Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta ei syytettä kuorma-autoa kuljettaneelle varusmiehelle – ei voinut nähdä lähestyvää kiskobussia

1

Raaseporissa kolmen varusmiehen kuolemaan johtaneesta tasoristeysonnettomuudesta ei nosteta syytettä, tiedottaa valtakunnansyyttäjänvirasto. Myös yksi kiskobussin matkustaja kuoli, kun kiskobussi ja armeijan maastokuorma-auto törmäsivät Skogbyn tasoristeyksessä viime lokakuun lopulla. Hänen kuolemalleen ei kuitenkaan oikeuslääkärin tutkimuksissa löydetty syy-yhteyttä törmäykseen.
Kuorma-auton kuljettajana toimineen varusmiehen epäiltiin syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kolmeen kuolemantuottamukseen.
Syyttäjän mukaan sää oli tapahtuma-aikaan erittäin hankala ja kuorma-auton rakenne rajoitti näkyvyyttä ohjaamosta. Kuljettajalla ei syyttäjän mukaan ollut missään vaiheessa konkreettista mahdollisuutta nähdä kiskobussia.
Syyttäjä päätti, ettei ole todennäköisiä syitä sen tueksi, että kuljettajana toiminut varusmies olisi syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai kuolemantuottamukseen.

Risteys oli kuljettajalle tuttu

Kuljettaja kiisti syyllistyneensä rikokseen ja kertoi, että oli nukkunut tarpeeksi, tunsi risteyksen ja automalli oli hänelle tuttu.
– Hän on kertonut, että hän katsoi oikealle, suuntaan josta kiskobussi tuli, kun hän lähestyi risteystä. Mutta hän ei ole nähnyt siellä mitään. Keli ja ajokeli olivat huonot ja oli sumua, syyttämättäjättämispäätöksessä sanotaan.
Kiskobussin kuljettaja taas kertoi, että aamu oli valkenemassa ja satoi vettä tai räntää. Kuljettaja näki kuorma-auton, joka lähestyi risteystä. Hän antoi äänimerkin kaksi kertaa varoittaakseen hitaasti kohti risteystä liikkuvaa kuorma-autoa.
– Hän oletti sen pysähtyvän ennen risteystä. Hänen hämmästyksekseen kuorma-auto jatkoi kuitenkin risteykseen, minkä johdosta hän veti hätäjarrusta noin sekunti ennen yhteentörmäystä, syyttäjän papereissa kerrotaan.

”Vain edellä ajavan perävalot näkyivät lumisateessa”

Tutkinnassa kuultiin todistajina kolmea turma-auton takana tulleen auton ohjaamossa istunutta varusmiestä.
– Kaikki kolme ovat kertoneet, että lunta tuli niin paljon, että heillä oli tuulilasipyyhkijät päällä. Yksi heistä on kertonut, että näkyvyys oli niin huono, että he näkivät ainoastaan edessä olevan kuorma-auton takavalot, vaikka etäisyys siihen oli vain 40-50 metriä, syyttäjä kertoo päätöksessään.
Yksi todistajista oli kuullut kiskobussin äänimerkin, muut kaksi eivät olleet kuulleet mitään äänimerkkiä.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat arvioivat tasoristeyksen erityisen vaaralliseksi. Kun sitä lähestyy idän suunnasta, on näkömatka oikealle onnettomuusjunan tulosuuntaan liian lyhyt junien vauhtiin nähden. Valoton ja puomiton tasoristeys on nyt suljettu sen vaarallisuuden takia.

STT

Kuvat:

1
Jätä kommentti

1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Vap

Nousee taas mieleen että, onko pakko pakottaa huonosti motivoituneita ihmisiä väsyneenä ääriolosuhteisiin aseiden ja muun kaluston kanssa. Kyllähän se on resepti onnettomuuksille. Kuski toimi niin kuin on ohjeistettu. Harmi, että hän joutuu nyt kantamaan henkistä taakkaa Suomen arkaaisen puolustusfilosofian virheistä.