RAUNO SAARI. Kolea kesä on pelottanut matkailijoita. Hotelleissa on yövytty entistä vähemmän. Varaukset matkakohteisiin tulevat entistä lyhemmällä ajalla. Venäläiset ovat kaikonneet. Lapin mökeille on tulossa ale-myynti.
Näin uutisoidaan Suomen matkailusta. Ei tämän näin pitänyt mennä.
Vanhasen II hallitus asetti toimikautensa alussa matkailuelinkeinon kehittämisen yhdeksi tavoitteekseen. Matkailu työllisti silloin 130 000 henkeä, ja sen verotuloiksi arvioitiin 4 miljardia euroa vuosittain.
Työ-ja elinkeinoministeriö laati toimeksiannon mukaan kehittämisstrategian. Se ehdotti toimenpiteitä, joilla vuonna 2020 matkailu tasaisesti kehittyen työllistäisi yli 170 000 henkeä ja verotuotto olisi 7,5 miljardia euroa. Ajatuksena oli, että vahvistetaan olevia vahvuuksia ja tuetaan matkailukeskittymissä olevia, verkottuvia ja kasvuhakuisia yrityksiä.
Venäjän naapuruuteen tukeuduttiin. Suomen sijaintia Pietarin ja sen lähialueen vieressä pidettiin ainutlaatuisena. Vetovoimaa ja potentiaalia löytyi raportin mukaan Helsingistä, Turun saaristosta, Järvi-Suomesta, Lapista ja Kuusamosta. Heikkouksina pidettiin meidän tuntemattomuuttamme ja korkeaa hintatasoa.
Ehdotukset olivat varsin varovaisia. Niissä näkyi, että oltiin siirtymässä jo talouden alamäkeen ja velkavetoiseen kehittämiseen. Selvitystyön tulokset päivitettiin vuonna 2010.
Ajatuksena oli, että matkailupalveluiden kysyntä saataisiin kasvamaan 3 ja arvo 5 prosenttia. Kansantalouden kasvun piti olla 2 ja arvon 3 prosenttia vuosittain. Ei se niin mennyt. Vanhasen-Kiviniemen hallitus siirsi tekemiset eteenpäin. Kataisen–Stubbin hallitukselle (2011–2015) työnnettiin paitsi esitysten toteutus, myös matkailukehityksen seuranta ja uudet aloitteet.
Tuloksia ei näkynyt. Puhuttiin kyllä uusien charter-yhteyksien ja -reittien tärkeydestä. Samoin Suomen heikosta näkymisestä ulkomailla. Haikailtiin Ruotsin, Norjan ja Tanskan suuria panostuksia. Mutta toimenpiteet keskittyivät Matkailun Kehittämiskeskuksen (MEK) alasajoon. Se saatiin päätökseen viime vuoden lopussa. Tilalla on nyt Visit Finland, yksi Finpro-yhdistyksen yksikkö, Visit com. Mainonta tapahtuu kuin sähköisissä uutisissa. Lukekaa netistä, jos asia kiinnostaa.
Alan ryssiminen on samaan aikaan jatkunut. Kaukana ollaan ”kivasta, rennosta ja ajan hermolla” olevasta matkailumaasta. Näkyvyyttä ei ole saatu sen paremmin puhtauteen kuin raikkauteenkaan.
Eurooppalaiset lomat ovat pääosin elokuussa. Meillä koulut käynnistyvät elokuun puoliväliin mennessä. Silloin useat matkailukohteet sulkevat ovensa. Tämä lyhentää muutenkin lyhyttä kesäsesonkia. Eikä kokonaisuus ja matkailuketjun hinnoittelu hahmotu oikein itse alallekaan. Suomi-Areenan ja Porin Jazzin aikaan paikallinen lehti (SK 16.7.) kirjoitti, että on halvempi lähettää ihmisiä New Yorkiin kuin Poriin. Ei muisteta vanhaa sanontaa, että paha kello kauas kantaa. Ei saisi olla liian ahne.
Matkailu on merkittävä elinkeino. Majoitus, ravintotarjonta, lento-, laiva- ja maantiekuljetukset, ohjelmapalvelut, festivaalit, leirintäpalvelut nojaavat vahvaan työllistämiseen. Sitä nyt tarvittaisiin. Miten voi olla niin, että tämä kaikki on jätetty kuin oman onnensa nojaan.
Mikä mättää matkailussa?
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva entinen maaherra.