Miehittämättömiä ilma-aluksia pelätään rikollisuuden vuoksi

0

Suomessa mahdollisuudet kaupalliseen toimintaan halutaan pitää auki

Kauko-ohjattavat lennokit ja kuvauskopterit eivät ole yksinään kovin älykkäitä laitteita. Ne eivät osaa esimerkiksi väistää toisia ilmatilan käyttäjiä ilman apua, joten kauko-ohjaajan on tehtävä väistöt näköyhteyteen perustuen.
Miehittämättömien ilma-alusten suosio on kasvanut, koska niitä on saatavilla entistä helpommin, entistä halvemmalla.
Ylitarkastaja Heikki Jokinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista sanoo, että nykyisissä miehittämättömissä ilma-aluksissa on monia turvallisuuspuutteita.
Trafin tavoitteena on kuitenkin pitää niitä koskevat määräykset kevyinä.
Jokinen ja Trafin apulaisjohtaja Matti Tupamäki kertovat, että nyt valmisteilla olevissa määräyksissä korostuu toimijan omavastuu.
– Lupakirjavaatimuksia ei tällä hetkellä ole suunnitteilla, Jokinen sanoo.
Trafi luottaa terveeseen järkeen. Nyrkkisääntönä on, että ohjaajan on pidettävä miehittämätön ilma-alus koko ajan hallinnassaan ja näköpiirissään.

Taivaskaan ei ole rajana

Maailmalla miehittämättömät ilma-alukset kuljettajat esimerkiksi pizzaa, teetä ja lääkkeitä. Miehittämättömistä ilma-aluksista toivotaan nopeaa apua katastrofeihin. Google on tehnyt hätäavun kuljetuskokeiluja Australiassa.
Uutistoimisto AFP kertoi tällä viikolla, että kiinalaisen Alibaban verkkokauppa Taobao kokeilee muutaman päivän ajan lennokkikuljetuksia Kiinan suurissa kaupungeissa Pekingissä, Shanghaissa ja Guangzhoussa. Lennokkikyydillä voi tilata kotiinsa pienen määrän tietyn merkin inkivääriteetä.
Viime vuonna yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon ilmoitti myös halustaan käynnistää lennokkikotiinkuljetukset, mutta aie ei ole vielä toteutunut, koska verkkokauppa ei ole saanut tarvittavia lupia toimintaan.
Heikki Jokinen sanoo, että jos Suomessa kaupalliset toimijat kiinnostuvat miehittämättömien ilma-alusten käytöstä esimerkiksi kuljetuspalveluissa, mahdollisuus kokeiluun pyritään järjestämään.
– Ainakin saman pöydän ääreen pyritään päästä keskustelemaan. Tarkoitus ei ole kieltää toimintaa lähtökohtaisesti. Kuljetuspalvelujen mahdollistamiseksi voidaan tehdä esimerkiksi ilmatilajärjestelyjä, Jokinen pohtii.

EU valmistelee yhteistä linjausta

Trafin mukaan Suomen valmisteilla olevat määräykset ovat kansainvälisesti verrattuna vapaita. Suomi ei kuitenkaan yksinään pysty päättämään kansainvälisistä normeista.
Jokinen kertoo, että EU:ssa valmistellaan yhteisiä linjauksia miehittämättömille ilma-aluksille. Työ on vasta alussa, koska säädäntöalue on täysin uusi.
– Pyrimme vaikuttamaan siihen, että Suomen ajama avoin linja säilyisi.
Käytännössä voi kuitenkin käydä niin, että Suomen tulevat kevyet määräykset tiukentuvat, kun EU julkaisee omat linjauksensa.
Muualla miehittämättömien ilma-alusten käyttöä on rajoitettu tiukasti. Esimerkiksi Britannia on huolissaan lennokkien lisääntyvästä käytöstä rikollisuuden ja terrorismiuhan vuoksi, kertoo yleisradioyhtiö BBC.
Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltio kielsi viime syksynä paparazzeilta kamerakopterien käytön julkkiskuvien metsästyksessä, kertoo AFP.
Suomessa tirkistely ja salakatselu on yhtä kiellettyä kamerakopterilla kuin millä tahansa muulla välineellä.
Uteliaisuus on parasta pitää kurissa, eikä kamerakopteria saa lennättää naapurin ikkunan taakse kuvia räpsimään.

Lähteinä myös: AFP, BBC ja Wired.
http://www.bbc.com/news/technology-28964260
http://www.bbc.com/news/uk-29717771
http://www.wired.com/2015/02/drone-regulations/

STT-HETA HASSINEN

STT