Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen suunnittelu alkaa

24
Salon ratapihalla kiskoja riittää jo nyt. Kaksoisraidetta suunnitellaan nykyiselle radalle Salosta Turkuun.

Salon ja Turun välisen rautatien kaksoisraiteen suunnittelu alkaa. Tämän syksynä aikana tehdään maastotutkimuksia ja ilmakuvauksia. Varsinainen suunnittelu alkaa ensi keväänä, kertoo projektipäällikkö Heidi Mäenpää liikennevirastosta.

Työt Salon ja Turun välillä liittyvät tunnin junaksi kutsutun Helsingin ja Turun välisen nopean yhteyden suunnitteluun. Hallitus on myöntänyt sille ensi vuoden loppuun saakka käytettäväksi 40 miljoonaa euroa.

– Tunnin junaan sisältyvät Espoo–Salo-oikorata, Salo–Turku-kaksoisraide ja Turun ratapiha. Myös rantaradalle jää liikennettä, ja suunnittelun yhteydessä tutkitaan, miten rataa pitäisi vielä parantaa ja minkälaista lähiliikennettä sille jää, sanoo Mäenpää.

– Suurimmalle osalle uutta oikorataa tehdään kaksoisraide. Silloin aikataulut voidaan laatia niin, että ei tarvitse ottaa huomioon junien kohtaamispaikkoja.

Salon ratapihalla ei todennäköisesti tehdä uusia järjestelyjä. Asemalla on jo nyt kolme henkilöliikennelaituria, joista kaksi on vakituisesti käytössä.

 

 

Hieno juttu

Nythän näitä hyviä uutisia alkaa tulla.

Keijo K.

Nyt päättäjillä on taas tuhannen taalan paikka pistää muutama milli likoon. Olihan jätteenpolttolaitokseenkin varaa ja kohtalaisen avokätisesti.

Jerppu

Hyvä hyvä.

Ei, ei missään nimessä

Onko se nyt niin että koko rata on kaksiraiteinen? Eikö se pitänyt olla vain tietyissä kohdissa? Tuolla maastossa on jo merkit ja jos sen mukaan rataa tehdään, menee mökki alta! Täytyypä ruveta jo heti tekemään valitusta, niin on sitten valmiina. Tää hanke on aivan turha, kun VR ei pysy muutenkaan aikataulussa, aina on jotain vikaa. Se että joku on vartin aikaisemmin Helsingissä, ei oikeuta siihen että joku joutuu lähtemään omasta kodistaan tai luopumaan pelloistaan. Ja älkää sanoko että kyllä valtio korvaa. Ei, se ei korvaa muistoja tai sitä kuinka monta sukupolvea talossa on asunut.

Radan läheisyydessä asuva

Siinäpä sitten paaluttavat savimaata. Jos halutaan mennä lujaa, niin rata ei saisi kauheasti liikkua ja sitähän savimaa tekee, liikkuu. Aina routa-aikaan junat kulkee hitaammin sekä kovassa pakkasessa ja nyt tänä kesänä kovassa helteessä. Ei oo mitään järkee, jos ei pystytä ajamaan kovaa. Ei tuu kuule kovin halvaksi jos koko matka laitetaan uus raide ja miten käy vanhalle radalle? Korjataanko sitä, että kestää suuret nopeudet ja ne kauheat määrät junia, mitä on ennustettu? Haavekuvia, onnee vaan

Radan läheisyydessä asuva

Kiitti vaan, tais asunnon arvo tipahtaa yhdessä yössä. Kuka tämän nyt ostaa, jos junarata meneekin ihan vierestä. Saiskos haettua jotain arvonalennusrahaa valtiolta? Saiko muuten märyläiset jotain korvausta siitä kun kiinteistöjen arvo putosi, kun tuli tuulimyllyt?

Toiset kiskot viereen

Mistä tiedät, mihin se rata tehdään? Monin paikoin riittää toiset kiskot nykyisten vieren.

Radan läheisyydessä asuva

Tiedätkö että tuonne maastoon on jo ilmestynyt sellaisia valkoisia lätkiä, kuvaavat kuulemma maastoa. Sen perusteella voisi vähän arvella, mistä rata menisi. Ja tiedätkö, että Salon alueella asuu aika paljon ihmisiä ihan nykyisen junaradan vieressä, niin totta kai toinen raide tulisi jotenkin vaikuttamaan näiden ihmisten asumiseen.

spiderman

Olisihan tässä hyvä mainita että eihän tätä ole päätetty rakentaa. Tulee ihmisille vääriä mielikuvia. Kuhan nyt tuhlataan rahaa tämmösiin turhuuksiin, että muutama ihminen pääsee hieman nopeammin Helsingin keskustaan tai Turun keskustaan. Muualla ei sitten ole tarvetta pysähtyäkään koska ilman paviljonkiravintolaa Salo ei ole vetovoimainen ja kuka haluaa asua kaupungissa jossa poltellaan kaiken maailman jätteitä? Miksi aikanaan valittiin edes tämä kyseinen ratalinjaus, vaikka se ei ollut edes paras vaihtoehto? Kävikö perinteisesesti niin, että jos on vaihtoehdot A, B, C, A-linjaus todetaan parhaaksi, mutta siellä asuvat valittavat kyseisestä linjauksesta (samaan aikaan B- ja C-linjauksilla asuvien ei ole tarvetta valittaa koska A-linjaus on… Lue lisää »

Radan läheisyydessä asuva

Turku-Salo-välillä ei vielä ole mitään ratalinjauksia, kun nyt niitä vasta suunnitellaan. Espoo-Salo-välillä on linjaukset jo päätetty.

Lukkarnmäki.

Tosiaanko Salo – Espoo ratalinja päätetty? Sitten on pakko tuhota vanha, siisti ja rauhallinen asuinalue Lukkarinmäen nykyisen radan puolelta, näinkö se menee??

Salon Matti ja kukkaro

Junarata menee tunneliin Salon lukion kohdalta, menee Lukkarinmäen alta ja tulee ulos Malturinkadun, Salmenrannan, Raivaajankadun ja Kulkurinkujan väliseen kortteliin.
Tämä linjaus on valittu ja se ei siitä enää tule muuttumaan, jos ja kun rata tulee.

Infoa

Salossa tulee olemaan monta tunnelia, rata kulkee Salon lukion ohi ja siitä Golfkentän reunaa. Kaupungilla on infotilaisuus radasta 10.10. Salon lukiolla klo 17.30.

Jerppu

Kovia olette valittamaan. ”Muutama ihminen”, ”hiukan nopeammin”. Kyse on kyllä aika paljon enemmästä. Jo nyt toista miljoonaa matkaa vuodessa ja kun uusi rata saadaan, noussee matkustusmäärä entisestään. Juna on ilmastoystävällinen ja ympäristöystävällinen matkustustapa ja nopeat, sujuvat ja luotettavat junayhteydet vaikuttavat suoraan sekä alueellisesti että koko Suomen kilpailukykyyn, talouteen ja imagoon. Juna on myös paljon turvallisempi ja mukavampi tapa matkustaa kuin auto. Junassa voi työskennellä tai levätä, lukea kirjaa, syödä eväitä ja lapset voivat leikkiä. Salolle tunnin juna tulee olemaan melkoinen piristysruiske, kunhan se varmasti sitten myös pysähtyy Salossa eikä pyyhällä ohi, kuten nyt Pendolino. Ehdottomasti paras olis silti, että saataisiin… Lue lisää »

Mölö

Siis totta kai sen tunnin junan radan pitää olla kahdella raideparilla varustettu, muutenhan siltä koko idealta valuu pohja pois.

Asun itse radan varressa. Myyn mieluusti taloni ja tonttini radan pohjaksi. Pääsenpähän samalla eroon vanhasta talosta, kiinteistöveroista sun muista kuluista (tiedä vaikka tulee hulevesiverokin, vaikka talo on haja-asutusalueella) ja voin sen jälkeen miettiä, missä haluan asua.

Salo sucks

Toisillapa vaan on paikassa tunnearvo, ja jos vaikka on tilakeskus tms., ollut jo monella sukupolvella. Toisilla voi olla koti työpaikkana. Kyllä ne korvaukset ovat niin pieniä, että ei niillä herroiksi elä. Toisaalta tämä Salo on nykyään niin onneton paikka, et voisikin myydä talon VR:lle ja lähteä muualle, vaikkapa ihan ulkomaille asti. Siinäpä sitten saatte pilata luontoa ja maisemia ja viedä ihmisten taloja ihan rauhassa. Jerpulle tiedoksi, Espoo-Salo -väliltä puretaan 60-80 taloa, siihen kun lisää Turku-Salo -välin talot, niin ei puhuta enää mistään yksittäisistä taloista. Lisäksi peltoa jää 5 000 hehtaaria Espoo-Salo välille, että kyllä se tulee vaikuttamaan myös maanviljelijöiden asemaan.… Lue lisää »

Jerppu

Tuo 60-80 rakennusta sisältää kyllä autiotalot, ulkorakennukset, kesämökit, puuvajat, ladot, suulit ja muut röttelöt. Salon alueella kai eniten taloja joudutaan lunastamaan Lukkarinmäessä, olikohan 9kpl, mutta tämäkin olisi voitu välttää siirtämällä asema keskustan ulkopuolelle, vaikka Piihoville. Turku – Salo -välillä ei välttämättä jouduta purkamaan ensimmäistäkään taloa, se riippuu täysin radan linjauksesta. Siellähän on nyt ainakin yksi suuri ja pari pienempää mutkaa, jotka kannattaisi samalla oikaista. Sinänsä toisen raideparin lisääminen ei vaatisi mitään talojen purkuja, koska taloja ei ole niin lähellä rataa, ei ainakaan Salon alueella (kävin Google Mapsista läpi välin Salosta Paimion rajalle, enkä löytänyt ensimmäistäkään taloa, joka estäisi toisen raideparin… Lue lisää »

Salo sucks

Sori, tuli yks 0 liikaa, siis 500ha. Ja en ole maanviljelijä. Tässä faktaa: Oikorata Espoo-Salo lyhyesti
• kaksiraiteinen sähköistetty sekaliikenteen rata • radan tavoitenopeus 300 km/h
• vaihtoehdosta riippuen:
o uutta päärataa 94-96km
o asemavarauksia 4 kpl ja mahdollisia asemapaikkoja 6 kpl
o siltoja noin 100 kpl,pisin silta 1,2km
o tunneleita noin 17-23 kpl, pisi ntunneli 2,2km
o meluntorjuntarakenteita 18-25 km
o maa-ja kallioleikkauksia noin 17-20 milj.m3
o ratavarauksen alle jäävien rakennusten määrä 65-85 kpl j amaa-alueita noin 500 ha
o Espoo–Salo-oikoradan rakentamiskustannukset 1260- 1370 milj. euroa o liitokset Hanko–Hyvinkää-rataan n. 50 milj.euroa.

Jerppu

No niin, ei minun laskelmani paljon heittänyt, 430ha vs. 500ha, missään ei sanota, että se kaikki olisi peltoa. Pisimmän matkaa pellolla ratalinjaus kulkee Muurlassa, kylän eteläpuolisella peltoaukealla. Lopun matkaa peltoa on vain yksittäisiä pätkiä. Ja rakennukset ovat sekalaisia rakennuksia, likimainkaan kaikki eivät ole asuintaloja. Maksaahan se paljon rahaa, sitä ei voi kiistää. Mutta hyödyt kansantaloudelle ja varsinkin talousalueemme taloudelle ovat kiistattomat. Rahaa laitetaan monenlaiseen vähemmänkin hyödylliseen. Tämä rata olisi pitänyt rakentaa jo sata vuotta sitten, 1895, silloisen Salo-Karjaa -radan asemasta. Se olisi pitänyt myös rakentaa 1970-luvulla, kun ELSA-radan linjaus jo kertaalleen piirrettiin maakuntakaavoihin. Koko Lounais-Suomen kannalta tarpeellinen olisi myös URPO-radan… Lue lisää »

Vasa

Se nykyinen ratalinjaus Karjaan kautta noudatteli tavaraliikenteen tarpeita, koska ne ruukit ja muut sen ajan teollisuus oli sillä suunnalla.

Tekniikka-ukko

Näistä radoista mitään hyötyä ole niin kauan, kun kalusto on huonoa ja tekniikka ei toimi. Eilen aamullakin juna oli myöhässä et meinas myöhästyä. Eli vaikka menis kymmenen raidetta, mutta junat myöhässä, niin hyöty on todella minimaalinen. Eikä tuo rata Saloa mitenkään pelasta. Päinvastoin, jos Turusta pääsee nopeammin pääkaupunkiseudulle, niin kuka enää haluaa Salossa asua? Kaikki menee vain ohi, Paimiokin on houkutelevampi paikka.

Raimo

Ihan yhtä älytön ajatu kuin jäähallikin.
Nekin rahat tarvitaan ikääntyvien ”kotihoitoon” vaadittavien noin 25-50 ihmisen palkkaamiseen. Jotta se kotihoito ei ole 2 minuuttia ja heippa, kuten nykyään!

Jerppu

Ihan kaikkea rahaa ei kuitenkaan tarvitse laittaa kotihoitoon ja kouluihin, yhteiskunnalla on muitakin tehtäviä.

Rautatietä ei edes rakenneta kaupungin rahoilla vaan valtion, joten ne rahat eivät ole pois kaupungin velvoitteiden hoidosta kuten vaikka jäähallin, Nokian rakennusten oston tai kaupungintalon rakentamiseen käytetyt rahat. Tai ne kaikki miljoonat, jotka menevät nyt suunniteltuun tuolileikkiin toteutettuna kouluilla ja päiväkodeilla.

Kohtauspaikat

Tämä kaiklle tiedoksi, ainakin niille, jotka haaveilette koko matkan kaksoisraiteesta: ”Salo–Turku–ratavälin kaksoisraiteesta laaditaan ratalain mukainen ratasuunnitelma. Salon ja Turun väliselle pääosin yksiraiteiselle rataosuudelle tullaan suunnittelemaan nopean junayhteyden edellyttämiä toimenpiteitä, kuten kaksoisraideosuuksia ja kohtauspaikkoja. Salo–Turku-ratavälistä on laadittu kaksoisraideselvitys vuonna 2010”.

Tämä lukee Liikenneviraston sivuilla. Eli kaksoisraideosuuksia, se on vähän eri kuin kaksoisraide. On Salkkarinkin otsikko vähän raflaava. No, aika näyttää montako raidetta menee.