Oikoradan suunnitelmat kiinnostivat salolaisia

27

Salon ja Espoon välisen oikoradan infotilaisuus houkutteli yli 170 kiinnostunutta ihmistä lukion saliin keskiviikkona.

Oikoradan yleissuunnittelu on käynnistynyt, ja hanketta esitellään yleisölle neljässä tilaisuudessa Veikkolassa, Salossa, Lohjalla ja Espoossa.

Oikorata mitoitetaan 300 kilometrin tuntinopeudelle tulevaisuutta ajatellen. Tällä hetkellä Suomessa ei ole vielä edes 250:n nopeuteen yltävää junakalustoa.

Uusi nopea rata suunnitellaan kokonaisuudessaan kaksiraiteisena. Radalla kulkisi kaksi nopeaa junaa kumpaankin suuntaan tunnissa. Lohjan ja Helsingin välille tulisi lähijunaliikennettä, ja Helsingistä Kirkkonummelle kulkevista lähijunista osa jatkaisi nykyistä rantarataa Saloon asti.

Oikoradan ansiosta Turun ja Helsingin välinen matka-aika lyhenisi nopeimmillaan tuntiin ja 13 minuuttiin. Salosta Helsinkiin pääsisi nopealla junalla alle tunnissa ja Lohjalta lähijunalla Helsinkiin 47 minuutissa.

Oikoradan linjaus kulkee vaihtelevassa maastossa, jossa vuorottelevat kalliot ja pehmeät pellot. Se näkyy tunnelien ja siltojen määrässä: 95 kilometriä pitkälle rataosuudelle tarvitaan 21 tunnelia ja 120 siltaa.

 

 

 

27
Jätä kommentti

7 Comment threads
20 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
Odottavan aika ei riitä

Hjuu… Tää taitaa kyllä toteutua (jos toteutuu ollenkaan) vasta ensi vuosisadalla.

Pisararata

Tosiaan Oikorata ei toteudu vielä pitkään aikaan.
Helsingissä toteutettava Pisararata on ensin lähimpänä toteutusta, mutta
siitäkin puuttuu vielä poliittinen päätös (seuraava hallitus).
Pisararadan arvioitu rakennusaika on noin 10 vuotta.
Ehkä joskus 2035-2040-luvulla. Ainoa hieman nopeuttava tekijä voisi
olla ”yksityinen” rahoitus jne.

T.Pohjola, Salo

Sen olisikin parasta toteutua vasta, kun saadaan kunnollinen maakuntakaava ja yleissuunnitelmakin radalle. Tutustukaapa vaikka Lahti-Helsinki-radan kauko- ja henkilöliikenteen aikatauluihin ja ratalinjaukseen – koko matkan uusi rataosuus kulkee moottoritien linjauksen mukaan ja vain Lahden päässä liittyy Riihimäen rataan niin, että kaupunkialuetta ei tarvinnut halkaista uudella linjauksella. Radalla on sekä henkilöliikenne että kaukoliikenne ja matka-aika kuvastaa erinomaisesti sen, miten pieni on aikaero kummallakin. Tampere-Parkano-Seinäjoki-rata 70-luvulla vedettiin järjettömästi suoraan metsien halki koko matkalta ja Parkanon asemakin siirrettiin metsään kohtaan ei mitään. Radalla ei ole henkilöliikennettä eikä väliasemia Parkanon lisäksi. Tarvetta olisi ja nyt kaavaillaan uudelleen avattavaksi Pori-Kankaanpää-Parkano-Haapamäki-rataosuutta, jolla henkilöliikennettä varten olisi asematkin valmiina.… Lue lisää »

Asioita seuraava

Maakuntakaava on nyt vahvistettu, selvitykset tehty ja valitukset käsitelty. Ei sitä tämän kunnollisemmaksi saada.

Valittu reitti on nopein ja tulee suoraan Salon keskustaan. Asemavaraukset ovat nyt tulossa Muurlaan ja Suomusjärvelle.

Mitä nyt salolaisten pitäisi kritisoida?

Jukkis

Eiköhän nuokin rahat kannattaisi laittaa nykyisen rataverkoston parannnus- ja ylläpitotöihin.

Jerppu

Ei. Rantarataan ei kannata upottaa enää senttiäkään, vaan rakentaa tämä uusi rata.

Rantaradan linjaus ei ole vuosikymmeniin enää ollut millään lailla järkevä, ja siitä ei koskaan saada nopeaa yhteyttä Turku – Salo – Hki millään rahamäärällä. On aika rakentaa uusi.

Hannes Lukkarinmäestä.

Eipä ole ”uusi” ratalinjauskaan ihan ”nuori”, muistaakseni -70-luvun alusta. Vanha ja viihtyisä asuinalue pilkotaan, rata osittain n. 80 m paksun savipatjan päälle, tunneleita, siltoja, yms. Eihän tämä linjaus erikoisen hienolta näytä.

Melu

Lukkarinmäen asukkaat, varautukaan sitten paalutuskoneen ääneen. Nimittäin aikoinaan kun rataa oikastiin 90-luvulla, useassa kohdassa paaalutettiin aika reilusti juuri tuon saven takia. Paalutuskone junttas yötä päivää viikkoja.

Melu

Lukkarinmäen asukkaiden kannattaa varautua meluhaittoihin. Paalutuskone sitten paaluttaa yötä päivää, kun on niin saviset maat.

Jerppu

Ei kai Lukkarinmäki ole savea?

Tomppa

Jerppu, ehkäpä kannattaisi tulla tutustumaan Lukkarinmäessä tehtyihin maaperätutkimuksiin. Savea on ja paljon.

Salohan on savipatjan päällä, eli jos noin haluat asian ilmaista, niin kyllä, Lukkarinmäki on savea.

Jerppu

Okei, luulin sen kyllä olevan kalliota. Toki tiesin mäen ympärillä olevan savikkoa.

Pendolino

’Asiantuntijoita’ vastustajien joukossa taas piisaa. Olen ikäni asunut radan lähellä, suuren osan kaupungissa ja vuoden ratapihan vieressä. Melu ei ole koskaan haitannut. Sen sijaan suurin meluhaitta on ollut lähipeltoa niittävä kolmiosainen heinänniittokone, jonka ääni muistuttaa nousukiidossa olevaa lentokonetta. Toiseksi meluisin on ratalinjaa suunnistukseen käyttävä mediheli, joka useimmiten hukkareissuiltaan ajelee edestakaisin parissasadassa metrissä. Juna kulkee sähköllä, joten ainoa ääni tulee kiskojen kautta kestäen hetken noin 20 kertaa päivässä. Sisätiloihin ääni ei kuulu sadan metrin päästä.

Pisararata

Älä huoli, oikorataa ei tule vielä kymmeniin vuosiin. Pistä mieleen pisararata, joka odottaa seuraavan hallituksen rahoituspäätöstä jne. Se on Helsingin kantakaupungin maan alle rakennettava pisaran muotoinen rata, joka on lähes pakko rakentaa, jotta saadaan ratapihalle tilaa. Sen rakentamisen on arvioitu kestävän noin 10 vuotta.

Pisararadan suunnittelu on jo lähes tehty, ja sen asemakaavakin jo hyväksytty. Vain poliittinen päätös ja rahoitus puuttuvat. Salolaisten ihmisten kannattaisi seurata Liikenneviraston hankkeita, jotta olisivat perillä asioista. Kannattaa googlettaa pisararata.

Ihmettelijä

Tämä. Noin kerran tunnissa kulkeva juna ei haittaa, mutta ehkä jopa kolme kertaa kesässä tapahtuva niitto on suurin meluhaitta. 😜

Isonkylästä kotoisin

Kun tämä rata tulee ajankohtaiseksi rakentaa, niin silloin puhaltavat uudet tuulet ja itseohjautuvat autot keräävät matkustajat pääkaupunkiseudulle.

Kaikkien ei kannata mennä keskustan rautatieasemalle, jonka raideratkaisutkin ovat vielä monen mutkan takana. Radan parannusta tarvitaan Helsingistä Tampereelle ja Ouluun kaksiraiteisena moninverroin ennen tätä hanketta.

Tälle hankkeelle toivon samaa kohtaloa kuin ratasuunnitelmalle Salosta Toijalaan, joka poistettiin ratavarauksista 1960-luvulla elettyään suunnitelmissa yli 30 vuotta.

Veronmaksaja

Kyllähän se nyt on ihan päivän selvää, että Helsinki-Turku väli pitää olla kahdella raideparilla varustettu ja rakentaminen pitää saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.

Poliitikot ovat tekemässä yksityisautoilusta kallista tai jopa ”rikollista”, jolloin sen väheneminen on vääjäämätöntä. Toimiva joukkoliikenne on siten pakko, eikä se kumipyörillä ole yhtä kustannustehokasta kuin raiteilla.

Minä asun radan vieressä enkä todellakaan ole vastustamassa tätä hanketta. Nopeasti vaan käyntiin, että Salo pääsee kasvulukuihin kiinni.

Myydään kaikki

Ihan kun junalla pääsisi joka paikkaan, ei se ole mikään autuaaksi tekevä. Ja nykyisellä kalustolla, joutuu usein käyttämään linja-autoja kun juna ei kulje tai on myöhässä. Eikä tähän auta vaikka Salon seutu olisi raiteita täys, kalustohan siellä raiteilla liikkuu. Mielestäni pitäisi ensin satsata kalustoon ja sitten kehittää rataverkkoa. Yksityisautoilusta ei Suomessa ikinä päästä pois, ei vaikka siitä tulis rikollista, kyllä ihmisten pitää päästä liikkumaan. Ja minä vastustan radan rakentamista loppuun saakka, varsinkin nyt kun VR Track myytiin norjalaisille. Nyt vois norjalaiset rakentaa ne raiteet eikä niin että Suomi maksaa ja Norja kääri voitot kun pitävät kunnossa ratoja.

Jerppu

Esimerkiksi viime viikolla, kun Pendolino hajosi radalle, jouduttiin turvautumaan bussikyyteihin siitä yksinkertaisesta syystä, ettei rantaradalla ole kaksoisraiteita, jolloin yksi hajonnut juna pysäytti koko radan liikenteen. Kahdella raideparilla haitta olisi ollut mitätön, kun rikkoutuneen junan olisi pystynyt ohittamaan. Yksityisautoilun lopettaminen suurien välimatkojen maassa voi olla haasteellista, mutta sen vähentäminen on välttämätöntä. Meillä on muna-kana -ongelma julkisen liikenteen suhteen. Jostain päästä ongelmaa on lähdettävä purkamaan, ja minusta ei voida odottaa, että ihmiset alkaisivat käyttää julkisia joita ei ole kohtuudella saatavilla. Julkinen liikenne on saatava nopeammaksi, luotettavammaksi ja kattavammaksi sekä maantieteellisesti että ajallisesti, jotta sen suosion voidaan odottaa kasvavan merkittävästi. Lisäksi olen katsellut… Lue lisää »

Pisararata

”Jostain päästä ongelmaa on lähdettävä purkamaan”. Pisararata on se, mistä tätä ongelmaa lähdetään purkamaan, jotta saadaan ratapihalle ensin Helsinkiin riittävästi tilaa. Tutustukaa asiaan, niin ymmärrätte.

Älkää olko huolissanne, eivät paalutuskoneet tule vielä piiiitkään aikaan häiritsemään oikoradan työmaalla.

Ihmetys

Minä olin ihan tyytyväinen vanhaan ykköstiehen. Moottoritie pilasi hienon maiseman, ja sitä nyt meinataan jatkaa tällä rautatiefiaskolla. Eihän tuo moottoritie nyt niin turvallinen ollut kuin mainostettiin.

Yhtä asiaa ihmettelen, kun jatkuvasti puhutaan Salo-Turku-radan kaksoisraiteista, kun Liikenneviraston sivuilla lukee näin: ”Salon ja Turun väliselle pääosin yksiraiteiselle rataosuudelle tullaan suunnittelemaan nopean junayhteyden edellyttämiä toimenpiteitä, kuten kaksoisraideosuuksia ja kohtauspaikkoja”.

Eli tuon mukaan koko rata ei olisi kaksoisraiteinen. Mutta esim. Salkkarinkin jutuista saa sen käsityksen, että koko matka olisi kaksoisraide. Onko jossain tietoa vai onko tämä asia täysin auki vielä? Jos on, niin miksi radasta puhutaan kaksoisraiteisena, jos se ei tule sitä olemaan koko matkalta?

Jerppu

Noh, tarkat suunnitelmat ovat vasta aluillaan, mutta käsittääkseni Salo-Helsinki -väli tulisi olemaan kokonaan kaksiraiteinen, Salo- Turku ei ilmeisesti välttämättä kokonaan? Saa korjata, jos olen väärässä. On kyllä outoa, jos koko väliä ei tehdä kerralla kaksiraiteiseksi, en tiedä miksi yksiraiteisia osuuksia edes harkitaan. Kommentina tuohon pisararataan: Nähdäkseni Helsinki-Turku junat mahtuvat nytkin Helsinkiin kulkemaan, niiden siirtäminen uudelle radalle ei lisää junamäärää Helsingissä (paitsi tietenkin sitten, jos matkustajamäärien kasvu lisää junien määrää). Lisäksi väliaikaisena ratkaisuna osa junista voisi kulkea vain Pasilaan asti, ja keskustaan menijät voisivat vaihtaa siinä paikallisjunaan. Kyllä minä ainakin voisin ihan hyvin vaihtaa, jos se on hintana sille, että matka-aika… Lue lisää »

Jerppu

Vanha ykköstie oli valtakunnallinen häpeäpilkku ja myös yksi Suomen vaarallisimpia, ellei kaikkein vaarallisin, tie aikoinaan. Jos olit siihen tyytyväinen, muistat joko väärin tai sitten et käyttänyt tietä. Kukaan, joka joutui ajamaan kyseistä tietä vähänkään useammin, ei ole jäänyt sitä kaipaamaan. Vanhalla ykköstiellä välillä Muurla – Lohja ennen motarin valmistumista kuoli vuosittain keskimäärin kolme ihmistä ja loukkaantui kymmeniä. Vuonna 2011 kun moottoritie oli valmistunut, ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin kukaan ei kuollut tuolla tieosuudella. Samalla matka-aika lyheni huomattavasti. Ainoa todellinen haitta moottoritiestä on melu. Moottoritien melu on yllättävän voimakas ja jatkuva ja se kantautuu kilometrien päähän kumpaankin suuntaan. Myös vanha ykköstie oli lähes… Lue lisää »

T. Pohjola, Salo

Mitä tulee moottoritien turvallisuuteen, se on täysin eri luokkaa kuin vanha ykköstie. Tämän voin vakuuttaa, kun vuosia työni johdosta ajelin Helsinki-Turku -väliä jopa viikoittain. Moottoritien turvattomuus johtuu kaahaavista ja turhaan ohittelevista autoilijoista eikä vähässä määrin linja- ja rekka-autoista, jotka ohittelevat toisiaan ajaen nopeusrajoitinta vastaan.

Kun moottoritiellä ei ole nopeudenvalvontaa nimeksikään, on villi meno melkoista keleistäkään välittämättä. Tämänkin voin todistaa edelleen viikoittain Salo-Helsinki-väliä ajaessani jatkuvasti.

Tunnin juna, joka ei ole tunnin juna, ajelee yhdellä raideparilla ja juuri nuo ohituspaikat aiheuttavat lisäksi matka-ajan pidennystä. Radan kannattavuus edellyttäisi ehdottomasti myös henkilöliikennettä nopeiden junavuorojen lisäksi, kuten ilmenee VR:n omista suunnitelmista.

Kaimaani

Täysin samaa mieltä. Sen kun itse muistan niin pääradan varrella asuu miljoona ihmistä. Myös lehdestä saattoi lukea, että 1/4 työvoimasta käy Salon ulkopuolella ja kun huomio että kunta yltää Paimiosta Lohjalle, se ei ole mikään pieni juttu.
Jos ja kun ollaan toteuttamassa yli miljardin euron infrastruktuuri-investointi ja se kulkee Salon läpi, olisi kerrassaan käsittämätöntä että me emme hyötyisi asiasta! Jos yksittäinen henkilö vastustaa asiaa sen takia että linjaus menee hänen maiden läpi, sen ymmärrän. Sen sijaan erään salolaisen kokoomuspoliitikon kantaa hankkeeseen en tajua. Hänkö ajaa asioita koko kunnan hyväksi? Äänestäjän kannattaa miettiä henkilön motiiveja!

Linjakeppejä katseleva

Miten kaukana uudesta ratalinjauksesta pitää asua, ettei tuleva rata vaikuta kiinteistön arvoa alentavasti?

Jerppu

En tiedä. Ne on varmaan esim. Pasilassa kaikkein halvimpia nuo tontit aivan radan varressa.