Imuauto suistui ojaan Vaskiontiellä

18

Tyhjänä ollut imuauto suistui perjantaina iltapäivällä ojaan Vaskiontiellä Salon Sauvonkylän ja Marttilan Taatilantien välisellä alueella.

Turma johtui todennäköisesti siitä, että auto oli ajanut lähellä tien reunaa ja tien penkka oli pettänyt.

Auton nostotöiden vuoksi onnettomuuspaikalla oli perjantaina pitkään käytössä vain yksi ajosuunta. Tie oli hetkellisesti myös suljettu.

Nostotöiden jälkeenkin toinen ajokaista oli pois käytöstä, koska tieltä piti siivota tielle nostotöiden vuoksi tullutta multaa.

18
Jätä kommentti

5 Comment threads
13 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
Suistumisia ollut ennenkin

Vaskiontie on kyllä poikkeuksellisen kapea nopeusrajoitukseensa nähden. Pienemmällekin autolle tiukka paikka jos talven liukkailla tai vielä kovalla sivutuulella joutuu vähänkin väistämään jotain. Pikkuisen saisi olla piennarta näinkin kovassa käytössä olevalla ammattiliikenne- ja työmatkareitillä.

työmatkalainen

Samaa mieltä. Kapea on. Kesällä pärjää hyvin, kun on tarkkana eläinten kanssa. Talvella tie tuntuu vieläkin kapeammalta, kun paljon lunta ja ajourat menee lähes päällekkäin vastaan tulevien kaistan kanssa.

Mä en jaksa näitä

Hei noora, ne hirvet, peurat, kauriit sun muut elikot eivät osaa lukea nopeusrajoituksia. On aivan sama, ajatko 60 tai 100 km/h, jos kohdalle sattuu niin sattuu, tosin vietät pidemmän aikaa tiellä, jos ajat joka paikassa sitä 60 km/h, jolloin kolarin mahdollisuus kasvaa.

Minun puolestani voit ajaa vaikka 10 km/h kunhan päästät muut ohi. Ja siihen on turha vedota, että lähde ajoissa ettei tule kiire. Minulla usein yllätysasiakkaat (varmaan ne jotka ajavat sitä alinopeutta eikä heillä ole mihinkään kiire) sotkevat aikataulun, jolloin tulee se kiire vaikka olit varannut aikaa. Ei se ole niin yksinkertaista.

Noora

Käsittämätön on myös satasen nopeusrajoitus välillä Marttila-Vaskio. Alueella on tosi vahva peura-ja hirvikanta. Sama tie Marttilasta Auraan on kuitenkin 80km/h.

200km/h

100km/h on korkein sallittu ajonopeus!! Sehän ei tarkoita et pakko ajaa 100km/h!!

MaMa

No varmaan Noora tarkoittikin, että AINA löytyy niitä k-päitä, jotka ajavat just sitä ylintä nopeutta paanalla kuin paanalla, kelillä kuin kelillä jne. Näitä vartenhan rajoitukset pitää ollakin, fiksut kun osaa (?) ajaa aina oikealla nopeudella, vaikka ajaisivat kyseistä tietä ihan ensimmäistä kertaa ikinä…

matti

Kyllä ihminen tarkoittaa sitä mitä kirjoittaa.Vai onko se salakieltä

Allan

Saa siellä ajaa hiljempaakin. Se nopeusrajoitus ei edelleenkään tarkoita miniminopeutta.

Jos miniminopeusrajoitukset tulevat joskus voimaan, on mielenkiintoista nähdä kenen on vastuu, jos onnettomuus tapahtuu miniminopeutta ajaessa.

matti

Outo kannanotto! Jos 100 km/h on nopeusrajoitus se ei tarkoita, että sitä on ajettava. Jokainen valitsee sen alapuolella olevan nopeuden joka vastaa hänen ajotaitoa sekä ottaa huomioon muut vaarat.
Olen moottoritiellä huomannut nuoret naiset, kun ajan 110 km/h pyyhältävät pienillä autoilla puhtaasti ohi luultavasti vielä ylinopeutta. Mitä jos rengas puhkeea, mitä jos joku toinen auto tekee virheliikkeen tai jostain kuormasta olisi pudonnut jotain ajoradalle. Voi syntyä kamalaa jälkeä, vaikka luulee itseään kuinka hyväksi ajajaksi tahansa.
80km/h on liian vähän.

Allan

”80km/h on liian vähän.”

Voisitko Matti perustella hieman tarkemmin näkemystäsi, että 80 km/h on liian vähän.

Kuluneella viikolla 40 oli isohiidentiellä peurakolalari. Peurakolarissa koulubussi törmäsi peuraan. Peura jäi kitumaan ja metsästäjä kutsuttiin lopettamaan peura.

Koulubussin nopeus oli ennen kolaria 60 kilometriä tunnissa.

Silti kolari tapahtui, vaikka nopeus oli huomattavasti tuon liian vähän pitämäsi nopeuden alle.

matti

Kolarit ei ole kiinni siitä mikä nopeusrajoitus on tiellä. Kolarit johtuvat liian suuresta tilannenopeusta erillaisilla tieosuuksilla. On olemassa metsäisiä alueita ja peltoalueita. Maelkein kaikissa peura tai hirviikolarissa on syynä myös liian suuri tilannenopeus kyseiselle tienpätkälle. Ylin sallittu nopeus ei tarkoita sitä, että siinä ajetaan autoa 100 km/h silmälapuilla. Vastuu on aina kujettajalla olkoonkin nopeusrajoitus mikä tahansa.
Koulubussilla oli liian suuri tilannenopeus tai kuskilla oli tarkkaavaisuus häiriintynyt! Onko selvitetty oliko kännykkä päällä? Tien ylin sallittu nopeus ei koskaan ole syypää kolariin.

Urpo

Ojaan suistuneessa imuautossa on todennäköisesti ollut nopeudenrajoitin eli sen ajonopeus on ollut korkeintaan n. 85 km/h.

Autolla ajetaan varovasti

Tuo 100km/h rajoitus edustaa tienpitäjän käsitystä tieosuudella käytettävästä suurimmasta turvallisesta nopeudesta. Ihmettelen Nooran tavoin, millä perusteella ko. tieosuus on katsottu turvallisemmaksi kuin saman tien muut osuudet. Sen estämättä, mitä mieltä tienpitäjä on, vastuu ajoneuvon turvallisesta kuljettamisesta on aina nimenomaisesti kuljettajalla. Tieliikennelaista tähän tapaukseen voi katsoa vaikkapa pykälät 9 ja 23: ”Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. ” ”Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että… Lue lisää »

Ei teiden tukko

Ei ole, se on hyvä, vaan täysin käsittämätön on 80 rajoitus Märyn ja Vaskion välillä, minkä takia se piti pudottaa 100:sta 80:iin? Muutenkin joka paikassa pudotetaan nopeusrajoituksia aivan järjettömästi. Ei ihme, jos ei rajoituksia noudateta, jos näille alinopeuksille ei ole järjellistä syytä. Laskin, että jos 25 km pätkällä on joko 80 tai 100 ja ajat sitä 2 x 5 viikossa ympäri vuoden, niin 80 nopeudella vietät 2,5 vuorokautta enemmän aikaa tuolla tienpätkällä per vuosi. Minulla on muutakin tekemistä kuin istua autossa turhaan. Autotkin ovat niin hyviä nykyään, että jos niillä ei pysty ajaan 100 km/h, niin on syytä pysyä kotona… Lue lisää »

Olli Sairanen

Liikenteen ohjaus onnettomuuspaikalla oli kyllä todella huono, pelastusmiehiä oli paikalla paljon eikä ketään ohjattu liikennettä pysäyttämään edelliseen liittymään. Autot käänteli tiellä linja-auto peruutteli kauas, onnettomuus oli tapahtunut aikoja sitten.

Salo Livestream

Auton nopeus oli 88km/h gps nopeus. Auto ajautui tien reunaan ja reunan yli. Sen jälkeen ojan pohjalla kaatui ja pysähtyi puuhun. Video paikan päältä on facebook Salo Livestram.

Suomen tiet retuperällä

Painetussa lehdessä luki jotain tien reunan pettämisestä auton painon alla. Huom. tyhjän imuauton. Kyllä tulevissa vaaleissa on varma äänisaalis niillä ehdokkailla, jotka ottaa asiakseen maanteiden kunnossapitoon liittyvän rahoituksen. Sen verran heikkoja, painuneita ja reikäisiä tiet on tälläkin seudulla.

Tiessä ei ollut vikaa

Ei pidä paikkaansa. Auto ajoi reunan yli. Tiessä ei ollut mitään vikaa.