloin tällöin tapahtumia joihin saapuu väkeä busseilla majoittuen esim nykyisessä Cumuluksessa. Turuntieltä Länsirantaan hotellin eteen pääsee hyvin, mutta sitten alkaa ahtaus, varsinkin jos tuo suunnitelma toteutuu. Henkilöautot eivät ole ainoita katuverkon käyttäjiä.

Voi Salo

Lopetetaan nykyisen keskustan kehittäminen. Jätetään se jäärille. Onpahan autopaikkoja ja tilaa.
Itse haluaisin nähdä Salon kasvavan. Rakennetaan uusi keskusta moottoritieliittymän varteen täysin alusta ilman parkkipaikkojen taakkaa.