Ohituskaista puretaan 110-tieltä Muurlassa – purkaminen poiki valituksia autoilijoilta

20
110-tien ohituskaista Muurlassa puretaan kevään aikana. Tie on tarkoitus asvaltoida kesällä. Kuva: SSS/Minna Määttänen

110-tiellä Muurlassa oleva ohituskaista puretaan kevään aikana. Kaista puretaan liikenteen vähenemisen takia.

– Tien nykyinen liikennemäärä ei enää tue ohituskaistaa, Varsinais-Suomen ely-keskuksen aluevastaava Markus Salminen sanoo.

Ohituskaista päätettiin purkaa nyt, koska tietä asvaltoidaan kesän aikana.

Ely-keskus on saanut purkutöistä paljon palautetta autoilijoilta.

Lue lisää torstain lehdestä!

Vierailija

Vain Suomessa voi virkamies suuressa viisaudessaan purkaa jo olemassa olevan ohituskaistan, koska tie ei ole enää tarpeeksi tukossa.

Olisi varmaan maksanut ihan liikaa rahaa asfaltoida se ohituskaistakin uusiksi. Onnea vaan niiden mautojen kanssa ajellessa siellä aamuisin ja iltapäivisin, kun nuoret kulkevat koulumatkojaan 45 km/h. Liikenneturvallisuus ja sujuvuus paranevat taas kertaheitolla.

Maija

Aika moni ajaa Salosta moottoritielle ja motarilta Saloon päivittäin. Onkohan työmatkaliikenne kuitenkin unohdettu liikennelaskennasta?

Ei polkupyöräilijöitäkään käy kateeksi. Ohituskaista on mahdollistanut reippaan välin ohitustilanteessa. Nyt joutuu ajamaan turhankin läheltä, koska edes tien reunaan ei jätetä kunnolla tilaa pyöräilijöille.

Urpo

”Nyt joutuu ajamaan turhankin läheltä”

Ymmärrän, ettei ohituskaista purku kuulosta viisaalta jutulta tuossa kohdassa. Kerrotko silti, mikä pakottaa sinut rikkomaan liikennesääntöjä pyöräilijän turvallisuutta vaarantaen?

Muurlalainen yrittäjä

Toivottavsti elyssä tietävät, ettei jätteenpolttolaitos koskaan toteudu. Elyn organisaatio pystyisi estämään jätelaitoksen ja olisi hyvä niin.

Nyt kun jatkossa siirryn käyttämään moottoritietä, niin 20 minuutin lisäajalla olen Skanssissa. Eikö tosiaan paikallisella kuntapäättäjillä ole mitään käsitystä tieasioista torin ulkopuolelta. Elyhän on kaiken demokraattisen päätöksenteon
yläpuolella.

Luke

Tänään aamullakin oli ainakin 10 autoa yrittämässä vaarallisia ohituksia Lehtisen kohdalla, ohituskaista olisi nämäkin turhat riskitilanteet estänyt. Vain Suomessa voi olla näin typerää.

Milloinkahan se purkutyö alkaa, kun on 50 km/h rajoitus (jota onneksi ei kukaan noudata) ollut jo koko viikon, eikä kukaan ole ollut töissä tiellä milloinkaan.

työmatkalainen muurlasta

Kymmenen autoa?? ja kaikki ajoi nopeusrajoitusten mukaan? Mikä kiire voi olla noin kova,kannattaa lähteä liikkeelle 5 minuuttia aikaisemmin niin ei myöhästy töista! Lehtisen jälkeen on pätkä viel 80 ja muuttuu 60 ja sit 50 kymppiin..ja luulenpa et ne nopeudet tulee pysymään. Malttia liikenteeseen niin ei oma pääkään pamahda!

Luke

Siellä oli mopoauton perässä ne 10 autoa. Kun tulee 80 km rajoitus takaisin, ohituksia tulee väkisin.

Karniina

Kyseinen tieosuus kyllä olisi kaivannut pikemminkin leventämistä, katuvaloja ja pyörätietä eikä kaventamista. Tässä tieosuudelta poistetaan nyt sitten se ainoa turvallinen ohituspaikka.

Kyllä kauhiaa on

Onko ely-keskuksella jotain Saloa vastaan, kun nyt on päätetty purkaa Muurlasta 110-tien ohituskaistakin. Viime vuonna kiertoliittymiä ei saatu. Käytön arvioijat ovat olleet väärään aikaan päivästä paikalla, koska klo 8 – 9 välillä on liikennettä melkoisesti molempiin suuntiin, samoin iltapäivällä klo 15 – 17. Eikö Korvenmäkeen odoteta rekkoja ym. tulevaksi moottoritieltä Muurlan rampilta vai haluaako ely niiden ajavan pitkälti ohi Piihovin rampille asti ja sieltä takaisin Mahtinaisentielle ja Korvenmäkeen. Ja kohta 110-tiellä, jossa ohituskaista on, tulee vaaralliseksi ajettavaksi poiston jälkeen. Pitkä kaartuva nousu, ei näkyvyyttä pitkälle, keltaiset sulkuviivat koko mäen pituudelta. Ja kuten tiedetään, ei sulkuviivoja nykyään kiireen takia juurikaan noudateta.… Lue lisää »

Mamma ja pappa

Ajoimme tänään Saloon ja ihmettelimme kovasti mitä täällä nyt tapahtuu. Siis, otetaan ohituskaista pois. Onko kaistapäisiä päättäjiä? Siinä mäessä on aina liikennettä, rekkoja, mopoautoja, traktoreita ym. En todellakaan haluaisi talvikelillä olla jonossa kun rekka ajaa mopoauton takana mäkeä ylös. Salon seudulla on harvinaisen paljon mopoautoja ja hyvä niin kun vanha kaupunki sulkee kaikki uuden kaupunkinsa koulut. Mistä näitä tulee Salon seudulle näitä älyttömiä tiepäätöksiä. Ja kiemuraisia teitä. Terveisin vasta 60 v Nummelta Saloon ja Turkuun useasti viikossa ajanut kuljettaja, ei ammattikuski mutta opiskellut ja kokouksissa ja ostoksilla käyvä. Ihmettelyä on jo riittänyt Mahtinaisentietä Helsinkiinkin päin tehty reitti.

Albert

110-tieltä voisi poistaa kaikki ohituskaistat ja nopeusrajoitukseksi 80 km/h myös Turun suuntaan olisi paikallaan. Kellä kiire on, hän moottoritietä käyttäköön!

Muurlalainen yrittäjä

Nyt on ehkä tulossa ns. traktoriautot, joilla suurin nopeus ehkä 45 km/h. Vähentyneiden linja-autoyhteyksien takia monille opiskelijoille hankitaan mopoauto tai jatkossa traktoriauto. Nykyisinkin useasti ohitan sellaisen ko.ohituskaistan kohdalla. Jatkossa homma hoituu kun muutetaan koko 110-tie taajamanopeusalueeksi 40 km/h kyltti heti Muurlan tienhaaraan niin moottoritien käyttö lisääntyy. Tämä koskisi myös Helsinkiin meneviä pikavuoroja jotka nyt käyttävät ko. tieosuutta.

Jarrumies

Ymmärrän että asia ei ole tärkeä jos ei ole tarve ajaa päivittäin 110-tietä pitkin aamuruuhkan aikaan tai ei ole koskaan kiire minnekään. Mutta miksi muiden pitäisi ajaa joka päivä sen mopoauton perässä Paimioon / Paimiosta ”koska minäkin pystyn odottaa”?

Perniöntieltä Helsinkiin lyhin ja nopein reitti kulkee edelleen 110-tien kautta (7 kilometriä ja 5 minuuttia nopeampi moottoritiehen verrattuna) ainakin siihen saakka kunnes ELY-keskus katkaisee koko 110-tien.

Järjen köyhyyttä

Varsinaista järjen köyhyyttä tämä. Purkaa nyt jotain, mikä on jo kerran tehty. Tuleeko muka oikeasti halvemmaksi maksaa purku-urakointi kuin asvaltoida ohituskaista siinä samassa kuin normikaista?

Kyllä vaaratilanteet jälleen kasvavat kyseisellä tiellä.

Että mää ihmettelen

Tai onko syynä liian vähäinen kääntyvien liikennemäärä Piihovin risteyksessä Salosta Helsingin suuntaan moottoritielle sekä Helsingin suunnasta Saloon?

Uusi tieyhteys ohjaa Hesaan ajavia tupurilaisia Muurlan rampille, vai miten ely ja kaupungin päättäjät ymmärtävät turvalliset ja sujuvat liikenneyhteydet kaupunkiin ja Korvenmäkeen kulkeville?

matti

Ne haluaa siirtää liikenteen moottoritielle ihmisistä välittämättä. Uskokaa vain niin vielä tulee nopeuden pudotuksia 110-tielle.

MH

Liikenne ei todellisuudessa ole vähentynyt, vaan päinvastoin lisääntynyt. Moottoritien valmistuttua liikenne oikeasti väheni selvästi, mutta on pikku hiljaa lisääntynyt ja Mahtinaisentien valmistuttua lisäys oli selvä.

Tähän kun lisätään tulevan Tupurin yhdystien liikenne ja jätteenpolttolaitoksen liikenne ollaan tilanteessa, jossa nousukaistalle olisikin tarvetta.

Onneksi ely-keskus on valitusten seurauksena luvannut levennyksiä vasemmalle kääntyviä varten ja onneksi 110-tietä päällystetään uudestaan. Edellisestä päällystyksestä on pitkälti toistakymmentä vuotta aikaa.

Kirsi Laine

Missään tapauksessa sitä ei saa purkaa. Moottoritie on susi. Sillä ajettaessa polttoaineen kulutus kasvaa huomattavasti eikä se nopeuta paikallista liikkumista pidentyneen reitin takia. 110 tien käyttäjillä erilaisia nopeksia. Traktorit, mopoautot jne. Tarvitaan ohitusmahdollisuuksia
Liikennemäärät ovat vähentyneet tilapäisesti Salon alueen huonon taloustilanteen kanssa. Ne lisääntyvät kyllä taas.

Että Mää Ihmettele

Ja kuitenkin 110-tiellä Muurlan risteyksestä Helsingin suuntaan ovat ohituskaistat paikoillaan ja kahdeksankympin nopeus. Miksi tästä ”Muurlanmäestä” on ohituskaista poistettava ja mäestä tulee taas vaarallinen tienvarren asukkaille että tiellä ajaville. Jos bussivuorot poistetaan tämän takia, on sekin meitä paikallisia asukkaita kohtaan väärin. Muurlan Lasin risteykseen tulee monia henkilöitä jättäen autonsa parkkiin ja jatkavat bussilla. Että voi tuntua hölmöilyltä!!!!

Tienkäyttäjä

Päättäjät ovat unessa.

Kyllä ovat Salon päättäjät, konsulit ja elinkeinoelämä prinsessan unessa, jos ohituskaistat poistetaan.

Muurlan liittymä moottoritieltä on Salon itäinen liittymä. Sitä tarvitaan sujuvaan liikenteeseen. On syytä palauttaa nopeusrajoitus 100:aan. Myös pikavuorot, jotka vielä ajavat Salon keskustan kautta, käyttävät tietä. Kansallisomaisuuden tuhoaminen on estettävä.

Salon etu ovat toimivat ja nopeat liikenneyhteydet.