Dieselautojen suosio laskussa

1
Ajokiellot ja päästörajoitukset vähentävät dieselautojen kysyntää Euroopassa.

Dieselautojen päästöt halutaan tiukempaan valvontaan. Saksan korkein hallinto-oikeus päätti, että kaupungeilla on oikeus rajoittaa vanhempien dieselautojen liikkumista. Oikeus hylkäsi valitukset, jotka koskivat Düsseldorfin ja Stuttgartin asettamia ajokieltoja.
Oikeuden päätös tarkoittaa, että myös muihin Saksan kaupunkeihin voi tulla ajokieltoja vanhemman sukupolven dieselautoille. Monessa saksalaiskaupungissa typpioksidiarvot ylittyvät toistuvasti.

Dieselautojen suosio kasvoi 2000-luvulla. Tehokkaita ja taloudellisia dieseleitä pidettiin myös ympäristöystävällisinä, kun niiden avulla pystyttiin vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Erityisesti Euroopassa diesel valtasi henkilöautomarkkinoita.
Siinä missä hiilidioksidipäästöissä voitettiin, kärsittiin tappiota toisaalla. Dieseleiden ongelmaksi paljastuivat ihmiselle vaaralliset typpioksidipäästöt.
Uusimmissa Euro 6 -normien dieselmoottoreissa typpioksidipäästöt on saatu kuriin. Ongelmat koskevat aiempia malleja, joita on liikenteessä runsaasti. Esimerkiksi Euro 5 -normin mukaiset autot ovat vielä melko uusia.

Päästöongelmat ja rajoitukset ovat johtaneet dieselautojen kysynnän nopeaan pudotukseen. Saksassa käytettyjen dieseleiden markkinat ovat romahtaneet, ja autoja viedään itäisen Euroopan markkinoille. Todennäköisesti myös Suomeen tuodaan entistä enemmän edullisia käytettyjä dieseleitä.
Eurooppalaisilla autonvalmistajilla on kiire vastata uuteen tilanteeseen. Saksalainen autoteollisuus ei ole ollut eturivissä sähköautojen ja ladattavien hybridien lanseerauksissa.
Markkinoiden muutosta kuvaa hyvin yhdysvaltalaisen sähköauton Teslan suosio. Ensimmäistä kertaa Teslan S-malli ohitti viime vuonna perinteisten saksalaisten lippulaivamallien myynnin Euroopassa.

Puheet dieselin kuolemasta ovat liioiteltuja. Raskas liikenne kulkee dieselin voimalla vielä pitkään, ja uudella tekniikalla voidaan leikata myös henkilöautojen dieselmoottoreiden typpioksidipäästöjä.
Suunta on kuitenkin selvä. Päästövaatimukset ja kuluttajien kiinnostus ohjaavat voimakkaasti sähköautoihin. Akut kehittyvät koko ajan, ja latauspisteitä nousee nopeasti. Hybriditekniikka kantaa murrosvaiheen yli.

Hiukkanen

Mikähän tämän jutun pihvi on? Suomessa dieselin osuus on vakaa ja sama myös Saksassa.

Puhutaan vain dieselien päästöistä. Miten ihmeessä bensiiniautoissa ei ole vieläkään hiukkassuodattimia? Bensiiniauto päästää ihan saman verran hiukkasia ja nykyiset turbot jopa moninkertaisesti.

Tehkääpä juttu päästöistä, jossa on ihan oikeasti käyty asiaa läpi eikä vaan kopiotu mantraa.