Lahna on sosiaalisessa mediassa levittyvä Opiskelijoiden liikuntaliiton kampanja, jossa osallistujat jakavat itsestään kuvia ”lahnoina” eri paikoissa. Kampanjan tavoitteena on herättää yhteiskunta liikkumattomuuden haittoihin ja kustannuksiin.
– Yhteiskunnassamme istuminen ja paikallaan olo on usein ainoa sosiaalisesti hyväksytty olemisen muoto. Esimerkiksi opiskelu perustuu pitkälti luennoilla ja tietokoneen edessä istumiseen, toteaa OLL:n varapuheenjohtaja Bennie Wardi.
Kampanja alkoi torstaina ja keräsi ensimmäisenä päivänään yli 650 tykkäystä Facebook-sivullaan ja noin 30 kuvaa Instagrammssa ja Twitterissä. Virallinen kampanjasivu löytyy osoitteesta www.facebook.com/lahnaoll.
– Käynnistimme kampanjan, jotta liikkumattomuuteen kiinnitettäisiin yhteiskunnassa vihdoin tarvittavaa huomiota – myös päättäjien osalta, taustoittaa Wardi.
Liikkumattomuus maksaa Suomelle jopa kaksi miljardia euroa vuodessa, suomalaiset aikuiset ovat lähes 80 prosenttia valveillaoloajastaan liikkumattomia ja vain joka kolmas opiskelija liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.
OLL haluaa kampanjoida liikunnan puolesta ja nostaa esiin liikkumattomuuden aiheuttamia haittoja. OLL korostaa, ettei kampanjan tarkoitus ole syyllistää yksilöitä – eikä lahnoja, jotka ovat aivan yhtä arvokkaita kaloina kuin lajitoverinsakin.