Yksityinen suomalainen kaivosalan kehitysyhtiö FinnCobalt on käynnistänyt Outokummussa hankkeen sähköautojen akuissa käytettävien koboltin ja nikkelin tuottamiseksi.
– Koboltin hinta on noussut viimeisen vuoden aikana noin nelinkertaiseksi. Hinnan odotetaan kohoavan entisestään johtuen ennakoidusta sähköautojen akkuteollisuuden vetämästä kysynnän kaksinkertaistumisesta, FinnCobalt kertoo tiedotteessa.
Koboltti on sähköautojen akkujen valmistamisessa suuri ongelma, sillä noin 65 prosenttia maailman koboltista tuotetaan Kongon demokraattisessa tasavallassa. Olosuhteet Kongossa ovat äärimmäisen kurjat, ja kaivoksilla käytetään muun muassa lapsityövoimaa.
Euroopassa Suomi on käytännössä ainoa paikka, jossa tuotetaan kobolttia. Talvivaaran nikkelikaivoksen omistava valtionyhtiö Terrafame kertoi hiljattain selvittävänsä nikkeli- ja kobolttisulfaattien jalostamista sähköautojen akkuja varten.
Outokummun kaivoksen vuotuinen tuotanto vastaisi noin 30 000-50 000 sähköauton akun koboltti- ja nikkelitarvetta. FinnCobaltin kaivos ja siihen liittyvä kemikaalitehdas työllistäisi toteutuessaan noin 150 henkilöä. Kaivos ja kemikaalitehdas toimisivat vähintään seitsemän vuotta.
Hanketta selvitetään kahden vuoden ajan
FinnCobalt hankki maa-alueet ja mineraalioikeudet omistukseensa noin vuosi sitten ja on kehittänyt hanketta siitä lähtien. Seuraavan kahden vuoden aikana yhtiön tavoitteena on selvittää malmista saatavien rikasteiden soveltuvuus akkukemikaalien tuotantoon.
Kaivos sijaitsisi Hautalammen alueella. Hautalammen kaivos toimi lyhyen aikaa 1980-luvun puolivälissä. FinnCobaltin mukaan kaivokseen on tehty valmiiksi vinotunneli ja osa maanalaisesta tunneliverkostosta. Koboltin silloinen hinnanromahdus lopetti projektin, ja Outokumpu luopui omasta kobolttituotannostaan.
Hanketta valmistellaan yksityisellä rahoituksella ja Tekesin myöntämällä lainalla.
STT
Kuvat:
Hieno juttu, Suomi tarvitsee näitä hankkeita. Ikävää, että viherkommarit estävät tämänkin työtä mahdollisesti tuovan hankkeen – surullista mutta totta