Pienet kaupat ovat entistä ahtaammalla

0

Liikeaikalain kumoaminen eli käytännössä kauppojen aukiolon vapauttaminen on tuonut tuntuvia muutoksia päivittäistavarakaupan elämään.
Toukokuussa kokonaismyynti on kasvanut 3,4 prosenttia viime vuoden toukokuusta. Tuntuvan plus-merkkisen muutoksen taustalla on aukioloaikojen vapaus ja sitä myötä pidentyneet myyntiajat.

Iso muutos on tapahtunut myynnin jakautumisessa isojen ja pienien kesken. Muutos on pelannut supermarkettien pussiin. Pienet supermarketit kasvattivat myyntiään 4 prosenttia, suuret supermarketit 10,8 prosenttia. Vielä isompien hypermarkettien kasvuprosentiksi tuli 1,4.
Pienmyymälöille toukokuu oli sanalla sanoen romahdus. Niissä päivittäistavaroiden myynti romahti. Miinusta kirjattiin pienmyymälöille melkein 20 prosenttia verrattuna viime vuoden toukokuuhun. Myös astetta pienmyymälöitä isommissa valintamyymälöissä myynti väheni.

Jo alkuvuoden luvut vähittäiskauppojen myynnistä ovat viitanneet meneillään olevaan muutokseen. Toukokuussa sama suuntaus vahvistuu. Kaikkein heikoimmilla ovat kaikkein pienimmät kauppaliikkeet. Uhkakuva on samalla se, että moni pieni kauppa sulkee ennen pitkää ovensa lopullisesti.
Se taas on kuva, jolla on käytännön vaikutusta monen suomalaisen arkeen. Päivittäistavarakauppa on nimensä mukaisesti päivittäisessä elämänmenossa eli arjessa tärkeä tekijä. Jos lähikauppa on kilometrien ja aina automatkan takana, elämä hankaloituu.

Jonkunlainen toivonkipinä ainakin osalle pieniä kauppoja on kesäkausi. Mökkiläisissä on asiakaspotentiaalia myös pienmyymälöille. Hyvällä palvelulla ja sopivalla sijainnilla voi myös kilpailla.
Kova haaste pienemmille liikkeille on myös hintakehitys.
Päivittäistavaroiden hinnat ovat laskeneet viime vuoden toukokuuhun verrattuna reilun prosentin. Ruokakaupan hintakilpailu vahvistaa isojen yksiköiden asemaa ja on niille tässä tilanteessa kilpailuetu.
Jotain asiakaskin voi tehdä: näyttää käyttäytymisellään, kuinka tärkeä pieni lähimyymälä hänelle on. Kauppakilpailussa asiakas voi äänestää kukkarollaan.