Kouluverkkoja on pakko tarkastella

0
Syntyvyys laskee Suomessa vauhdilla, ja tuoreen väestöennusteen mukaan seitsemän vuoden kuluttua koulutaipaleensa aloittaa noin 20 prosenttia vähemmän lapsia kuin tänä vuonna.

Peruskoulutus on haasteellisessa tilanteessa: syntyvyys laskee vauhdilla.
Tuoreen väestöennusteen mukaan Suomessa aloittaa seitsemän vuoden kuluttua koulutaipaleensa noin 20 prosenttia vähemmän lapsia kuin tänä vuonna.
Paljon esillä olleeseen asiaan tarttuivat kuluneella viikolla myös ministerit Annika Saarikko (kesk) ja Sanni Grahn-Laasonen (kok). ”Se on iso muutos ja tapahtuu hyvin nopeasti vain kahden valtuustokauden aikana. Toivon, että kunnissa herätään tähän ja mitoitetaan palveluverkkoa kestävälle pohjalle”, totesi Grahn-Laasonen.

Salossa koululaisten määrän pudotus on vielä valtakunnallistakin keskiarvoa nopeampaa. Ilman mahdollisen muuttoliikkeen vaikutusta Salossa on seitsemän vuoden kuluttua miltei 40 prosenttia vähemmän ekaluokkalaisia kuin tänä syksynä.
Somerolla painitaan saman ongelman kanssa, ja kaikki päiväkoti- ja kouluinvestoinnit syynätään myös syntyvyyden näkökulmasta.
Tyhjenevä koulurakennus on surullinen näky.
Syntyvyyden lasku ja koululaisten määrän pudotus ajavat monet kunnat haastavaan tilanteeseen.
Nykykehityksen valossa kuntien palvelurakenteet ovat myllerryksen edessä. Lapset vähenevät, ja vanhuksia on yhä enemmän.
Paras ratkaisu tilanteeseen olisi syntyvyyskehityksen suunnanmuutos, mutta muutosta odotellessa on hankala tehdä investointipäätöksiä palveluihin, joiden käyttäjäkunnan ennakoidaan vähenevän – etenkin kun toisissa väestöryhmissä palvelutarve kasvaa.

Tyhjenevä koulurakennus on surullinen näky. Koulu on monelle kylälle tärkeä lähipalvelu ja lupaus tulevasta. Kun raitille elämää tuoneet lapset ryhtyvät kulkemaan taksilla suurempaan kouluun, palanen kylän elinvoimaa häipyy samalla kyydillä.
Kouluverkkokeskustelut ja -päätökset ovat aina hankalia. Silti niitä on pakko tehdä.
Päätöksissä on monta puolta, joista taloudelliset realiteetit ovat yksi. Millaiseen kouluverkkoon kunnilla on varaa?
Tärkein puoli asiasta on lapsen etu. Miten puntaroidaan tilannetta esimerkiksi ikäluokkansa ainoan lapsen näkökulmasta? Onko hänelle tarjolla maailman parasta peruskoulua, ikätovereiden tukea tai mahdollisuus hyödyntää opetussuunnitelmaan sisällytetty valinnaisuus?

Jätä kommentti