Ihmiset viihtyivät tänä kesänä terassilla – juomatrendeissä nousussa ovat alkoholittomat oluet

0
Salon Jokipaatti Oy:n yrittäjä Jukka Sarttila kertoo kävijämäärän nouseen tänä kesänä. Kolme edellistä suvea ovat olleet heikompia.

Ennätyslämmin kesä on vaikuttanut ihmisten ravintolakäyttäytymiseen. Useat ravintolat Salossa vahvistavat, että ihmiset ovat viihtyneet tänä kesänä paremmin terassilla kuin edeltävinä vuosina.

Merkittävimmin terassimyynti koskettaa ravintolalaiva Salon Jokipaattia, jossa sisätiloja ei ole käytännössä lainkaan. Salon Jokipaatti Oy:n yrittäjä Jukka Sarttilan mukaan kolme edellistä kesää ovat olleet huonoja, mutta tänä kesänä asiakkaita on piisannut enemmän kuin aikoihin.

– Toukokuun ensimmäinen viikko oli huono, mutta sen jälkeen hyvän sään myötä asiakkaita on riittänyt tasaisesti. Ei näin lämmintä kesää ole vielä ollutkaan, joten kauppa on käynyt hyvin, Sarttila sanoo.

Vuonna 2009 perustettu jokilaiva on toiminnassa ainoastaan kesäkauden. Ovet aukesivat vappuna, ja viimeinen aukiolopäivä on näillä näkymin syyskuun ensimmäisellä viikolla. Sarttilan mukaan asiakasmäärä on kääntynyt selkeään laskuun elokuun puolivälissä.

Sarttila ei tahdo kertoa, paljonko kesän juomamyynti on kasvanut, mutta paljastaa, mikä virvoke ihmisille on erityisesti maistunut helteillä.

– Arvioisin, että lonkeroa on mennyt enemmän kuin aikaisempina vuosina, hän sanoo.

Rikala Bar & Grillin ravintolapäällikkö Piia Aaltoselta tuleva viesti on samansuuntainen: tänä kesänä on pitänyt tasaisesti kiirettä toisin kuin edellisinä, jolloin asiakaspiikki on sijoittunut suosituimpaan lomakuukauteen eli heinäkuuhun. Silloinkin todellinen kiire on ollut vain muutamana aurinkoisena hellepäivänä, mutta tänä kesänä asiakkaita on riittänyt jo toukokuusta lähtien.

– Helleaallon aikana asiakkaita liikkui tosi kivasti, paljon myös Salon ulkopuolelta. Hotellissa majoittui runsaasti ulkopaikkakuntalaisia ihmisiä, jotka olivat matkailemassa etenkin Teijon suuntaan, Aaltonen kertoo.

Hänen mukaansa hanatuotteita, kuten olutta ja lonkeroa, myydään tasaisesti, ja ne ovat myös terassiväen suosiossa. Niiden rinnalle on kuitenkin noussut viime aikoina yhä voimakkaammin uusi trendi – alkoholittomat oluet, siiderit ja kuohuviinit.

– Alkoholittomien juomien taso on noussut huomattavasti, ja samalla niiden myynti on kasvanut viime vuosina. Etenkin alkoholiton olut on kysytty tuote.

Pinttynyt mielikuva valikoiman rajoittumisesta ykkösolueen on Aaltosen mielestä vanhentunut, koska myös alkoholittomissa oluissa löytyy variaatiota. Esimerkiksi vehnäolut järjestyy tätä nykyä ilman prosentteja.

Lue lisää Salon Seudun Sanomista 28.8.2018.

Jätä kommentti