Yksikaistainen Perniöntie hidastaa ambulansseja

24
Kääntyminen vasemmalle sairaalanmäestä Perniöntielle hankaloitui, kun tie muutettiin yksikaistaiseksi.

 

Yksikaistaiseksi muutettu Salon Perniöntie hidastaa ambulanssien kulkemista ruuhka-aikoina. Sairaalanmäeltä tulossa oleva tai sinne menevä ambulanssi ei pääse ohittamaan muita tielle rakennettujen korokkeiden takia.
Salon paloasemalla ei ole vielä kokemuksia Perniöntiestä hätätilanteessa, mutta kaistauudistuksesta on keskusteltu. Paloesimies Mikko Viitanen sanoo, että tilannetta seurataan mielenkiinnolla varsinkin ruuhka-aikoina.
Salon ambulanssikuljetuksista huolehtivan Med Goup ensihoitopalvelu Oy:n vuorovastaava Virve Haapasalmi kertoo, että tie on ongelmallinen korotusten takia.
– Kun maallikko hätääntyy, ensimmäinen reaktio on jarruttaa. Kun on yksikaistainen tie, jossa on korokkeet, hälytysajoneuvo ei pääse ohi.
Salon Seudun Sanomien tekstaripalstalla on julkaistu useita mielipiteitä, joissa hälytysajoneuvojen liikkumisesta Perniöntiellä on oltu huolissaan. Viime viikolla kirjoittaja kertoi, miten hälytysajoneuvo oli jonon jatkona, eikä päässyt ohi eikä kukaan päässyt väistämään.
– Tällaisia tilanteita on havaittu, Haapasalmi myöntää.

24
Jätä kommentti

16 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
marco

No, tämäpä tuli yllätyksenä, että yksikaistainen katu vetää huonommin kuin kaksikaistainen.

Paukkula

Väitän ettei tämä ole todellinen riski. Muitakin tuommoisia katuja on Suomessa useita. Jos autoliikenne olisi oikeasti poikki, ambulanssi ohittaisi jalkakäytävän kautta. Niin sanottu viivytys on pari sekuntia, jos 400 m matkalla ajetaan 60 sijasta 40 km/h. Taitavat kaaharit vaan ratsastaa tällä ajatuksella. Helsingintien saarekkeita vastustettiin aikanaan samalla väitteellä.

Turhaa jappailua

Juuri näin. Jos ambulanssi pääsee nopeimmin huudattamatta sireenejä tuon reilun puolen minuutin matkan, niin kannattaisi kuljettajat ohjeistaa niin. Aiemmin matkalle osunut punainen valo ei tainut olla mikään ongelma, vaikka siinä neljä pysähtynyttä jonoa varmasti tukki tien täydellisesti.

marco

Joo. Ensihoitopalvelu ihan vaan turhaan valittaa.

Maija

Helsingintien saarekkeita pitää lisätä.
Niin paljon aikuisia oikaisee päivittäin Eurokankaan kohdalla yli tien vaikka suojatielle ei ole pitkä matka.
Perniöntiellä en ole nähnyt vastaavaa.

Raimo Saarela

Salonkadulta keskikaistat pois! Saadaan lisää kaunista puistoa. Nythän puiston puut kasvaa muutenkin kaistan päällä.

Kuntalainen K

Tuon perusteella (ambulanssit) voisi kuvitella, että se korotettu suojatie olisi ainakin ensimmäinen poiston kohde. Lisäksi, Pormestarinkadulta oikealle kääntyville oleva liityntäkaista Perniöntiellä on turha, koska Perniöntien suoraan ajavien kaista tuo suoraan sen päälle ja liikennesääntökin ohjeistaa kuljettamaan ajoneuvoa mahdollisimman oikealla. Toiseksi, Pormestarinkadulla oleva kolmio velvoittaa väistämään kaikkia risteävää tietä ajavia eli ei edes voi tai uskalla yrittää ”vetoketjuliityntää”. Se on ihan totta, että jo neljän auton jonossa ei ole helppo ensimmäisenä ajavan kuljettajan tiedostaa, mistä päin hälytysajoneuvo tulee. Toisaalta väistö pitää tehdä vaikka sivukadulle, jos se asiaa auttaa. Turvallista matkaa!

Järkeä päätöksiin

Jalankulkijoille olisi pitänyt tehdä alikulku Perniöntien alitse ja pitää katu edelleen kaksikaistaisena. Liikenne sujuisi entiseen malliin, eikä hälytysajoneuvoilla olisi ongelmia. Päättäjien pitäisi kysyä myös kaupunkilaisten ja tienkäyttäjien mielipidettä ennen kuin tehdään tällaisia onnettomia ratkaisuja.

Ei näin

Tai ylikulku. Paljon halvemmat ja nopeemmat valmistaa. Luulin, että Suomella ja kaupungeilla on rahat vähissä. Ei näytä siltä kun noita rakennetaan.

Allan

Eipä taineet yllättyä muut kuin kaupungin virkamiehet. Vähän siellä sun täällä haukutaan Salkkarin tekstaripalstan kirjoittajia ja nimimerkin takaa Salkkarin verkkosivuilla huutelevia kommentoijia, jotka kritisoivat kaupungin toimia. Jälleen tekstareissa ja Salkkarin verkkosivuilla asui viisaus, joka tiesi ongelmat etukäteen.

Jälkiviisaampi

Päin vastoin, nyt koitetaan väkisin todistaa omat ennakkoluulot oikeiksi, vaikka tiestä tuli toimiva ja turvallisempi. Keskikaistalla saattoi aiemminkin olla vasemmalle kääntyjiä, jotka eivät taatusti pystyneet väistämään hälyjä. Kääntyjien kaistat ja pysäkit tarjoavat nytkin monta mahdollisuutta väistää. Silti 40 sekunnin tienpätkästä on nostettu kohtuuton kohu.

Sakupanda

Suurin ongelma koko katuosuudella on sumppu Tahkonkadulta poliisilaitoksen ympyrään. Autoilijat eivät pääse väistämään mihinkään, eikä ympyrään pääsyä odottava vielä näe mäen päältä lähestyvää hälytysajoneuvoa.
Ja tämä sumppu on se, joka ruuhkauttaa Perniöntien kaupunkiin päin. Vaikka Salossa ei ole tarve koskaan puhua ruuhkista…

Raimo Saarela

Rakentakaa siihen Vähäjoen päälle oma kaista kaupunkiin menijöille, ettei tarvi ympyrässä pyöriä!

Ennen oli parempi

Turkuun tehdään uutta sairaalaa nelikaistaisen tien päälle, juuri siksi, että liikenneyhteys sinne on molemmista suunnista mahdollisimman esteetön ja nopea. En ymmärrä, minkälaista politiikkaa Salossa harjoitetaan, kun olemassa olevia sujuvia reittejä muutetaan yksi kerrallaan tukkoisiksi sumpuiksi. Jos jalankulkijoiden määrä olisikin kaupungissa lisääntynyt, mutta ikääntyvällä keskusta-alueella on tänä päivänä huomattavasti hiljaisempi kevyt liikenne ja vähemmän elinkeinoelämää kuin Nokia-vuosina. Pitäisi miettiä myös keskustan saavutettavuutta asuin- ja kauppapaikkana.

Hölmöläisten kaupunki, hävettää

Salon keskusta on tehty sellaiseksi että autoilijoita ei kiinnosta kohta tulla Saloon. Minä ainakin vältän Salon keskustassa ajamista. Turuntie on pilattu, koko ajan täytyy kääntää rattia, on kun ajaisi jossain kourussa. Nyt sitten tämä Perniöntien pilaaminen. Onneksi Meriniityn kautta pääsee vielä suht sujuvasti ilman korokkeiden varomista. Kai sekin tehdään joskus. Perniöntien muuttaminen yksikaistaiseksi perusteltiin jalankulkijoiden turvallisuudella. Harvoin siellä edes näkee jalankulkijoita ja lukion kohdalta pääsee liikennevaloista yli. Tämä on ihan autoilijoiden kiusaamista. Vai onko tässä jo varauduttu siihen junarataan, eikös se mene siitä Perniöntien yli ja lukion vierestä? Joudutaan tekemään kumminkin jotain uusia liikennejärjestelyitä. Mutta Salon kaupunkikehityssuunnittelijat ovat tehneet sen,… Lue lisää »

M H

Kyllä se suurin ongelma Salossa löytyy ratin ja penkin välistä. Kun pelisilmä liikenteessä puuttuu on aivan sama kuinka leveä tie on.Salossa jo kaksi autoa pystyy tekemään ruuhkan. Perniöntien muutoksen syyt ovat mitä ovat mutta kyllä siinä pääsääntöisesti pystyy hyvin ajamaan. Muutamassa kohdassa esim. sairaalan risteyksessä reunakivetykset vain ovat talven jälkeen entiset kun aurat niihin kolhii. Keskikorokkeen ulkoke on liian jyrkkä. Pienellä viilaamisella ja autoilijoiden keskittymisellä itse liikenteeseen tiestä tulee jopa odotuksia parempi. Ja hälytysajoneuvotkin mahtuvat joukkoon, mahtuuhan ne muissakin ruuhkaisemmissa kaupungeissa kulkemaan. Ja sairaalalle ja sairaalalta on useita vaihtoehtoisia reittejä eri puolille kaupunkia.

Ukko

Salossa täytyy päästä ajamaan niillä piipaa autoilla miljoonaa niin pitäiskö niille tehdä omat kaistat. Kyllä se on niin että se viivytys tulee jo ennen tätä kohtaa.

muutama olennainen kysymys

Päätettiinkö tieremontti lautakunnassa, vai käsiteltiinkö asia kaupunginhallituksessa ja valtuustossa? Pyydettiinkö suunnitteluvaiheessa lausunnot sairaanhoitopiiriltä ja aluepelastuslaitokselta?

Keskikoroke siellä ja täällä

Salo, keskikorokkeiden luvattu kaupunki. Enää puuttuu Meriniityltä keskikorokkeet, niin on Salon tuloväylät pilattu täydellisesti. Rattia saa vääntää edestakaisin, kun suoraa pätkää ei enää kaupungista löydy. Laittakaa nyt vielä säännöllisin väliajoin hidastetöyssyt, niin saatte sen kävelykadun alta aikayksikön.

K.E Alho

Tämä on taas yksi esimerkki liikennesuunnittelusta. Salolaiset liikenneratkaisut herättävät usein keskustelua kun saavumme keskustaan. Viimeksi eilen kun ajoimme Perniöntietä herätti ihmetystä mihin toinen kaista oli kadonnut. Tämä on vain yksi esimerkki virkamiessuunnittelusta. Keskustasta löytyy useita sujuvaa liikennöintiä hankaloittavia kohteita.

Rysänkutoja

Jalankulkijana en ole kokenut Salossa mitään mainittavaa riskiä verrattuna kävelyyn Turussa, Helsingissä, tai jollain aivan pikkupaikkakunnalla. Autoilijana ottaa eniten pattiin selvien reittien vääntäminen monimutkaisiksi koukeroiksi ja umpikujiksi. Kuten eilen yrittäessä Kivihovilta Kitulaan. Niiden välissä on hyvä tie joka on suljettu portilla. Portin vieressä pienen auton mentävä oikokolo josta jäljistä päätellen ajetaan ahkerasti. Omani ei olisi siitä mahtunut. Kävisikö huoltsikalla liikaa asiakkaita, jos sinne ja sieltä pääsisi luvan kanssa suoraan kylälle? Onko kaupunkisuunnittelun mielestä tasapuolista, että Fiatilla mahtuu ja Toyotalla ei?

Turhaa rutinaa

Aiemmin Perniöntiellä tapahtui lukuisia kolareita joka vuosi. Sen näki vähintään niistä lampunsirpaleista. Myös loukkaantumisia sattui. Jalankulkijoita jäi auton alle (turha vastustajain vedota että En Mää vaa Muist Mittä). Joku hyöty on laskettava onnettomuuksien vähenemiselle, kun ambulanssin ei tarvitse kärrätä uhreja yhtä usein. Aikanaan vanha poliisitalon risteys ennen ympyrän rakentamista oli myös karmea onnettomuussumppu ja ambulanssille riski puukirkon suunnalta tullessa. Näitä Salon keskustan liikenneolojen turvallisemmaksi muuttamisia on tehty vuosikymmenten mittaan ja suurinta osaa on arvosteltu.

tie

Ambulanssit voi ajaa ihan hyvin toista reittiä. Sokerisillan kautta.

Ex audi

Miten ihmeessä te oikein ajatte jos keskikoroketta täytyy varoa??
Silmät auki ja kädet ratille.