Vanhemmilla on suurin mahdollisuus puuttua mopojen virittämiseen

27

Liikenneturva ja Salon poliisi pitävät todennäköisenä, että kolmasosa nuorista mopoilijoista ajaa viritetyllä ajoneuvolla. Asiaa selvitettiin nuorisotutkimuksen avulla vuonna 2013. Ilmapiiri ei ole muuttunut viidessä vuodessa, joten jakauma olisi todennäköisesti samankaltainen tänä päivänä.

Salon poliisin haaviin on viime vuosina jäänyt vuosittain kolmisenkymmentä viritetyllä ajoneuvolla ajanutta henkilöä. Viritettyjen ajoneuvojen valvonnalla on omat haasteensa. Poliisin on itse testattava ajoneuvoa, jotta viritys voidaan todeta.

Allan

Minusta vanhempien pitää puuttua laittomaan virittelyyn.

Rangaistuksen pitää olla niin tuntuvia, että varmasti tuntuu. Sakot kovemmaksi ja veroseuraamus 60 kertaa kevytmoottoripyörän verotus tai 330 päivä kuten on veroseuraamuksissa henkilöauton polttoainemaksuissa määritelty.

Joni

Ne mopot viritellään vaan siksi etteivät jäisi autojen ja rekkojen jalkoihin.

Ihan kevarilla ajan

On kyllä taas ihan aivan naurettavan tyhmää alkaa sakottaa jo entuudestaan. Luuletko, että se asiaa parantaa?

Antti

Mopoilijat saisivat myös kerrata liikennesäännöt. Mopot, mönkijät, mopoautot ja vieläpä kevytmoottoripyörät ajavat pitkin pyöräteitä ainakin Tupurissa, Mahlakankareella, Palometsässä ja varmaan muuallakin.

Unohtuvatko liikennesäännöt heti, kun kortti on taskussa? Eipä satunnainen valvontakaan poliisin toimesta varmaan olisi turhaa.

Pekka

Haahaa

Matti

Ei se liikennesääntöjen noudattaminen kyllä autoilijoiltakaan aina onnistu. Muista, että mopoilijoilla on ollut kortti vain vähän aikaa.

Elvis

Sillä ei ole mitään merkitystä, kauanko on kortti ollut. Vaan sitä suuremmalla syyllä ne liikennesäännöt pitää olla halussa tai sitten se kortti pois.

Tino

Sama pätee ihan autoilijoihinkin. Eivät kaikki mopoilijat sun muut käyttäydy kuin idiootit liikenteessä.

On tullut itsekin huomattua, että osa autolla ajavista ajaa liikenteessä ihan ranteet auki tyylillä.

Jerppu

Valistunut veikkaukseni on, että tuo prosenttiluku on vahvasti alakanttiin. Aika monet virityksistä toki ovat niin vähäisiä, etteivät vielä aiheuta suurta vaaraa käyttäjälleen, mutta jos ihan kaikki viritykset huomioidaan, niin eiköhän tuo suhdeluku ole pikemminkin niin päin, että yksi kolmasosa on vakioita. Näin ne on aina olleet, omassakin nuoruudessa. Silloin tosin pelättiin poliisia ja tuntuvia sakkoja sekä katsastuskonttorikäyntiä. Nyt eivät näytä pelkäävän mitään, koska aivan keskellä kirkasta päivää keskustassa ja pääväylillä näkee kahdeksaa kymppiä posottelevia mopoja ja sellaisia, joissa rekisterikilpi on taitettu näkymättömiin tai puuttuu kokonaan. Ja ainakin Inkereellä ajellaan yleisillä teillä rekisteröimättömillä monttupyörillä. Tupurissa taas aina silloin tällöin joku valopää… Lue lisää »

Esa Airaksinen

Valvonta sanktioineen on ainoa mikä auttaa eli sakot, mp-verot maksuun ja lastensuojeluilmoitus, koska vanhemmat eivät vaikuta kykeneviltä huolehtimaan jälkikasvustaan. Poliisit vain töihin, Salon kokoisen kylän mopot on äkkiä ratsattu.

PS. Joku voisi keksiä mopoihin tyhjäkäynnin ettei koko ajan tarvitsisi kaasutella.

Jussi

Kiskontiellä edelläni ajoi moporekisterissä oleva pyörä 80-90 km/h! Nämä eivät piittaa edes nopeusrajoituksista.

Liikennekurin ja -kulttuurin oppiminen ja kunnioittaminen on lähtökohtaisesti kateissa. Taitaapi päteä enempi Pareton periaate eli 80-20 sääntö tässä asiassa.

3 naperoa

Varmaan poliisilla olisi tärkeämpääkin tehtävää kuin jahdata 16-vuotiaita. Nuoret samalla opettelevat tekniikkaa.
Nykymopoja aikuiset eivät edes tunnista kevareista ulkonäön perusteella. Aivan eri pelejä kuin 1970-luvulla.

Kilttimopopoika

Mummelit vois opetella ajaan.

Ihan kevarilla ajan

Suomessa ei ole korkeintaan 45 km/h kulkevaa mopoa. Tyhmää ajatella tuolla tavalla. Harkitkaa vaikka nopeuden nostamista 60 km/h tunnissa, niin ei kavereiden tarvitse miettiä, että ajaako joku perään Itäväylällä.

Mirppa

Siinä ei ole minun mielestäni mitään järkeä, että mopot kulkevat 45 km/h. Nehän ovat vaan tien tukkeena.

Minusta niitä saa virittää, siihen ei poliisin lupaa tarvita

Tupuri gang

Varoitus Tupurin alueella asuville!
Nyt alkaa sen verran monella olemaan kevarit, että pysytelkääs sisätiloissa, jotta saamme rauhassa nyppiä ja rällätä mainitulla alueella.

Keulii

Tupurissa pojat ainakin keulivat nätisti S-marketin takana, mielestäni siinä on hyvä suora keulia kunhan osaa varoa autoja, jonka he mielestäni tekevät hyvin. Näytti olevan yksi poika poliisin hallussa siinä parkkiksella, ei näyttänyt sakkoa tulevan. Taisi sen verran nätisti keulia.

Urpo

Ajoneuvon käsittelytaito on tärkeä asia, kunhan vain muistaa käyttää sitä oikein.

Joskus oli puhetta siitä, että nuorille pitäisi löytää kokoontumispaikka, missä voi mopoillakin harrastaa. Eikö Steissin takana olisi tällaiseen tilaa, peltihalliin tai vilajarastoon saisi ehkä rakennettua jonkun tallinkin, jossa noita voi vir… siis huoltaa. Ei ole edes kenenkään asunnon ikkunan alla tuo paikka, joten nimby-ongelmaakaan ei ole.

Jerppu

Jossain Meriniityn tapaisessa paikassa, missä ei asu ihmisiä eikä yleensä juuri oleskele ketään iltaisin ja öisin, olisi varmaan hyvä paikka myös mopojen leikkikentälle? Olen asunut monta vuotta Tupurin koulun läheisyydessä ja voin sanoa, että mopojen takia en enää ikinä muuttaisi lähellekään sitä, enkä mitään muutakaan koulua tai kauppaa. Hyvä on siellä ylhäällä mäen päällä lähettää jälkikasvu siihen rinteen alle melskaamaan, eipä se sinne ylös kantaudu se melu, mutta kuvitelkaa itse asuvanne 9 kk vuodesta moottoriradalla. Olisi edes äänenvaimentimet kunnossa niissä vehkeissä ja sitten edes pikkuisen varovaisuutta jalankulkijoiden ym. suhteen kun niillä kaahataan kevyen liikenteen väylillä ja pienillä asuinkaduilla.

Lait on tehty rikottaviksi

Kärsin yksityistietä edestakaisin päivittäin päristelevän kortittoman pikkupojan metelistä viritetyllä, kilvettömällä mopolla. Melutaso on reilusti yli 100 desibeliä, mikä rajoittaa ulkona olemista, tie on sotkettu urille. Pojan puhuttaminen ei auta, häntä suojelevat kauempana asuvat kyläläiset. Poliisille ilmoittaminen on turhaa, eikä kylällä asuva poliisi kuule eikä näe. Lapsesta opitaan, että laittomuutta katsotaan läpi sormien eikä kanssaihmisistä tarvitse piitata.

Ikäni moottoripyöräillyt

Kyllähän mopoilijoiden kannattaisi muistaa tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevien etuajo-oikeus, kumpaakohan sattuu jos vastapuolella on vaikkapa auto? Että noin omaksi parhaaksi ajatellen.

Tane

Itse en pidä turvallisena sitäkään, kun ns. vakiomopot hyytyvät mäkiin niin, että vauhti laskee noin 30 kilometriin tunnissa. Tuo on liian pieni vauhti myös taajama-alueella. Tämän seurauksena ”kiireiset” autoilijat ajavat mopoa hipoen perässä. Sama monen autoilijan ääliömäinen käytös on nähtävissä myös jopa talvella ja liukkaalla kelillä. Pääkallokelillä saatetaan ajaa täysin kiinni edellä ajavassa mopossa eikä näiden sankareiden mielessäkään käy, että mitä tapahtuu, jos mopoilija kaatuu. Ja nyt joku ihmettelee, miksi ajetaan talvella. No, mopoihin saa myös nastat, ja joskus saattaa olla tilanne että muuta kulkuvälinettä nuorella ei iän puolesta ole. Kyllä mopon pitäisi kulkea sellaista vauhtia, ettei taajama-alueilla tähän perässä… Lue lisää »

Urpo

Onkohan kuitenkin väärin alkaa puuttua mopoilijoiden ajonopeuksiin, jos autoilijat aiheuttavat riskejä? Eikö tuossa tilanteessa pitäisi alentaa autoilijoiden ajonopeuksia ja luonnollisesti myös poliisin sellaista havaitessaan puuttua asiaan tavalla, jolla ennalta ehkäistään muiden autoilijoiden syyllistymistä vastaavaan käytökseen?

Tane

Eli laskettaisiin kaikkien nopeudet taajamassa tai esim 60 alueella 30 kilometriin tunnissa vai…? Ei kauhean hyvä idea. En usko että normi taajamanopeuksia kulkevat mopot olisivat mikään hirveä riski vauhdin puolesta. Päin vastoin pysyisivät muun liikenteen rytmissä eikä autoilijoille tulisi jatkuvaa tarvetta killua perässä ja ohittaa mitä hulluimmissa paikoissa. Taitaa pahimmat ja vaarallisimmat ohituspaikatkin sijaita juuri taajamissa.

Urpo

Nykyiset mopot kulkevat normaaleja taajamanopeuksia jo nyt. Poikkeus on jokin isompi ylämäki, joita nyt ei Salossa ihan mahdottomasti ole. On vastuutonta puhua autoilijoiden tarpeesta kiilua perässä ja ohittaa mitä hulluimmissa paikoissa. Se on täysin vastuutonta liikenteen terrorisointia ja ehdottoman tuomittavaa, eikä tähän pidä edes vahingossa kytkeä minkäänlaista selitystä tarpeesta. Vai oliko jollain mielessä jokin tarve, jolla toisen terveyden ja omaisuuden vaarantamista liikenteessä voi perustella? Samasta syystä ongelmaa ei pidä ratkoa nostamalla mopoilijoiden nopeuksia. Nythän oli siis kyse ylämäestä, jossa mopon nopeus alenee. Jos sielläkin pitää Tanen ehdotuksen mukaisesti päästä ajamaan autoilijan haluamaa nopeutta, voi vain arvailla sen vaikutusta mopolijoiden ajonopeuteen… Lue lisää »

usbetskin

Niin on mutta toinen juttu onkin kuka tai ketkä vanhemmista välittää tai haluaa?

Tunturi sport

80-luvulla tuli itsekin viilailtua mopon moottoria,jostain moposportista sai ohjeet tähän virittelyyn. Alamäessä sai ehkä melkein 70 vauhtia.Tunturi sportissa ei jarruja ollut käytännössä ollenkaan,mutta moottoritekniikkaa oppi enemmän kuin koulussa.