Tupurin uusi tie on avattu aamulla – Kalkkimäenrinne on suora yhteys 110-tielle

11

Tupurin suoraan 110-tiehen yhdistävä tie, Kalkkimäenrinne, on avattu tiistaiaamuna.

Uusi tieosuus on 900 metriä pitkä. Tie lähtee Inkereentieltä ylös Tupuriin kulkevan Kalkkimäenrinteen eteläpäästä, mutkasta, jossa tie vaihtuu Ylärinteeksi.

Uudessa risteyskohdassa on kiertoliittymä.

Katu ohittaa Tupurin linkkimaston itäpuolitse. Uusi tie laskeutuu rinnettä alas liki 30 metriä 110-tielle. Se yhtyy 110-tiehen rinteessä runsaat 400 metriä uuden ohitustien liittymästä Helsingin suuntaan.

Uusi tie palvelee erityisesti ylätupurilaisten liikkumista kaupungin keskustan, Kiskon, Perniön ja Helsingin suuntaan.

 

Kadun takia Tupurin ulkoilureitteihin tulee muutoksia. Kuntorata ylittää kadun yhden sillan kautta. Lenkki ei kierrä enää 110-tien läheltä takaisin parkkialueelle, vaan kaartaa takaisin samalle ylikulkusillalle.

Urakan yhteydessä rakennettiin myös uusi pysäköintialue Tupurin virkistysalueen käyttäjille.

Kyseessä oli 900 000 euron urakka, ja urakoitsijana toimi salolainen Timo Vuori Oy Mäenalasta.

Salon kaupungin mukaan pitkään jatkunut talvi hidasti parilla viikolla liikenneympyrän rakentamisen ja viimeistelytöiden aloitusta tänä keväänä.

 

 

11
Jätä kommentti

4 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Että mää ihmettele

Ajoimme aamulla uutta tietä Tupuriin. Se on tosi kätevä yhteys mennä lapsenlapsia kaitsemaan.

Mutta ihmetyttää tieopasteiden puuttuminen 110-tiellä. Helsingin suunnasta tultaessa ei ole risteyksestä mitään havaintoa ennen kuin se on edessäsi. Risteys- sekä ajoväylien suuntia ohjaavat opastetaulut 110-tien pientareelle sekä ylös. Onko taas ely-keskuksen järkeilemää?

YksPäivitys

Varmaankin Ely-keskus? Hyvä, että saivat edes tämän tien sieltä pussinperältä tehtyä. Jo aikoinaan olisi tarvinnut tehdä ramppi motarille Tupurista Inkereentien kautta. Siinähän valmis tie menee motarin alta.

Mikähän vaikeus siinä olisi ollut? Tuleehan noita ramppeja motarille Lohjalta ja muualta.

Monen asian torppaajana on tämä kaiken kieltävä yksinvaltias Ely-keskus!

Kaimaani

Haukkalan mäki on liian jyrkkä, eli ramppia ei yksinkertaisesti saa rakentaa, syynä on raskas liikenne. Vastaava asia kuin Paimiossa Kemiönsaaren ja Sauvon risteys.
Uusi liittymä 110-tielle tulee todella tarpeeseen, ja myös Turun suuntaan asia helpottuisi, jos ohikulkutien 2. vaihe saataisiin nopeasti.

Kukkanen

Kaupunkiin tai lukiolle Tupurista pyöräilevät yllättyvät kesken matkan.

Eläkeläinen

Eiköhän pyöräilijöiden syrjiminen ole Elyn asiantuntijoiden ansiota. Hehän tiesivät, ettei nousukaistaa enää tarvita ja Mahtinaisentieltä poistettiin suunnitelmista kaikki sujuvoittavat liikenneympyrät.

Ohikulkutien liikenne toimi paremmin rakennusaikaisissa liikenneympyröissä kuin nykyisessä järjestelyssä. Epäilen, että Ely elää omissa mielikuvamaailmoissa. Elyssähän pystytään kumoamaan kuntien demokraattiset päätökset.

Kuntalaisten pitäisi tiedostaa tämä eikä moittia täkäläisiä päättäjiä kaikista hölmöistä ratkaisuista.

Jerppu

Liikenneympyröistä olen eri mieltä, minusta ne eivät toimi ollenkaan, varsinkaan salolaisella ajokulttuurilla, pelti kolisee varmasti. Liikenneympyröitä oli Suomessa vielä 70-luvulla paljon, sittemmin ne lähes poikkeuksetta poistettiin ja syystä kyllä. Ely-keskuksesta olen täysin samaa mieltä. 110-tie ja Mahtinaisentie ovat olleet oikeita Ely-keskuksen mahdinnäyttöjä. Ihme, ettei Ely ole katkaissut 110-tietä kokonaan, ainakin se pyrkii kaikin tavoin hankaloittamaan kyseisen tien käyttöä ja erityisesti estämään kevyen liikenteen kulku Salon ja Muurlan välillä. Elyllä tuntuu olevan sellainen ajatus, että he määrittävät, missä suunnissa ihmisten pitäisi liikkua ja millä välineillä. Naurettavaa kiusaamista asettaa Somero-Perniö -ajosuunta ylivertaiseen asemaan ja pyrkiä haittaamaan poikittaista liikennettä Muurlan ja Kiskon suuntaan.… Lue lisää »

Karavaanari

Suomea kiertäneenä on sitä muuallakin kuin Perniössä toimiva liikenneympyrä. Tupurin uudella tielläkin voi tarkkailla liikenneympyrän toimivuutta.

Yksi mamma

Täyttä totta joka sana, Jerppu. Varsinais-Suomen Ely on toimissaan omaa luokkaansa, kun katsoo ja käyttää näitä Salon maantieyhteyksiä päivittäin. Kiskontien risteys Mahtinaisentielle on huippuesitys Elyn älykkyydestä risteyssuunnittelussa tekemällä 2/4 kiertoliittymästä ja jätettiin 2/4 tekemättä.

Lähes samoin Perniöntien liittymä. Voisitko Jerppu laittaa kirjoituksesi laajempaan levitykseen useampienkin tietoisuuteen? Olen niin samaa mieltä kanssasi.

Ajamme kesäisin ympäri Suomea noin 3 000 km kesässä ja olemme nähneet muiden alueiden tieratkaisuja, jotka todella toimivat eli Elyissä on eroja.

Matti

Olen ajanut muuallakin kuin Salossa. Liikenneympyrä risteysalueella on aina paras ratkaisu.

Jos joskus menee peltejä, mitä koskaan en ole huomannut, nopeus on alhainen, eikä tule henkilöloukkaantumisia. Se joka sanoo toisin, ei ymmärrä liikenteestä mitään.

Jerppu

No ehkä minä en sitten ymmärrä liikenteestä mitään. Olen kyllä ajanut autolla aika paljon viimeisen vajaan 30 vuoden aikana, lähes kaikissa Euroopan maissa ja nähnyt tavattoman monenlaisia liikenneympyröitä. Surkeimpia kaikista ovat nämä meille nyt tehtailtavat miniympyrät, jotka eivät anna minkäänlaista ennakointimahdollisuutta liittymään tulevalle. Se yhdistettynä suomalaiseen joustamattomuuteen ja salolaiseen tapaan ajaa joka paikassa niin kovaa kuin pystyy, on kyllä, jos ei ihmisiä niin ainakin auton peltejä tappava yhdistelmä. Tuollainen miniympyrä on käytännössä sellainen, että ruuhka-aikaan tasan yksi ajosuunta saa mennä jonona, ja kukaan muu ei pääse minnekään, ellei tuuppaa väkisin sekaan ja sitten kolisee. Liikennevalot kyllä voivat turhauttaa, kun niissä… Lue lisää »

Ari Peltosalo

Kyllä kerrankin jotain järkevää Salon liikenteeseen, mutta kyllä kestikin. Kun saataisiin liittymä moottoritiehen homma olisi hyvä, no 20 vuotta, ehkä sitten kun järkevämmät päättäjät.