Perniöntien kavennus suututtaa salolaisia

23
Perniöntien remontti alkoi viime viikolla puiden kaatamisella. Puita on kaadettu muun muassa linja-autopysäkkien tieltä. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Perniöntien kavennus herättää vahvoja tunteita Salossa. Keskustelu käy kiivaana muun muassa Salkkarin tekstaripalstalla sekä Facebookin keskustelupalstoilla.

Enemmistö äänessä olevista kyseenalaistaa koko hankkeen ja pitää sitä täysin turhana.

Ihmetystä on herättänyt muun muassa kavennuksen tarpeellisuus sekä tien varrella olleiden puistopuiden kaataminen. Nelikaistainen Perniöntie kavennetaan syksyn aikana kaksikaistaiseksi.

Vs. kaupunkikehitysjohtaja, kaupungingeodeetti Ari Vainio vastaa muutamaan kaupunkilaisia askarruttaneeseen kysymykseen keskiviikon lehdessä.

Katso miltä Perniöntie tulee näyttämään remontin jälkeen!

23
Jätä kommentti

9 Comment threads
14 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
marco

Toivottavasti SSS jaksaa kirjoittaa sumpusta myös sen valmistuttua. Lupaatteko?

Kari

Uskon, että ei tekeillä oleva ratkaisu ainakaan huonommin toimi kuin nykyinenkään. Yhtä kaistaa siinä nytkin pääsääntöisesti ajellaan. Eri juttu on talviaikaan kun kaistamerkinnät ei näy ja tuisku piilottaa ajolinjat. (Ainakin eräässä paikassa heti ensimmäisellä aurauskerralla kavennuskorokkeet oli pyykäisty pientareelle.) Harmittaahan se tietenkin niitä jotka eivät uudella ratkaisulla pysty enää kaahaamaan keskikaistaa yli 40 km/h:ssa. Oikeastaan on vain yksi kohta jota voisi vielä miettiä eli Perniön suunnasta Sairaalantielle kääntyvien kohdalla levennys saisi alkaa hieman aiemmin, tosin en siinäkään montaa kääntyjää ole nähnyt.

Mummi

Pistäkää Perniöntie kokonaan kiinni! Sitähän Saloon yhdistyessä kaikki halusivat,että mennään nyt lujaa uuteen kaupunkiin. Mutta kaikki on mennyt päin prinkkalaan. Meillä on hieno tie Tammisaareen. Sama aika menee kuin Saloon.Ei ole liikennevaloissa seisomista. Ja hyvät kaupat sekä hienot rannat ja hyvät palvelut siellä. Samoin sairaanhoito.

Paukkula

Ei tuossa kait sen enempiä peltilehmiä rullaile kuin Halikontiellä Pajulan nurkilla. Suurin osa noistakin taitaa olla lukiolaisten kuskaajia. Ja keskustan ohi voi hurruutella Mahtinaisen ränniä pitkin.

Katsoja

Perniöntien muutos ihastuttaa myös suurta joukkoa salolaisia. Kaupunkiin päin tullessa keskikaista on nytkin tarpeeton ja urheilupuistoon menijöiden kääntyjien kaista pitää liikenteen sujuvana. Isojen tilaisuuksien alkamisaikaan löytyy useita vaihtoehtoisia reittejä tyhjää tietä kaipaaville. Kaikkien puiden kaataminen parin pysäkin takia ei ehkä ollut perusteltua, kun puilla ei ollut ikääkään vielä paljoa kertynyt. Plussalle kuitenkin jäädään.

japi

Jättimäinen poliisimuraali tulee Perniöstä tulevia vastaan.Kyllä se varmaan toivottavasti rauhoittaa liikennekäyttäytymistä keskustassa.

Salo rules

Saa nähdä, miten paljon tulee vaikuttamaan ertyisesti ambulanssien kulkemiseen hälytysajossa, kun enää ei jää edes tilaa, mihin väistät. Anna siinä sitten se esteetön kulku.
Erittäin huono ratkaisu erityisesti hälytysajoneuvoille. Ei järjen hiventä kaventamisessa.

Urpo

Miten muilla kaksikaistaisilla kaduilla ambulansseilta ajaminen mahtaa onnistua? Tuolla sentään on leveät kaistat, ryhmitysalueet ja pysäkkejä eli tilaa on ruhtinaallisesti.

Ymmärrän keskustelun investoinnin tarpeellisuudesta tässä taloudellisessa tilanteessa. Keskustelua suunnitelman toimivuudesta en tajua. Onhan kadun päissä jo nyt sumput, eikä niihin mitään jonoa muodostu. Miksi uusittava osuus kadun yhtäkkiä tukkisi.

odottavan aika on pitkä

Hälytysajoneuvot seisovat jonon jatkeena valot vilkkuen ja torvet huutaen eikä kukaan väistä.
Asun paikassa, jossa ikkunan alta menee kaksikaistainen tie ja olen liian monta kertaa todistanut sitä, että halytysajoneuvo halytysajossa tulee jonon jatkeena 40 kilsaa tunnissa.
Mitä jos odottaisit itse juuri sitä apua tai läheisesi? Ja avun tulo kestää ja kestää.

Urpo

Onko joku oikeasti sitä mieltä, että kaksi nelimetristä kaistaa + ryhmitysalueet ja pysäkit eivät jätä hälytysajoneuvoille riittävästi tilaa?

Pitkä on aika

Miten isoissa kaupungeissa nämä pystyvät liikkumaan varsinkin ruuhka-aikoina? Salossa nyt riittää se yksi kuljettaja siinä edessä niin tukko on valmis. Eikä hälytysajoneuvoilla mitään nopeusennätystä lähdetä tekemään vaikka välillä kyllä siltä tuntuu että ajo on kuin rallissa.

nähty on

isoissa kaupungeissa ei ole niin itsepäisiä kuljettajia kuin Salossa, niissä on totuttu joustamaan kun muuten liikenne yksinkertaisesti seisoisi eikä kukaan pääsisi yhtikäs mihinkään.
Ei mitkään pysäkit saatikka ryhmitysalueet mitään apua tuo jos ne on täynnä ryhmittyneita autoja.
voi järjen jättiläiset taas

Urpo

Kaistat ovat leveämpiä kuin autot. Mitä useampi kaista on rinnakkain, tottahan se antaa tilaa väistää ambulanssia. Kun esim. suoraan menee 2 kpl neljän metrin kaistaa, on tiellä tilaa 8 m. Edes salolainen autoilija ei tuota saa tukkoon, vaikka yrittäisi varsinkaan, kun pelivaraa tulee niiltä pysäkeiltä ja ryhmitysalueilta. Mutta ei tätä tarvitse kenenkään myöntää, katsotaan kun homma on valmis.

MDI

Salon liikenteen ongelmia ovat useat tasan turhat ja todella pitkäkestoiset liikennevalot lisättynä tyypillisellä salolaisautoilijalla eli kun vihreä lopultakin palaa, niin sitten vasta katsotaan vaihdekepin nupista, missähän se ykkönen mahtaa olla. Verkkaisesti liikkeelle, ettei vaan ryntäytetä moottoria, ja sitten sadan metrin päässä nupista katsottu kakkonen sisään ja vauhtia on kertynyt jo huimat 20 km/h. Tämähän on jo melkein kaahausta, eikä oikein meinaa ehtiä edes vilkuttamaan kävelevälle tuulipuvulle.

Urpo

Minun käsitykseni tyypillisestä salolaisautoilijasta on ihan erilainen, mutta kukin näkee mitä haluaa. Minä en tiedä, miksi haluat nähdä tyypillisen salolaisautoilijan vaihtavan kakkoselle sadan metrin ajon jälkeen. Ehkä punaisten valojen pitkäkestoisuus (sinun ajosuunnastasi arvioituna) selittää asiaa. En edes muista, milloin joku olisi noin hitaasti ajanut. Huomattavasti yleisempää on se, ettei edes 40 km/h nopeusrajoitus ole riittävä. Automaattivaihteistojen nopea yleistyminen kovaa vauhtia poistaa ongelmaa ykkösvaihteen etsimisestä valojen vaihtuessa, vaikka start/stop-järjestelmä liikkeelle lähtöön muutaman kymmenyksen viiveen tekeekin. Valojen rytmiä kannattaa muuten miettiä. Mitä nopeammin ne vaihtuu, sitä enemmän aikaa kuluu odotus- ja tyhjentymisaikoihin eli sitä huonommin liikenne sujuu. Ja nopeasti vaihtuvat valot vaihtuu… Lue lisää »

MDI

Täit liikkuvat tervassa nopeammin kuin salolaiset autoilijat, syynä saattaa olla korkea keski-ikä ja tottumattomuus muuhun liikenteeseen, ei syrjäkylillä vaan opi autoilemaan.

Esimerkiksi Mariankadun ja Asemakadun risteyksen valot ovat erittäin hitaat ja antavat aivan liian pitkän vihreän Asemakadun yhdelle tai kahdelle tulijalle. Mariankatu lienee sentään tarkoitettu vetäväksi kokoojakaduksi ja usean bussilinjan reitiksi, nyt se ei oikein toimi.

Jerppu

Kyllä keskustassa saa ja pitää ajaa hiljaa, niin hiljaa, että pystyy hyvin pysäyttämään auton ja väistämään vaikkapa yllättäen tietä ylittämään lähteviä lapsia, rollaattorimummoja tai kännissä pitkin jalkakäytäviä pyöräileviä kaljaveikkoja. Minusta salolaiset autoilijat päin vastoin kaahaavat koko ajan ylinopeutta, ja jos joku ei suostu ajamaan esimerkiksi neljän kympin rajoitusalueella ns. liikennevirran nopeutta eli noin 60km/h (80km/h rajoituksella 100km/h), niin roikutaan takapuskurissa ja osoitetaan mieltään eri tavoin. Lain mukaan kuitenkin on ajettava turvallista nopeutta, ja se riippuu muun muassa paikasta, kuskista ja olosuhteista. Nopeusrajoitusmerkissä seisova nopeus on suurin sallittu, ei missään tapauksessa alin sallittu kuten aivan liian moni autoilija tuntuu nykyisin kuvittelevan.… Lue lisää »

MDI

Missä ”liikennevirta” liikkuu Salossa 60 km/h 40 km/h-alueella? Niin, potkukelkalla kai monet luulevatkin liikkuvansa samalla kun kuvittelevat liikkuvansa turvallisesti matelemalla ja huomaamatta liikenneympäristöä ympärillään.

Jerppu

Kaikilla isommilla kaduilla, esim. Helsingitie, Hämeentie, Mariankatu, Halikontie, Salonkatu ja Perniöntie. Kun kamera-auto on parkissa vaikkapa 110-tien sillan alla Mariankadulla, Salonkadulla tai Helsingintiellä, niin salama räpsyy koko ajan, kunnes tieto kamera-auton sijainnista leviää somen kautta ja kaaharit rauhoittuvat siksi aikaa, että kamera on siirtynyt muulle.

Toistan edelleen, että näin pienessä kaupungin keskustassa joka paikkaan ehtii muutamassa minuutissa, vaikka ajelisi 10 km/h.

Maija

Hämeentiellä. Siellä on hyvä bongata aamuliikenteessä myös kännykkäkuskeja.

Virkamies kukaties

Eikös oikea kaupunkikehitysjohtaja vois vastailla noihin eli Mannervesi? Tuskin tuo vs on se Kaikkitietävä?

matti

Perniöntien kavennus on hyvä asia. Kyllä ambulanssit pääsevät suuremmissakin kaupungeissa missä on liikennettä kulkemaan oikein hyvin. Tuntuu vain olevan jatkuvasti muutosvastarintaa kaikkiin muutoksiin. Muutoksen vastustaminen aina on pelkoa tulevasta, se tarkoittaa juuri sitä, pelkoa. Jos muutosta ei tapahdu, menemme alaspäin, se on jo Salossa nähty. Olemme menneet alaspäin ja paljon. Hyvä pilkahdus, kylläkin pieni ja onko edes Salosta lähtöisin ovat nämä seinämaalaukset. Se antaa Salolle näkyvyyttä. Tarvitaan uutta ajattelua ja rohkeita päätöksiä pitäen kuitenkin jalat maassa. Jos uusia visioita ei löydy, menemme koko ajan huonompaan suuntaan, niin kuin parhaillaankin. Välillä tuntuu, että vastustajia löytyy myös eri instansseilta jotka haluavat suojella… Lue lisää »

Urpo

Budjettiin varattiin 100 000 € tien kaventamiseen ja suojatieturvallisuuden parantamiseen. Mikä noista ei nyt toteudu, kun päätöksentekoa kovasti kritisoidaan?

En minäkään täysiä pisteitä Salon päätöksenteolle voi kaikilta osin antaa. Tässä tapauksessa en kuitenkaan osaa sanoa, miten tuon asian olisi selkeämmin voinut hoitaa.