Salo tavoittelee Aasiasta tuhatta opiskelijaa

9
Turun ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila (vas.), amk:n hallituksen puheenjohtaja Niko Aaltonen, hallituksen jäsenet Jari Niemelä ja Ilkka Kantola sekä Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna keskustelivat Salo IoT Campuksella maanantaina.

Salon kaupunki, Turun yliopisto ja Turun ammattikorkeakoulu haluavat kasvattaa Salon IoT Campuksesta kansainvälisen tilauskoulutuskeskuksen, josta aasialaisvanhemmat ostavat lapsilleen vuosien opiskelupaketteja.

Turun yliopiston professorin Tapio Salakosken mukaan tavoitteena on hyvinkin tuhannen ulkomaalaisen opiskelijan kampus. Myyntineuvotteluja käydään ainakin Salon ystävyyskaupungeissa Wuhanissa ja Xingdaossa.

Lue lisää keskiviikon 14.3. lehdestä.

Jerppu

Kun nyt saisi edes paikallisille hyödyllistä koulutusta. Voisiko nyt ensialkuun järjestää Saloon takaisin tietotekniikan insinöörikoulutuksen sekä nuorille että aikuisille ja samoin tietotekniikan YAMK- ja maisteriopinnot? Ja pätevät ohjelmistoalan opettajat jostain, eikä mitään entisiä kaupallisten aineiden, sähkötekniikan tai elektroniikan opettajia, joiden viimeisin tieto tietotekniikan saralta on jostain 60-luvun reikäkorttikoneista ja nauha-asemista. Sitten kun ensin on pätevät opettajat ja hyvät koulutusohjelmat, voi alkaa unelmoimaan jostain ulkomaille myytävistä koulutuksista. Tällä hetkellä tietotekniikan alalla huutavin pula on erilaisten web-teknologioiden osaajista, sekä koodareista että arkkitehdeistä ja myös ko. teknologioita ymmärtävistä projektipäälliköistä yms. Kukaan ei tiedä, mikä on tilanne muutaman vuoden päästä, mutta jos nyt edes… Lue lisää »

Peejiitee

Samaa mieltä. Itse tuon linjan opiskelleena ja näin jälkikäteen ajatellen noin puolet pakollisista kursseista aivan turhia, mitä en ainakaan itse ole näin seitsemän vuoden työssäoloaikana tarvinnut. Matikan ja fysiikan kurssit kyllä pitäisin ja itse ohjelmointia, tietoliikennetekniikkaa ja digitaalitekniikkaa pitäisi olla paljon enemmän ja juuri kuten sanoit, niin nykyaikaista sellaista, eikä vanhoja Saloran inssejä opettamassa miten hommat tehtiin 80-luvulla. Itsellä kävi hyvin kun sai käydä opiskelun ohessa töissä alan yrityksessä ja tehdä tuotekehityksessä tietoliikennealan ohjelmointihommia. Tämän johdosta itse monesti huomasi kuinka vanhaa tietoa opettajilla on ja että itsellä oli sillä hetkellä asioista parempaa tietämystä.

T.Pohjola

Kaikki tuo edellä esittämäsi on juuri sitä, mitä tarvitaan. Nyt kuitenkin hyvin useasti vähänkään suuremmat projektit epäonnistuvat tavalla tai toisella. Pitää aina ymmärtää myös toimialue ja toiminta, johon ohjelmistoja tuotetaan ja myös testausympäristöt oltava käytettävissä.
Varsin suppealla ohjelmointi- ja systeemisuunnittelukoulutuksella ja heti alkuun ohjelmointiympäristö käytössä, tuli varsin hyvät perustiedot.
Kuitenkin projektinhallinta ja yhteistoiminta toimintojen asiantuntijoiden ja käyttäjien kanssa on välttämätöntä.
Näistä puutteista johtuen klikkaavat nyt suuri osa valtionhallinnonkin monipuoliset järjestelmät sekä aikataulujen että toiminnallisuuden osalta.
Suuret kansainväliset ohjelmistotalot eivät oikein tunnu soveltuvat suomalaiseen toimintaympäristöön, koska meillä toimintamallit ovat varsin erilaiset kuin ns. vanhan euroopan alueilla.

matti

Missä ne kiinalaset turistit on joita kerran kestitettiin?

Tapio Äyräväinen

Varmaankin Kiinassa. Eikä niitä kestitetty, Rantakokko tarjosi kahvit ja junttapullaa.

matti

Kyllä ne vietiin Teijollekin. Hommaan panostettiin ja luultiin turisteja tuleva,n vaikka ei ole mitään katsottavaa turistille.

Allan

Kiinalaiset turistit poikkeavat Kivihovissa ostamassa Ksylitoli ja Muumituotteita ohi mennessään. Kivihovissa ei esitellä riittävästi Salon ”houkutuksia” turisteille seuraavaa reissua varten.

Omat ensin

Miksi?

Ex-Noksu

Raha. Ei korkeakoulujen tarkoitus nykypäivänä ole mitään korkeatasoista koulutusta tuottaa, korkeatasoisesta tutkimuksesta puhumattamaan. Tärkeintä on haalia rahaa organisaation ylläpitämiseksi. Syy tähän on porvarivetoisten hallitusten, yritetään viedä koulutusta lähemmäs USAn mallia, jossa rikkaiden lapset koulutetaan (kyvykkyydestä riippumatta) ja köyhille jätetään vain murusia stipendien muodossa.