Yle-työryhmältä ei mitään uutta

0

Kansanedustaja Arto Satosen (kok.) vetämä Yle-työryhmä ei tuonut olennaista uutta Ylen asemaan saati kaupallisen median ahdinkoon. Käytännössä työryhmän raportti vain vahvisti Ylen aseman ja sen tuhdin rahoituksen.
Työryhmältä odotettiin joitakin avauksia kaupallisen median vaikeaan tilanteeseen. Ne myös jäivät odotuksiksi, eikä konkreettisia ehdotuksia työryhmältä saatu. Pieni myönnytys tuli perusuutispalvelulle, kun Yle patistetaan yhteistyöhön uutistoimisto STT:n kanssa. Käytännössä tämä tarkoittanee Ylen paluuta STT:n asiakkaaksi. Lisäksi työryhmä ehdottaa hieman epämääräisesti, että Ylen tulisi pyrkiä yhteistyöhön kaupallisen median kanssa.
Kaupallisen median ongelmia ei näillä ehdotuksilla ratkaista.

Satosen työryhmän raportti osoittaa, että poliitikot haluavat pitää kiinni vahvasta, omasta tiedotusvälineestä. Yle taas pitää poliitikkoja näkyvästi esillä televisiossa, radiossa ja verkossa.
Työryhmän raportti sinetöi samalla Ylen rahoituksen. Yle-vero säilytetään nykytasolla, ainoastaan indeksikorotuksista luovutaan muutaman lähivuoden aikana. Sen jälkeen Yle saa vielä korotuksetkin.
Ylelle rahaa riittää, mutta samaan aikaan monia muita julkisia palveluja karsitaan voimakkaasti.

Kaupallisen median pettymys Yle-työryhmän raporttiin on helppo ymmärtää. Perinteisten tilattavien sanomalehtien markkinatilanne on vaikea. Kansainväliset jätit kuten Google syövät median mainostuloja, ja kuluttajien tiedonhaku suuntautuu yhä enemmän verkkoon ja mobiiliin.
Sanomalehtien mahdollisuuksia kehittää kannattavaa liiketoimintaa verkossa heikentää merkittävästi, kun Yle samaan aikaan lisää ilmaisen tiedon tarjontaa verkossa.

Viime vuosina hallituksilta on tullut kylmää kyytiä sanomalehdille. Sanomalehtien tilauksiin lisättiin arvonlisävero, ja Yle sai rahoituksensa suoraan verovaroista.
Ylen asemaa ja suhdetta kaupalliseen mediaan pitää tarkastella kokonaisvaltaisesti. Yle tuottaa laadukasta journalismia, jota tarvitaan jatkossakin. On syytä kuitenkin tarkkaan harkita, mitä kaikkea kuuluu Ylen julkisen palvelun tehtäviin.
Vähintä mitä hallitus voisi nopeasti tehdä, olisi pudottaa sanomalehtien digitilausten arvonlisävero 24 prosentista samalle tasolle kuin painettujen lehtien eli 10 prosenttiin.