Bangkokin painajainen

0

PÄIVI ARVONEN. Thaimaan pääkaupunki Bangkok on yksi maailman pahimmista kaupungeista liikenneruuhkilla mitattuna. Lähes kymmenmiljoonaisen kaupungin asukkaista 65 prosenttia käyttää päivittäin liikkumiseen henkilöautoa. Päivittäinen työmatka autolla voi hyvinkin olla jopa neljä tuntia tai enemmän.
Thaimaalainen tuttavani jätti hyvän työpaikkansa ja ryhtyi kotoa käsin työskenteleväksi yrittäjäksi vain siksi, ettei kestänyt viiteen tuntiin venyviä työmatkoja. Kilometreissä mitattuna tuttavani työmatka ei ollut pitkä, mutta ruuhka-aikana liikkumisnopeus Bangkokissa on reilusti alle 10 kilometriä tunnissa.
Sateen sattuessa liikenne jumittuu täysin, ja silloin edetään todellakin etanan vauhdilla.

Tällä hetkellä Bangkokin liikenneruuhkia pahentavat myös lukuisat tietyöalueet. Kaupunkiin on rakenteilla yli sata kilometriä lisää metro- ja junareittejä. Ruuhkatilanne pahentaa myös autojen alati kasvava määrä. Liikenteeseen rekisteröidään joka päivä noin tuhat uutta autoa.
Bangkokin julkinen liikenne on toimiva, jos sattuu asumaan metroradan tai teiden yläpuolella kulkevan Skytrain-ilmajunan reitin varrella. Skytrain on suomalaiselle kukkarolle edullinen, mutta paikalliseen palkkatasoon verrattuna niin kallis kulkuväline, että siihen on varaa vain keskiluokalla.
Skytrain kuten metrokin on ruuhka-aikoina niin täynnä, että asemilla voi joutua odottamaan useampaakin junaa ennen kuin mahtuu sisälle. Positiivinen puoli on se, että thaimaalaiset ovat rauhallisia jonottajia.
Thaimaassa on kolme vuodenaikaa; viileä, kuuma ja sadekausi. Viileällä kaudella keskilämpötila vaihtelee 25-30 asteen välillä. Suomalainen saa siis varautua siihen, että hiki virtaa, olipa liikkeellä mihin vuodenaikaan tahansa. Ilmajunan ja metrojen vaunut ovat ilmastoituja, mutta asemat eivät.
Liikkumisvaihtoehtoja miettiessä voi punnita kahden vaihtoehdon välillä; varaako aikaa pari tuntia ja istuu viileäksi ilmastoidussa taksissa liikenneruuhkassa vai haluaako hikoilla itsensä suihkunmäräksi ja selvitä perille nopeammin julkisella liikenteellä.

Kuvittelin tietäväni jotain liikenneruuhkista asuttuani yli 10 vuotta Kairossa. Viimeaikaisten Bangkokin työmatkojen jälkeen olen oppinut arvostamaan Kairon liikenteen sujuvuutta. Ruuhkat toki ovat Kairossakin pahoja, mutta siitä huolimatta autolla siirtyminen paikasta toiseen on nopeampaa Kairossa kuin Bangkokissa.
Suomessakin keskustellaan ruuhkista. Liikenneviraston viime vuoden tilastot mittauspisteiltä Helsingin sisääntuloväyliltä kertovat ruuhkahuipun osuvan noin puoli yhdeksään. Silloin keskinopeus laskee Turunväylällä hiukan alle 50 kilometriin tunnissa. Ainoastaan Helsingin kantakaupungissa ollaan iltapäivän pahimpaan ruuhka-aikaan lähellä Bangkokia keskinopeuden ollessa 15 kilometriä tunnissa.
Bangkokin ruuhkissa seisovat autoilijat hyödyntävät odotusajan useimmiten älypuhelinta selaten. Taksiautoilijoista moni tuntuu torkahtavaan mikrouneen jokaisen pysähdyksen aikana, mutta olen osunut myös muutamaan taksiin, jonka kuljettaja hyödynsi seisonta-ajan nyppimällä pinseteillä nenä- ja korvakarvojaan.

Kirjoittaja on teologian maisteri ja toimittaja.

Jätä kommentti