Hyperloopin kehittämiskeskus perustetaan Espanjan Andalusiaan

30

Virgin Hyperloop One on ilmoittanut perustavansa kehittämiskeskuksen Bobadillan kylään Espanjan Andalusiaan. Yhtiön tiistaina julkaiseman tiedotteen mukaan vuonna 2020 toimintansa aloittavaan tutkimuskeskukseen sijoitetaan noin 500 miljoonaa dollaria eli runsaat 400 miljoonaa euroa.

Espanjan puolesta puhuivat Hyperloop-yhtiön mukaan muun muassa maan vahvat kuljetus- ja korkean teknologian sektorit. Alueella, jolla Bobadilla sijaitsee, toimii yli 9 000 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä, ja tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee 20 000 ihmistä. Virgin Hyperloop One arvioi palkkaavansa 200–300 työtekijää.

Salon kaupungissa Hyperloop-hankkeeseen keskittyneen erityisasiantuntija Peter Nisulan mukaa Hyperloop Onen ilmoitus on positiivinen uutinen, joka osoittaa, että Euroopassa uskotaan Hyperloopiin.

Salon intressissä on Nisulan mukaan ennen muuta saada testirata, jota käyttäisivät muutkin yritykset kuin Virgin Hyperloop One.

Nisula muistuttaa, että Pohjoismaiden neuvoston kasvu ja kahitys -valiokunta päätti heinäkuussa kehottaa Suomen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä antamaan tukea Salon testiradalle ja ”huomioimaan Hyperloop-tekniikan yleisen kehittämisen Pohjoismaille tuoman hyödyn”.

Hyperloop-hankkeessa suunnitellaan uutta joukkoliikennöintitapaa, jossa putken sisällä voitaisiin matkustaa yli tuhannen kilometrin tuntinopeudella.

Uutista on päivitetty klo 15:15 muun muassa Salon kaupungin edustajan kommentilla.

Ex-noksu

Onnitteluni salolaisille veronmaksajille.

Keijo K.

Mikä on se lopullinen summa, jonka kaupungin päättäjät tuohonkin hölmöyteen menivät ”sijoittamaan”?

-RaS-

Tuokin oli ihan turhaa hölmöilyä. Rahalle on todellakin paljon parempaakin käyttöä.

Mikä teitä vaivaa?

Mikä salolaisia vaivaa, kun niin piti olla koko ajan tätä vastaan. Kaikkialle minne meni, marmatettiin vaan asiasta ilman, että olisi optimismista edes hivenen häivähdystäkään.

Nytkin jutun kommenteista löytyy tuota ainaista valitusta. Kaikkea uutta pitää olla vastaan ja mitään ei kannata edes yrittää kun ei se kumminkaan onnistu.

Onnea Espanjalle ja Bobadillin kylälle. Huomauttaisin vaan kaikille, jotka kokivat tyhmäksi Salon yrittäneen saada Hyperloopin tutkimuskeskuksen itselleen: uutisen mukaan Hyperloop-yhtiö sijoittaa tutkimuskeskukseen 400 miljoonaa euroa ja palkkaa arvioidensa mukaan 200-300 työntekijää.

Eli nyt ne suut suppuun, tuo tutkimuskeskuksen saaminen Saloon todellakin oli yrittämisen arvoinen asia.

Mamma

Onneksi Salo on jo täystyöllistetty, kun tuhannet valmistavat näitä uusia puhelimia.

Ei oo vastustajien syy

Se vaan että Virgin Hyperloop One ei sijoita todellakaan koko tuota summaa, Espanjan valtio maksaa melkein puolet, että niin meitä suomalaisia olisi höynäytetty. Ja luvata voi vaikka kuun taivaalta. Tää koko juttu oli vain Pr:ää, Saloon tuskin edes suunniteltiin tulla. Salon on vaikea kilpailla ”kylän” kanssa jossa on 9000 alan yritystä ja paljon osaavaa porukkaa. Täältä Salosta se osaava porukka on jo lähtenyt. Ja jos muutamat ihmiset Salossa vastustivat hanketta, se ei kerro salolaisista mitään, asukkaita 50 000 ja vastustajia kourallinen. Suurin osa salolaisista piti hanketta huuhaana, eikä heillä ole ollut kiinnostusta koko asiaan. Jos kaikki hankkeet kaatuisi muutamaan vastustajaan,… Lue lisää »

Jerppu

Miten muuten siellä ”alueella”, jossa tuo Bobadilla sijaitsee, voi olla 9.000 alan yritystä ja 20.000 henkeä tuotekehityksessä?

Bobadilla on muutaman sadan asukkaan kylä, ja ainoa kaupunki koko alueella on Antequera, 40.000 asukasta. Ainoa syy, miksi koko kyläpahanen edes löytyy kartalta, lienee se, että se sijaitsee kolmen merkittävän rautatielinjan risteyksessä.

Lasketaanko alan yrityksiksi myös polkupyörälähetit, taksiyrittäjät, mainosten jakajat ja mummojen ulkoiluttajat, vai mistä tuo luku on revitty?

Epra

Juuri näin! Tätä tilaisuutta ei saa sössiä.

Ei kannata murehtia

Jos hiukankaan perehtyy siihen, mitä kyseisessä yhtiössä on tosiasiallisesti tähän mennessä saatu aikaan, ei suurta luottamusta hankkeen toteutumiseen ole. Eikä niillä ole rahaa mihinkään tuollaisia summia laittaa, ellei siihen joku laita lisää pääomia.

Firman sivuilta löytyi ainakin ennen tieto rahoituksesta. Nyt tosin sivuja näkyy karsitun reilusti.

Muurlalainen

Nyt nämäkin rahat voi sijoittaa 100 miljoonan euron jätevoimalaan. Ei tule uusia työpaikkoja haitaksi. Todennäköisesti operoidaan Espanjasta kuten tuulivoimaloita.

Tapio Äyräväinen

Salon Seudun Sanomat uutisoi 28.1.2017 näin: ”Hyperloop-kehityskeskuksen ja testiradan taloudelliset vaikutukset Salolle olisivat erittäin merkittäviä, ilmenee tuoreesta raportista. Brittiläisen konsulttiyritys Volterran laskelmien mukaan viiden vuoden sisällä kehityskeskuksen perustamisesta työpaikkoja olisi väliaikaisesti jopa yli 2 000. Pysyvien työpaikkojen määräksi arvioidaan 600. Lisäksi hanke työllistäisi välillisesti ison joukon ihmisiä. Tuhansissa laskettavat työpaikat toisivat satoja miljoonia euroja verotuloja. Raportin esittämät luvut ovat suuria, mutta niin on myös hankkeen kokonaiskustannusarvio. Investoinnin arvoksi haarukoidaan 1,5–3,5 miljardia euroa. – Sellaista rahaa ei ole Salolla, ei Turulla, eikä edes Suomen valtiolla. Hankkeen toteutuminen vaatii EU-rahoitusta ja yksityisiä sijoittajia, sanoo Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo. Hänen mukaansa Hyperloop One ja… Lue lisää »

ex-Noksu 2

Salo/Suomi oli vaan yrityksen kannalta huonompi paikka kuin Espanja. Tuollaiselle putkelle oli siellä varmaan tasaista maastoa vaikka kuinka paljon.
Toinen asia on sitten se, että kuka yleensäkin uskoo tuollaisen putken toimivuuteen – vieläpä matkustajaliikenteessä – siitä suurin osa negatiivisista palautteista kumpusi.

Ex-Noksu

Kyllä varmaan Salo tarvitsee työpaikkoja. Niitä ei pidä luoda kaupunkilaisten verorahoilla, vai onko PS-poliitikko sitä mieltä että verorahoilla voidaan tukea yritystoimintaa, joka ei muuten löydä rahoitusta? Koko Suomen tasolla veronmaksajat vuosittain n. 5 mrd€ erilaisia yritystukia, joista Pekkarisen työryhmä löysi karsittavaa jopa 63 m€…

keijo.k

Jos totuudesta puhuminen on sitä pahantahtoisuutta ja negatiivisuutta niin olen siihen syyllistynyt ! Aina kun vastaan näissä kaupungin kehittämistoimissa tulee pääte -si niin iskee epäily hankkeen realistisuudesta ja sen onnistumisen mahdollisuudesta ?! Minullakin pitäiSI olla rahaa, vaan onko ?

Matti

Työpaikkoja pitää saada. Näihin eri mielipiteisiin näissä eli tässä Hyperloopissa johtuu siitä, että toisilla on jalat maassa. Kunnallispoliitikot yrittävät tuoda mielikuvituksellisiin yrityksiin mahdollisuuksia varmistaakseen asemaansa. Pidetään jalat maassa, kun toimimme, toimitte.

Jos kirjoitan nimellä tai nimimerkillä, sillä ei ole mitään merkitystä, vain asia ratkaisee.

Nimby

Ei kai sitä keskusta niin vastustettu vaan sitä testirataa, sitä ei haluttu maisemaa pilaamaan. Ketkä kiinnostaa mitä joku firma tekee omien seinien sisäpuolella, mutta heti kun se tuodaan ulos ja toisen pihalle, niin alkaa vastustus. Keskustelupalstalla vastustettiin nimenomaan rataa, mutta Linjuri käänsi se niin että vastistettiinkin sitä keskusta.

Eero Koivupuro

Järkevää tekstiä

Nonni

Hyvä ettei tule. Ei tartteta yhtään uutta insinööriä tähän kaupunkiin. Saati niiden perheitä. Saadaan olla rauhassa.

Kiiski vastarannalta

Mikä nimimerkillä on insinöörejä ja heidän perheitään vastaan jurppimaan?
Entäs papit ja kupparit?

Inssi

Haistanko pientä katkeruutta?

Hyväntahtoinen nimetön valittaja

Jos Salo saisi tuon hyperloopin testiradan, niin aloitetaanko sitten vasta radan vaatima kaavoitus/kaavamuutokset. Kaavoitus valituksineen kestänee niin kauan, ettei vain kävisi niin että – juna meni jo, ehkä Espanjaan.

Pelto hintavaa

Miten voidaan pakkolunastaa ykistyisen maata yksityiselle yritykselle? Ei ole olemassa sellaista lakia, nimittäin testirata ei ole vielä yleinen ratahanke. Kyllä se pelkkä radan suunnittelu saa enemmän vastusta kuin se kehittämiskeskus.

Lari

Hatunnosto Salon aktiivisille henkilöille yrittämisestä! Aina ne yritykset jonnekin sijoittuvat ja mikäli ei yritetä täysillä ei mitään tulla ikinä saamaankaan. Hyvä esimerkki on kaikista maailman paikoista Luleå, jonka virkamiehet tekivät vuosia kovaa työtä houkutellakseen Facebookia kaupunkiin. Tähän päivään mennessä kyseinen yritys on perustanut kolme datakeskusta kaupunkiin ja työllistänyt satoja.

Avoimuus puuttuu

Miksi Salon palkkalistoilla on vielä tuo erityisasiantuntija? Projektihan loppui jo ja varmaan rahatkin vai onko lisärahoitusta annettu? Näistä asiostakin kaupunki voisi olla avoin.

Kummastelija

Oliko se sitten alun perinkin salamyhkäistä, kun esim. valtuuston siunausta hankkeelle ei koskaan pyydetty ? Olivatko edes luottamushenkilöt hankkeen kannalla ? Ja nyt joku ulkopuolinen syyttää muutamia keskustelijoita, jotka ottivat asioista muita enemmän selvää ja siksi kyseenalaistivat. Jos olisi ollut järkevällä pohjalla, kyseenalaistajille olisi voitu vastata ja näin ollen olisivat ymmärtäneet. Mutta toisin oli.

Allan

Hyperloopin nevadalaisella testiradalla ei ole edelleenkään pituutta kuin 900 metriä ja nopeudessa ei olla päästy edes tavallisten hypernopeusleijujunien nopeuteen. Ei siis ole millään lailla osoitettu, että Hyperloop olisi jotenkin ylivertaisempi kuin tavalliset hypernopeusjunat tai magneettilevitaatiojunat. Silti Hyperloop on omasta mielestään onnistunut erinomaisesti ja on todistanut järjestelmän toimivuuden. Alle 10 kilometrin radalla ja alle 600 kilometrin tuntivauhdilla on edelleen turha puhua mistään muusta kuin taitavasta vedätyksestä, joka on kerännyt sijoittajilta yli 250 miljoonaa dollaria. Realistisempi tavoite olisi ollut heti rakentaa Nevadaan vähintään 10 kilometrin testirata ja jo nyt olisi testinopeuksien pitänyt olla yli 500 kilometriä tunnissa tähän mennessä, jotta hanke olisi… Lue lisää »

Some

Eihän Hyperloop One yhtiöllä ollut edes tarkoitus rakentaa pidempää rataa. He vaan halusivat muka näyttää että konsepti toimii ja siirtää kehittäminen muualle ja myös että rahoitus tulisi muualta. Yhtiöllä itsellä ei ole rahaa ja maksaahan Espanjan valtio nyt osan. Suomi ei missään vaiheessa luvannut kovinkaan isoa rahallista tukea hankkeelle, joten ei ole vaikea laskea yhteen 1+1.

Ex-Noksu

Hyvin kiteytetty. Olennaista lienee myös näkyvissä ollut vähäinen rahallinen tuki tuolle huu-haalle. En myöskään tiedä onko tässä vaiheessa kunnallisvaalikautta some-kirjoittelulla merkitystä päättäjien asenteisiin, mutta hauskaa on, että eräs UFO-tutkijanakin kunnostautunut PS-poliitikko on huolissaan nimettömistä kommenteista. Kaikki eivät ole eläkeläisiä tai aloittamassa vaalikampanjaansa, vaan pitää myös somessakin huomioida oman nimen julkitulon vaikutus omaan työelämään, vaikka sillä ei saisikaan olla mitään merkitystä. Juuri kun keskustellaan irtisanomisten helpottamisesta…

Niinpä niin

Omat päätelmänsä voi tehdä tavasta, jolla hanke tänne lanseerattiin. Jos on ajatuksella tutustunut esim. niihin kolmeen raporttiin, jotka verkossa ovat olleet nähtävillä, ihmettelee esim. näitä kohtia: 1) siinä kannattavuusselvityksessä ei otettu kuluina huomioon pääomakustannuksia, jonkun muun oletettiin maksavan ne 2) aluetaloudellisen raportin kustansi taho, joka pyrki saamaan julkista rahoitusta hankkeelle ja 3) Rambollin raportissa jätettiin tarkoituksellisesti ongelmakohdat käsittelemättä, todettiin selvitettävän seuraavassa vaiheessa. Lisäksi lukuisia yksityiskohtia noissa kaikissa, mm. arvonlisäveroa oletettiin tulevan valtiolle hankkeesta, jossa arvonlisäverolle ei lopullista maksajaa eli yksityishenkilöä ollut käyttäjänä, siis testiradasta. – Ei näillä havainnoilla voi ottaa asiaa vakavasti, ihmetellä vaan ja epäillä, ovatko päättäjät edes niitä… Lue lisää »

Jerppu

Hyvä uutinen. En usko Hyperloopin toteutettavuuteen teknisesti vielä vuosikymmeniin, jos koskaan. En usko myöskään sen toteutettavuuteen kannattavasti Suomessa, koska täällä ei yksinkertaisesti ole matkustajamääriä, joita putki vaatisi ollakseen kannattava. Ja on vaikea kuvitella juuri huonompaa sijoituspaikkaa testiradalle kuin Salon kaupunki, juuri millään mittarilla. Keskelle kaupungin asutusta äärimmäisen vaarallinen, prototyyppivaiheessa oleva laitos? Savimaalle? Jossa routa ja jääkauden jälkeinen maannousu mylläävät? Jos koeputki pitää Saloon saada, niin mielestäni esimerkiksi Kiikalassa on paljon parempi sijoituspaikka, siellä lentokentän seudun hiekkaisilla nummilla, kaukana asutuksesta. Vielä parempi olisi rakentaa putki maan alle, kauas roudasta ja helteestä, missä sen rikkoutuminen ei vaarantaisi kenenkään turvallisuutta. Käykääpä ajelemassa vaikka… Lue lisää »