Helsingin Sanomat alkaa julkaista kaupunkilehtiä pääkaupunkiseudulla – kilpailevia lehtiä kustantava Keskisuomalainen toivottaa haastajan tervetulleeksi

0

Helsingin Sanomat alkaa julkaista uusia kaupunkilehtiä pääkaupunkiseudulla tammikuun puolivälin paikkeilla. HS Espoo, HS Vantaa ja HS Helsinki jaetaan kaikkiin pääkaupunkiseudun koteihin ilmaisjakeluna keskiviikkoisin. Paperilehden tilaajat saavat saman lehden liitteenä torstaisin.
Päätoimittaja Antero Mukka kertoo STT:lle, että tuplajakelu on seurausta jakeluoperaattorin tarpeista. Olisi jakeluteknisesti liian hankalaa erotella taloudet, joihin tilataan Helsingin Sanomat paperilla.
– Jokainen voi vaikuttaa siihen laittamalla postiluukkuun tai lokeroon tarran, ettei halua ilmaislehtiä, Mukka sanoo.
Helsingin Sanomien peitto pääkaupunkiseudulla vaihtelee eri alueilla tuntuvasti. Uudet kaupunkilehdet paikkaavat alueita, joilla lehteä ei tilata kovin aktiivisesti.
– Hesarin tilaajan näkökulmasta tämä on täydentävä palvelu, joka ei missään nimessä korvaa kokonaisuutta.
Tarkoitus on, että uudet lehdet jaetaan kaikkiin talouksiin, joten painosmäärä nousee satoihintuhansiin. Laajalla peitolla Sanoma tavoittelee mainostajia ja kilpailee esimerkiksi Postin mainosjakelukanava Postisen kanssa.

”Kilpailijoita tullut ennenkin”

Helsingin Sanomien ilmaisjakelulehden kilpailijoita ovat myös kaksi kertaa viikossa ilmestyvät Helsingin Uutiset, Vantaan Sanomat sekä muun muassa Espoossa ilmestyvä Länsiväylä. Näitä lehtiä kustantaa Keskisuomalainen-konserni.
– Sanoma ja Helsingin Sanomat ovat varteenotettava ja merkittävä haastaja. Toivotamme kilpailijan tervetulleeksi markkinaan, ja olemme aika luottavaisia omiin tuotteisiimme, Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi sanoo STT:lle.
Hänen mukaansa Keskisuomalaisen kaupunkilehdet ovat tähän asti pitäneet hyvin lukijansa ja niillä on vahva asema. Erityisesti hän nimeää tässä yhteydessä Länsiväylän ja Vantaan Sanomat.
– Kilpailevia tuotteita on tässä vuosien ja vuosikymmenten varrella ilmestynyt, mutta jostain syystä ne eivät ole markkinassa pysyneet pitkällä tähtäimellä.
Kangaskorven mukaan HS:n päätös ilmaisjakelusta on kiinnostava myös printtimedian näkökulmasta.
– Onhan se yllättävä ratkaisu, että digitaalisen lippulaiva Sanoma satsaakin nyt kasvussaan paperiseen tuotteeseen.

Mainosmyynti vaikuttaa sivumäärään

Helsingin Sanomien Mukka kertoo, että keskiviikkoisin ilmestyvien ilmaisjakelulehtien on määrä olla noin 20-30 sivun paksuisia. Sivumäärä riippuu mainosmyynnistä. Paikallisuutisten lisäksi luvassa on myös palvelutietoja, kuten menovinkkejä. Uutislehtiä ei olla rakentamassa vaan täydentävää palvelua Helsingin Sanomille.
– Odotamme, että lehdet kiinnostavat myös isoja ilmoittajia. Uskomme, että sillä on myös merkitystä, miten laadukkaan sisällön välissä mainosliitteitä kuljetetaan, ettei se ole mikä tahansa paperikuori. Siinä on oikeasti juttuja, joita ihmiset lukevat.
Lehtien on määrä keskittyä paikallisiin uutisiin, muun muassa liikenteeseen, paikallishistoriaan ja paikallisiin yrityksiin. Lehteä tekemään muodostetaan uusi toimitus Helsingin Sanomien kaupunkitoimituksen yhteyteen.
Helsingin Sanomia julkaiseva Sanoma on Suomen Tietotoimiston suurin omistaja. Myös Keskisuomalainen kuuluu STT:n omistajiin.

STT

Kuvat:

Jätä kommentti