Juopumuksesta epäillyn Finnairin kapteenin oli määrä lentää Roomaan – poliisi puhallutti koneessa

0

Finnairin ilmaliikennejuopumuksesta epäillyn lentokapteenin oli määrä lentää keskiviikkona Finnairin kone Roomaan, yhtiö kertoo STT:lle.
Iltapäivällä ennen puoli viittä lähtemässä ollut lentokone myöhästyi miehistön jäsenen vaihtamisen ja muiden toimien vuoksi reilut puolitoista tuntia, kertoo Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist.
Finnairin henkilökunta teki keskiviikkona poliisille ilmoituksen päihde-epäilystä ennen Rooman-lennon lähtöä. MTV:n mukaan koneen koko henkilökunta puhallutettiin ja koneen kapteeni puhalsi puolitoista promillea.
Tallqvistin mukaan Rooman-lento oli lennonvalmisteluvaiheessa.
– Epäily on esitetty ennen lentoa ja poliisi on kutsuttu koneeseen puhalluttamaan, Tallqvist sanoo.
Helsingin Sanomien mukaan koneen matkustajat istuivat jo paikoillaan, kun heitä pyydettiin yllättäen poistumaan koneesta. Myöhemmin kuulutuksista kävi ilmi, että lentokapteenin nimi oli vaihtunut.
Tutkinnanjohtaja, komisario Saku Lehikoinen Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, että ilmaliikennejuopumuksesta voi olla kyse, vaikka koneen moottorit eivät olisi käynnissä.
– Ilmaliikennejuopumuksesta voi tulla tuomituksi silloinkin, kun jalat ovat vielä tukevasti maan pinnalla. Lähdön valmistelu voi jo täyttää rikoksen tunnusmerkistön, Lehikoinen sanoo.
Poliisin esitutkinnan vuoksi Lehikoinen puhuu ilmaliikennejuopumuksista yleisellä tasolla eikä ota kantaa yksittäistapauksiin.
Finnairin mukaan vastaavankaltainen tapaus havaittiin yhtiössä edellisen kerran vuonna 2005. Tuolloinkin lentäjän juopumusepäily tuli esiin ennen lennon lähtöä, ja hänen työsuhteensa purettiin.

Trafi: Suomessa tiukka linja lentäjien alkoholin käytössä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Suomessa on harvinaista, että lentäjä syyllistyy ilmaliikennejuopumukseen. Sen sijaan hieman useammin ilmaliikennejuopumukseen syyllistyy matkustamomiehistön jäsen, kertoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.
Ilmaliikennejuopumukseen voi syyllistyä ilma-aluksen kuljettaja, miehistön jäsen tai muussa lentoturvallisuustehtävässä toimiva ihminen.
Hentun mukaan Suomessa ilmaliikennejuopumuksen rajat ovat tiukat verrattuna yleiseurooppalaisiin ohjeisiin. Suomessa on alkoholiin nollatoleranssi, kun se eurooppalaisessa lainsäädännössä voi olla enintään 0,2 promillea. Suomessa Finnairin lentäjä ei saa juoda alkoholia 12 tuntia ennen työvuoroa, kun se eurooppalaisessa kaupallisen ilmailun vaatimuksissa on kahdeksan tuntia.
– Lainsäädäntö koskee mitä tahansa huumaavia aineita, ja kaikkiin näihin on Suomessa nollatoleranssi, Henttu sanoo.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ilmaliikennejuopumuksesta-epailty-lentokapteeni-on-finnairin-tyontekija/7033494#gs.NTI3zKE
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005793911.html

STT

Kuvat: