Ajokorttiuudistus vähentää heinäkuun alusta merkittävästi ajotunteja ja teoriaopetusta, mutta tekee kuljettajatutkinnosta haastavamman. Samalla ajokortin hankintahinta halpenee. Autokouluissa uudistuksesta ei riemuita.

Autokoulu Easy Driverin liikenneopettajana Salossa työskentelevä Marjo Ritola sanoo ammattikunnan odottavan lakimuutosta pelonsekaisin tuntein.

– Meillä mennään takaperin samaan aikaan, kun muualla Euroopassa on havahduttu ottamaan oppia Suomesta ja siellä aletaan kolmivaiheistaa ajokortin suorittamista, hän huomauttaa.

Someron Autokoulun yrittäjä Pekka Torkkola muistuttaa, että vuonna 2000 nuorten kuolonkolareiden määrä oli vähentynyt 50 prosenttia verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin ajokortti suoritettiin vielä yksivaiheisena.

Lue 29.6.2018 lisää

Ex-Noksu

Varmaan autokoulunomistajat ja opettajatkin odottavat ”pelonsekaisin tuntein”. Bisneksestä lähtee iso siivu, ja jos autokoulu yrittää pakottaa ottamaan maksullisia lisätunteja, maine leviää nuorten keskuudessa valonnopeudella kännykästä toiseen.
Salon kaltaisilla puoli-agraaripaikkakunnilla lähes kaikki ikäluokasta hankkivat ajokortin, koska julkinen liikenne on olematonta. Ei ole autokoulujen juuri tarvinnut kilpailla hinnoilla.

Sled

No tarjoaisivat sen kolmivaiheisen sitten yhtä edullisesti niin voisinkin suorittaa. Eivät tunnu rikkaat ja hyvinvoivat tajuavan sitä, että joillekin siinä vaakalaudalla painaa enemmän se hinta kun se opetuksen kattavuus, valitettavasti. Korttien hinnat ovat olleet pitkään jo aivan käsittämättömissä atmosfääreissä. Vain koska opetuksen kattavuutta on lisätty. Jos minun pitäsi valita, että riskeeraanko heikommalla opetuksella itseni ja/tai muun liikenteen ja saan kortin vaikka 1000 eurn hintaan vai maksanko 2500 euroa muutamasta lisätunnista ja olen tilastojen varjossa turvallisempi kuski niin valitsen vaihtoehdon numero 1 mikä tahansa päivä mielialasta riippumatta. Koska minulla ei vaan yksinkertasesti ole varaa maksaa 2500 euroa ajokortista. Täytän 30 vuotta… Lue lisää »

Rauno

Itse ajokorttia ajaessa v.91 oli juuri tullut voimaan kaksivaiheinen ajokortti. Jo silloin se tuntui pelkältä lypsämiseltä. Itse olen yhden henkilön opettanut ajamaan opetusluvalla ja kustannukset ekasta vaiheesta jäi muutamaan sataan euroon. Teoria- ja ajokokeesta läpi ekalla kerralla. Toisessa vaiheessa ei enää saanutkaan opettaa vaan piti mennä autokoulun open kanssa… Ainoa mikä oli hyvä juttu oli se että liukkaan kelin radalle Paimioon pääsi omalla autolla reenaamaan. Asenne liikenteeseen kuten moneen muuhunkin tulee aivan jostain muualta kuin autokoulusta…

Kopioidaan osaavammilta

Sveitsissä ajokortin saanti on pilkottu erilaisiin opetusvaiheisiin, joista jokaisen voi suorittaa eri palvelun tarjoajilla, mikäli niin haluaa. 1. Pakollisen ensiapukoulutuksen voi käydä esim. armeijassa, Punaisella Ristillä tai vaikka osoittaa oppineensa sairaanhoitajakoulutuksensa aikana. 2. Teoriatunnit voi opiskella jo koulussa tai kansalaisopistossa ja käydä tenttimässä jo ennen ajoharjoittelun alkamista. 3. Ajotunnit, joiden määrä riippuu oppilaan omasta edistyksestä, voi suorittaa myös useammassa autokoulussa, mikäli niin haluaa. Nämä kaikki suoritetut vaiheet merkitään keskitettyyn tietokantaan, ja kun minimi on suoritettu,,kortinhakija voi mennä ”inssiin” myös itsenäisesti. Varsinkin mahdollisuus vaihtaa autokoulua kesken koulutuksen pitää kilpailusta huolen ja hinnat alhaalla (vain noin puolet suomalaisesta), vaikka Sveitsi on itsessään… Lue lisää »