Voiko ruuan hinnasta sopia?

0
Kaupan vahva asema neuvotteluosapuolena leimaa elintarvikekeskustelua.

Suomalaisen ruuantuotannon kannattavuus ei kohene hienosäädöllä. Näin sanoo OP-ryhmän entinen pääjohtaja Reijo Karhinen, joka laatii raporttia maatalouden kannattavuudesta.
Kertoessaan työnsä edistymisestä tällä viikolla (SSS 6.9.) vuorineuvos Karhinen totesi, että ruokaketjun sisäinen ilmapiiri on tulehtunut, jännitteet ovat vahvat ja osapuolet pysyttelevät poteroissaan.
Alkutuotannossa menee huonommin kuin muualla ketjussa, ja maatiloilla ajatellaan, että tulot jakautuvat epäoikeudenmukaisesti.

Hinnoittelu on yksi osa maatalouden ahdingosta. Tänä kesänä on käynyt selväksi, että sääolot pienentävät rajusti satoja ja sitä kautta viljelijöiden tuloja. Synkät puheet vahvistuivat valtion budjettineuvottelujen alla.
Hallitus sopi lähes 90 miljoonan euron toimenpiteistä, joilla helpotetaan maatalouden tilannetta. Maataloustuottajien etujärjestön MTK:n mukaan lisärahoitus ei poista maatalouden ongelmia.

Karhinen perää rakenteellisia muutoksia, mutta hän ei halua vielä kertoa, mitä ne olisivat. Minkälaisia esityksiä voidaan ylipäätään odottaa, jos yhteiselle visiolle ei ole edellytyksiä niin kuin Karhinen sanoo?
Matka tilalta kuluttajan ostoskoriin voi olla tuotteesta riippuen hyvinkin pitkä. Kesätorilla vihanneksia saa suoraan viljelijältä, mutta vähänkään jalostetummista tuotteista rahaa pitää riittää moneen taskuun.
MTK:n mukaan päivittäistavarakaupan pitäisi korjata tilanne, jossa tuottajahinnat ovat ”häpeällisen alhaiset”.

Jos kauppa kasvattaa tuottajien tuloja ilman, että teollisuus pienentää osuuttaan, sen pitää tinkiä omasta katteestaan tai nostaa hintoja.
Ylen teettämän kyselyn mukaan suurin osa kuluttajista on valmis maksamaan maitolitrasta selvästi nykyistä enemmän, jos lisähinta menee varmasti maidontuottajalle.
Kysymys oli suppeasti rajattu. Vastaus kertoo kuitenkin, että kuluttajat näyttävät olevan samalla puolella maatalousyrittäjien kanssa.
Elintarvikeketjun tulonjako pitää ratkaista ketjun sisällä. Kuluttajat voivat gallupeissa luvata mitä vain, mutta sopimusta heidän kanssaan ei voi tehdä. Tuotteen edullisuus on tärkeä tekijä ostopäätöstä tehdessä.

Jätä kommentti