Taimela: Tunnin juna mahdollistaisi salolaisille leivän haun Helsingistä

59

Tunnin juna on tärkein investointi, jolla turvataan Varsinais-Suomen hyvä tilanne kasvupiikin jälkeenkin, kirjoittaa kansanedustaja ja VR:n hallintoneuvoston jäsen Katja Taimela (sd.) blogissa maakuntaliiton sivuilla.

Salon kaupungille tunnin juna on Taimelan mukaan merkittävä hanke kahdesta syystä: se mahdollistaa salolaisille leivän haun Helsingistä, ja rakennusvaiheessa rata tarkoittaa useiden miljoonien investointeja.

– Meillä on osaamista ja kasvuhakuista yritystoimintaa. Ne huutavat mahdollisuutta verkostoitua ja kasvaa.

Taimela muistelee, kuinka kevään 2015 eduskuntavaalien alla oli vaikea saada vastakaikua ”toiveikkaille puheille paremmasta huomisesta”. Salossa oli vallalla Nokian ja myöhemmin Microsoftin lähdöstä seurannut apatia.

– Samaan aikaan Turun telakan osalta oli herännyt toiveikkuus Meyerin astuttua ruoriin vuonna 2014. Harva kuitenkaan uskoi, että neljä vuotta myöhemmin oltaisiin niin vahvassa tilanteessa kuin missä nyt ollaan. Lounais-Suomi johtaa koko Suomen kasvua.

– Kasvun kannalta merkittäväksi pullonkaulaksi onkin muodostumassa osaavan työvoiman saanti. Tässä ydintekijöitä ovat koulutus ja liikenneyhteydet, Taimela toteaa.

Rantaradalla reissaava Taimela pitää yhteyden nopeuttakin tärkeämpänä sitä, että junaliikenteen häiriöt saadaan kuriin.

– Junien myöhästelystä on tullut tavallista ja tuntuu, että viiveiden kesto on kasvussa. Itsellenikin on tuttua joutua lähtemään aiemmalla junalla, mikäli määränpäässä odottaa tiukasti aikataulutettu kokous tai puhetilaisuus.

59
Jätä kommentti

15 Comment threads
44 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
34 Comment authors
Suosi lähiruokaa

Leipä Helsingistä – ja maito Turusta? Ei kuulosta hirveän ympäristöystävälliseltä kuluttamiselta, ja siitä jää iso hiilijalanjälki.

Spiderman

Mielikuvien maalailua. Ei se juna paranna kuin pienen osan liikkumismahdollisuuksia työmatkaliikenteessä, jos vertailupohjana on työmatkaan kuluva aika, sillähän tätä junaa perustellaankin.

ErkkiEsimerkki

Jokaisen liikkumismahdollisuuksia, jotka junaa käyttävät, parantaa juurikin vertailuna oleva aika, joka on tässä yhteydessä vain yksi osuus asiaa. Uuden matkan varrella olevan kaupungin saavutettavuus junalla on ehkäpä vähintäänkin samansuuruinen seikka. Häiriötiheys ja viiveet on kolmas seikka, eli kyse on paketista, missä osaset tukevat toinen toisiaan.

Junayhteyden lisääminen ja parantaminen on kokonaisuutta ruokkiva paketti, eli ulottuu tietyllä osuudella koko rataverkostoon ja ennen kaikkea matkojen saatavuuteen ja paikkakuntien saavutettauuteen sekä aikataulujen ennustettavuuteen.

Allan

Kuinka paljon matka- aika Salosta Helsinkiin nopeutuisi?
Vartin?

Jerppu

Mistä nämä vartti-kommentit oikein kumpuavat? Nykyinen matka-aika vähintään 1,5h. Nykykalustolla uudella radalla n. 1h ja 300km/h kalustolla kolme varttia. Laske itse.

Muuten: Pendolinoilla ajetaan Italiassa jo nyt 300km/h, mutta jostain syystä ne on meillä tiputettu 220km/h luokkaan (ja nykyradat Suomessa eivät salli sitäkään nopeutta). Sinänsä kyllä ehkä hyvä asia, koska ne hädin tuskin pysyvät kasassa muutenkaan. Toivottavasti uusi kalusto ostetaan jostain muualta.

Allan

Vartti kommentti on täydentävä lisäkysymys ensimmäiseen pääkysymykseen.

Julkisesti on oletettu, että matka aika lyhenee Salon ja Helsingin välillä 15 minuuttia.

Tähän ei ole saatu virallista arviota eli ” arvausta” hankkeen virallisilta tukijoilta.

Ei edes Taimelalta, vaikka hänen pitäisi rehellisenä kansanedustajana tuoda kaikki näkökohdat esille.

No en taida äänestää demareitakaan, kun heille ” tärkeitä” hankkeita ajetaan samalla tavalla yksisilmäisesti maalaillen kuin nykyisillä hallituspuolueilla on tapana.

Spiderman

Salon lukiolla järjestetyssä Oikoratainfossa Liikenneviraston kalvoissa on annettu seuraavat matka-ajat. Kalvot löytyvät Liikenneviraston sivuilta Espoo-Salo Oikorata kohdasta.

– Helsinki-Turku Expess nykyinen 1h 45 min, oikorata 1h 13min
– Helsinki-Turku IC nykyinen 1h 58min, rantaradan parantaminen 1h 33min, oikorata 1h 26min
– Helsinki-Salo nykyinen 1h 28min, nykyisen radan parantaminen 1h 11min, oikorata 57 min
– Autolla Helsinki-Turku 1h 58min, Helsinki-Salo 1h 25min

Nämä on Liikenneviraston sivuilta poimittuja aikoja, joten niitä voidaan pitää toteta.

Oman auton käyttöä nämä ”Tunnin junan” matka-ajat puoltavat Salosta tultaessa. Pääset ovelta ovelle, kärjistetysti.

Jerppu

Noh, vastaus on siis, että matka-ajan lyheneminen tulee olemaan suunnilleen haarukassa 23-60 minuuttia. Lopulliseen ajansäästöön vaikuttaa moni asia. Tietenkin kalusto millä ajetaan, pysähdysten kesto ja lukumäärä jne. Raideparien lukumäärällä on myös iso vaikutus, kuten Rantaradalla on nähty. Yhdellä raideparilla juna seisoo vähän väliä odottamassa vastaantulijaa tai köröttelee hitaan paikallisjunan perässä pääsemättä ohi. Kahdella raideparilla vastaantulijoita ei tarvitse odotella, mutta perässäköröttelyä voi edelleen olla tiedossa jos ei ole riittävästi paikkoja, joissa pääsee hitaamman ohi. Oma valistunut arvaukseni on, että IC-kalustolla ajansäästö on keskimäärin noin 30min ja myöhemmin 300km/h kalustolla jotain 45-50min luokkaa.

Kalusto

Ei auta vaikka olis kuinka monta raidetta, jos kalusto seisoo vikojen takia. Kalusto ensin kuntoon, sitten mietitään vasta monia raiteita.

On niin nähty

Tuskin näillä savimailla päästää 300km/h nopeuksiin. Koko matkan pitäisi paaluttaa. Ette taida tietää mitä raiteille tapahtuu, kun maa routii tai on kova helle? Siitä voi laskea että päästäänkö ikinä siihen tuntiin…

Jokkeri

Sitä minäkin ihmettelen, kun puhutaan oikaisussa vartin nopeushyödyistä. Jos juna kulkee 300 km/h, niin n. 23km oikaisussa nopeushyöty on n. 5-6 minuuttia.

Kaksoisraide nykyiselle rantaradalle mahdollistaisi, että osa junista pysähtyisi myös pikkuasemille.

Make

Kaksoisraide nykyiselle radalle. Mutta kun siellä suunnassa väki vähenee. Ei Perniöön kannata mitään pysäkkiä tehdä, kyllä se suunta on ennemmin Muurla-Suomusjärvi.

Jokkeri

Teijon retkeilyalue ainaski näyttäisi piristymisen merkkejä. Märjänmäen tunneliin eli (Raitkorpi) saisi tehtyä nykytekniikalla helposti pikku pysäkin. Luulenpa, että tunnelin vierestä maanomistaja vuokraisi maa-aluetta P-paikaksi. Esim. kemiöläiset voisivat jättää autonsa ko. paikalle, koska Turku ja Hesa haluavat todenteolla vähentää yksityisautoilua. Luulenpa, että Karjaa, Tammisaari ja Hanko olisivat tyytyväisiä nykyrataan.

Make

Mutta eihän sitä vanhaa rataa pois pureta. Se jää mm. karjaalaisten käyttöön. Lisäraiteita sitä kautta ei kuitenkaan kannata tehdä. Hyöty on olematon.

Jerppu

Vanha rata tosiaan jää palvelemaan Karjaata ja Hankoa, mutta vaihtoehtoisesti Hangon taajamajuna voisi kulkea myös uudelle Lempolan asemalle asti. Karjaan ja Salon välillä en oikein näe kauhean suurta tarvetta suoralle yhteydelle, yleensä Helsinkiin päin mennessä Karjaalla ei montaakaan matkustajaa jää pois kyydistä, eikä toisaalta Karjaalta juuri ketään näytä matkustavan Turkuun päin. Vanha rata on kuitenkin hyvä säilyttää, sitä voidaan tulevaisuudessa tarvita lisääntyvään paikallisjunaliikenteen tarpeeseen ja myös tavarajunille, museojunille yms. jotta eivät kulje oikoradalla suurnopeusjunien ”jaloissa”. Paikallisliikennettä ajatellen seisakkeita ja liityntäpysäköintialueita pitäisi kyllä olla joka kylässä. En usko, että niiden kustannus on kovin suuri. Kaikkein nopeimmat suurnopeusjunat eivät voi pysähdellä pikkuseisakkeilla,… Lue lisää »

Änkyrä

Ovatko nykyisin Salon kautta päivittäin kulkevat junamatkustajat siis pelkkiä mielikuvia?

Spiderman

Ei. Tunnin junaa markkinoitaessa oletetaan että ihmiset sankoin joukoin muuttaisivat lyhennetyn matka-ajan seurauksena Saloon tai pysyisivät Salossa. Matka-aika ei järjettömästi nopeudu Salo-Helsinki välillä, joten tuskin entistä suorempi rata saavuttaisi montaa uutta matkustajaa tai saisi pidettyä asukkaita. Paras keino parantaa sitä kohkattua saavutettavuutta, verkostoitumista, saada uusia asukkaita ja nopeuttaa itse matka-aikaa Salosta (siis myös muualtakin Salosta kuin vain hiljentyvästä keskustasta) ihmeellisen pk-seudun suuntaan on saada ne asemat Muurlaan ja Suomusjärvelle. Hölmöläisten hommaa rakentaa rata missä juna ei pysähdy. Ei se pysähtyminen niin paljon ratkaisevasti aikaa vie, sillä tämä on ”Tunnin juna” vai onko? Minuutti sinne tai tänne jos muutenkin on valmis… Lue lisää »

Jerppu

Tunnin juna ei voi pysähtyä pikkuasemilla, sen rinnalle tarvitaan paikallisjunaliikennettä joka pysähtyy myös Muurlassa, Suomusjärvellä, Halikossa, Hajalassa jne.

Raiteita on oltava vähintään kaksi paria, mutta mielellään ainakin osalla matkaa 3 tai 4 paria, jotta sekä suurnopeusjunat että paikallisliikenne mahtuu vapaasti kulkemaan.

Spiderman

Kun saataisiin ne asemat niin paikallisjunaliikennekkin olisi joskus mahdollista. Yleensä tuppaa vaan käymään että vuosikymmenet vaihtuu ennen kuin mitään saadaan aikaseksi.

Kuten oikoratainfossa Liikennevirasto perusteli näitä Muurlan ja Suomusjärven asemia, sillä että ensin pitää alueella olla jotain vetovoimaa ennen kuin asemia tehdään. Eiköhän sitä vetovoimaa synny kun pääset Muurlasta tai Suomusjärveltä puolimatkasta näppärästi siihen tunnin- tai paikallisjunaan joka kulkee Turun tai Helsingin suuntaan.

Miksi jäädä?

Minusta on vähän epärealistista odottaa, että ihmiset, joilla on työpaikka pääkaupunkiseudulla, sankkana joukkona haluaisivat silti asua Salossa.

Aikansa sitä jaksaa tuota pendelöintiä, mutta etenkin, jos kotona on pieniä lapsia, käy tuo ennen pitkää turhan raskaaksi.

Omasta tuttavapiiristäni on suuri, kovin suuri joukko päätynyt muuttamaan Salosta, eikä heidän päätöksensä ole ollut junasta kiinni.

Päivi

Itse pk-seudulla päivittäin pendelöivänä olen sitä mieltä, että tunnin juna tuo Saloon lisää asukkaita. Tietysti jatkoliikenne ja varsinkin poikittaisliikenne on edelleen haastava, mutta, kait siihenkin parannusta tulee, metro jne..?

Omalta työpaikaltani on pari perhekuntaa muuttanut Saloon, jo sen sijainnin vuoksi. (Kun tunnin työmatka voi olla myös pk-seutulaisella eikä työmatkaa ole kuin n.30km.) Tykkäävät olla, kun ei tuo tunnin matka niin hirveä ole varsinkin kun on lapsilla päiväkodit ja koulut lähellä,halpojen asuntojen lisäksi.

Vapaa Kanaherra

Jep, ja sitten työmatkan lisäksi pk-seudulla aikaa kuluu liikennevaloissa, kaupan jonoissa jne jne. Muutenkin etäisyydet palveluiden, harrastusten välillä on isot vaikka kartalla näyttää toiselta. Niin, ja parkkipaikkoja on välillä vaikea löytää 😉 Kesällä sitten etsitään se uimapläntti, jossa on miljoona muuta ihmistä. Yksikin espoolaisperhe ajelee Forssaan asti etsimään aukeita rantoja. Kolme autoa taitaa olla heillä käytössään, että saavat arjen logistiikan kulkemaan (vähän länsimetron toteutus ontui…). Valtavat pääomat kiinni ajoneuvoissa ja kämpissä -> onpas kannattavaa asua työntakia kehien läheisyydessä. Jälkikäteen voi toki sanoa, että tulipahan tehtyä. ”Tykkäävät olla, kun ei tuo tunnin matka niin hirveä ole varsinkin kun on lapsilla päiväkodit… Lue lisää »

Vapaa Kanaherra

”–joilla on työpaikka pääkaupunkiseudulla, sankkana joukkona haluaisivat silti asua Salossa.”

Ainahan voi vaihtaa duunia. Tuossahan on esimerkiksi Kupittaalla ja sen läheisyydessä läjä työpaikkoja. Junalla vain 26 minuuttia ja ainoastaan yksi pysähdys. Ja maisematkin paljon kivemmat Salo – Turku kuin mitä näkee jonkin täyteenahdetun lähijunan purnukan sisältä pk-seudulla.

Vapaa Kanaherra

Piti vielä mainita tästä: jos Helsingin keskusta valahtaa Pasilaan (Tripla-projekti), niin sitten alkaa olemaan paljon toimistotyöpaikkoja tarjolla hyvällä etäisyydellä asemasta. Nämä työpaikat tulevat olemaan lähes järjestään etätyömahdollisuudella. Tämä mahdollistaa kiinnostavia asumisen ratkaisuja nyt ja tulevaisuudessa. Paljon pitää huumorintajua löytyä, että näillä tiedoilla lähtee investoimaan 350 000 euroa ja yli kälyiseen rivariin kehäykkösen varrelta ”työpaikan viereltä” (+100 tonnia korjausvelkaa), kun samaan rahaan voi ostaa Salosta talon ja Turusta keskustayksiön. Kai tuosta jää rahaa mökkitonttiinkin? Yhdeltä henkilöltä löytyi tätä huumorintajua, ja hän kertoili suu vaahdossa siitä, kuinka arvo nousi muutaman vuoden aikana ja sai voittoa, jonka sitten käytti isomman kämpän ostamiseen (jonka… Lue lisää »

Jerppu

Aivan sataprosenttisen varmasti Tunnin juna toisi asukkaita Salon seudulle, veronmaksukykyisiä asukkaita joilla on työpaikat PK-seudulla. Varsinkin, jos junalla pääsisi myös pienemmistä taajamista Helsinkiin, ei ainoastaan Salon keskustasta. Se varsinainen Tunnin juna tietty ei voi jokaisessa pikkukylässä pysähtyä ja ehtiä silti vain vähän yli tunnissa Turusta Helsinkiin, ellei sen nopeus ole jotain aivan muuta kuin nykyjunilla. Siksipä paikallisjunaliikenne tarvittaisiin suurnopeusjunan rinnalle palvelemaan pienempiä asutuskeskuksia. Ja se raiteiden lukumäärä pitäisi sitten heti rakennusvaiheessa olla sellainen, että nopea juna ja paikallisjunat mahtuisivat samanaikaisesti radalle. Toisaalta, täältä pääsee uudehkoa, komeaa moottoritietä nopeasti ja melko turvallisesti Lohjan Lempolaan ja kunhan junayhteys saadaan edes siitä Helsinkiin,… Lue lisää »

Kallista lystiä

Tuo mainitsemasi lisäraiteiden, paikallisasemien, yms. toteuttaminen nostaisi projektin kustannukset (ja vastustuksen!) niin suuriksi, että jäänevät toteuttamatta Helsingin ja Turun välisellä osuudella. Sitten jäänee pohdittavaksi se, kuinka paljon junia rataosuudelle kaikkinensa tulisi ja kuinka moni niistä pysähtyisi Salossa.

Demarien edustaja hiljattain ilmestyneessä lehdessä suoraan mainitsi, että heidän tavoittenaan on salolaisten muuttaminen laitamilta keskustaan. Tuollahan sitten ongelmaa osin korjattaisiinkin… En silti ajatellut heitä äänestää.

jo vuodesta 2001

Olet väärässä, asun Salossa, töissä stadissa, ei ole mikään ongelma asua Salossa, ongelma olisi matka Vuosaaresta Espooseen julkisilla.

Keijo K.

Missä on se punainen lanka, tai mikä on se punainen lanka, joka näin vaalien alla saa nuo lehtien palstat täyttymään mitä kummallisimmilla kirjoituksilla?

Tunnin juna, josta niin paljon kohkataan, mitä se tarkoittaa? Onko se yhteys kahden pisteen välillä vaiko jotain muuta?

Urpo

Hyvähän se vain on, että ehdokkaat kertovat ajatuksistaan dokumentoidusti ja muuallakin kuin unohduksiin jäävissä keskusteluissa torilla. Itse en tajua sitä vähättelyä, mikä ns. tunnin junaan joidenkin osalla mieltä hallitsee. Olkoon tunti tai tunti ja vartti, sama se. Kyse on kulkuyhteyksien parantamisesta, ja siinä työssä ei maaliin olla päästy. Piti moni moottoritietäkin turhana ja tuota ennen varmaan niitäkin oli, joiden mielestä Turun ja Helsingin väliä oli ok ajaa Salon keskustan läpi, eli silloisen ykköstien oikaisu keskustan ohi turha hanke. Miksei Hajalankin kautta voisi edelleen kulkea. Olihan se hyvä yhteys jo 1700-luvulla, suotta toimivaa korjaamaan. Koska yhteiskuntaa ei kannattanut museoida tuolloin, ei… Lue lisää »

Lissu

Kuinka varmaa se on, että se tunnin juna pysähtyy Salossa. Ehkä jonkun vuoden, mutta kun pitää saada nopeammaksi, niin pysähdys asemia karsitaan. Turku, Kupittaa, Pasila ja Helsinki. Siinä ne hetken päästä.

ER65

Osa junista voi mennä ohi ja osa pysähtyä. Ei ole joko-tai. Siellä missä ei ole kulkijoita ei pitkään pysähdelläkään. Salosta on nykyisinkin paljon kulkijoita. Suorempi rata vain lisäisi junan käyttäjiä myös Salosta.

It Senior

Matkan etu pätee, jos työpaikka on keskustassa tai metron varrella. Omakohtainen kokemukseni joukkoliikenteestä esim. Malmille tai Tapaninkylään tuo työmatkaan lisää runsaasti vähintään toisen tunnin.

Vaikka ajattelisi viherlasit silmillä, ei tunnin juna vähennä koskaan matka-aikaa esimerkiksi Muurlasta, jos menet töihin jonnekin Vantaalla olevaan toimipaikkaan.

Nyt omalla autolla matkaan kuluu aikaa tunti ja vartti. Yleisillä kulkuvälineillä käytetty aika on vähintään yli kaksinkertainen. Perusteluksi ei kelpaa, että junassa voi tehdä pätkivillä yhteyksillä etätöitä.

Vapaa Kanaherra

”Matkan etu pätee, jos työpaikka on keskustassa tai metron varrella.”

Aijaa..

”Vaikka ajattelisi viherlasit silmillä, ei tunnin juna vähennä koskaan matka-aikaa esimerkiksi Muurlasta, jos menet töihin jonnekin Vantaalla olevaan toimipaikkaan.”

Samaan tapaa tunnin juna ei vähennä koskaan matka-aikaa esimerkiksi Raumalta, jos menet töihin Huittisiin.

Jerppu

Ei ne yhteydet nyt kamalasti ole pätkineet, etätöitä on tullut tehtyä junassa paljonkin. Omassa autossa ei pystyisi tekemään ollenkaan. Ei mene matka-aika täysin hukkaan eikä kiristä vanne päätä ratin takana. Vantaan suhteen olen samaa mieltä, ei se sinne paljon auta, mutta suurin osa työpaikoista on kyllä Espoossa ja Helsingissä. Tosin, kehäratahan on jo olemassa ja tarjoaa liityntäyhteyden Vantaallekin, eikös?

Pisteestä pisteeseen

Juuri näin. On selvää, että tilanteessa, jossa sekä asunto Salossa että työpaikka pk-seudulla sijaisevat muutaman minuutin kävelymatkan etäisyydellä asemasta, etu on suurimmillaan ja pendelöinti varsin ymmärrettävää. Tilanne muuttuu oleellisesti, kun pisteestä pisteeseen -tarkasteluun tulee lisäetappeja.

Valitettavasti näyttää otettavan annettuna, että työpaikkojen on pakko sijaita muualla kuin Salossa, eli työn perässä on reissattava. Salon ulkopuolella toimivien yritysten houkuttelu tänne näyttää olevan peräti haasteellista. Toki iloitsen vilpittömästi niistä työpaikoista, joita on tänne saatu esimerkiksi Orionin ja Nordean myötä.

Karniina

Salossa on paljonkin avoimia työpaikkoja ja kuulemma vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa. Tosin, jos menee työhallinnon palvelimelle katsomaan, niin siellä paikkoja näkyy vähemmän, eli isoa osaa työpaikoista piilotellaan jossain tiskin alla. Lisäksi salolaiset työnantajat maksavat sen verran huonoa palkkaa ja monet myös elävät vielä siinä käsityksessä, että voivat kohdella työntekijöitä miten tahansa, joten aika monet osaavat työntekijät ovat hakeutuneet muualle sekä parempien ansioiden että paremman arvostuksen ja työilmapiirin perässä. Eiköhän se ole edessä täkäläisilläkin työnantajilla vielä se hetki, kun huomaavat olevansa yhtä riippuvaisia työntekijöistä kuin mitä työntekijät ovat heidän firmoistaan, tai jopa enemmän. Näinä huonoina vuosina Nokian lähdön jälkeen on Salossa… Lue lisää »

ER65

Paremmat kulkuyhteydet hyödyttävät myös yrityksiä.

Make

Vantaalle pääsee autolla hyvin ja lyhyempää matka-aikaa se juna ei välttämättä heille tuo. Keskustassa, ja myös sinne Vantaalle johtavan kehäradan varrella, kuitenkin on valtava määrä yrityksiä joiden tavoitettavuuteen juna tuo melkoisen parannuksen. Moni osaa arvostaa mahdollisuutta käyttää matka-aika työntekoon, ratin takana istumisen sijaan. On aikamoista ajantuhlausta istua autossa ja työtunnit alkavat vasta, kun olet perillä. Onnea, jos olet saanut kimppakyydin jolloin ainakin toisinaan voit käyttää matka-ajan työntekoon. Pätkivät yhteydet ovat tosiaan nykyisin yksi rajoite, miksi ei junassa välttämättä työnteko onnistu, mutta siihenkin saataneen korjaus, kun juna kulkee ”ihmisten ilmoilla” jossa on parempi kuuluvuus. Perniön ja Karjaan välillä yhteydet eivät ole… Lue lisää »

Yliovela

Leipä Helsingistä, jospa Taimela tarkoittaa leipäjonoon menoa Salosta

Antti Olkinuora

Suurnopea rata on merkittävästi kalliimpi ratkaisu kuin nopea kaksiraiteinen juna. Lähes kaikki ovat tunnin junan tarpeellisuuden todenneet, ja epäilijöillekin se selviää kunhan kurkkaa nykyistä rantaradan linjausta kartasta. Salon seudulle olisi erityisen merkityksellistä saada ainakin Suomusjärvelle henkilöliikenteen seisake. Hankkeessa kävisi niin kuin Vr:n päätöksessä rakentaa asemapaikka Lahden lähelle korpikylään Hennaan. Alue lähti nopeaa kasvuun kun yhteydet lyhenivät merkittävästi. http://www.hennaan.fi ,tutustukaa. Maanhinta Salon itäpuolella on vähintäänkin suhteessa 1:10 pk-seutuun verrattuna Salon seudun eduksi. Siinä on kasvupotentiaalia. Tärkeä on myös toteutettava ratalinjaus. Moottoritien seuraaminen toisi merkittäviä etuja: osin jo lunastettuja ja tutkittuja maita eivätkä rikkoisi tarpeettomasti tiloja mm. Birkkala. Toivottavasti hanketta ei ajeta… Lue lisää »

MDI

Vanha suunnitelma kaksiraiteisesta ELSA-radasta olisi paras. Ei mitään suurnopeushaihatteluja vaan nopeita (200km/h) ja käytössä koeteltuja perusjunia. Salo -Suomusjärvi – Lohja – Espoon keskus – Pasila – Hki riittänevät asemiksi ja hommataan sitten hyperloopit jahka toimivat.

Eräs vaan

En todellakaan haluaisi nähdä, kun juna törmää 300 km/h 500-kiloiseen hirveen. Ja sääliksi käy niitä joiden talotontti menee piloille uusien ratalinjausten myötä. Salon ja Turun välille olisi ratatunnelit järkevin vaihtoehto, mikäli se tunnin juna Saloon vielä pysähtyisi. Vanha rata jäisi lähiliikenteeseen ja puukuljetuksiin, kuten nytkin tapahtuu.

Konnari

Tavaraliikenne kulkee nykyään suurilta osin Turusta Tampereelle päin. Harvemmin puukuljetusta kulkee välillä Turku-Helsinki. Ennen vanhaan tästä kulki öisin paljon tavaraliikennetteä, mutta ei enää.

Jukka Oksanen

Pysähtyykö juna tosiaan Salossa? Tampereelta Helsinkiin menevä nopea juna ohittaa sulavasti Hämeenlinnan ym muut pienet paikkakunnat. Miten juna ehtii Turusta Helsinkiin, jos se pysähtelee eri paikoissa?

Make

Tampere-Pasila-välillä ainoastaan Vaasasta tuleva Pendolino ei pysähdy esimerkiksi Hämeenlinnassa.

Intercity pysähtyy Tampereen ja Pasilan välillä 5 kertaa, ja matka-aika on 1h 41min. Pendolino joka ei pysähdy kuin kerran, kulkee matkan ajassa 1h 27min eli vain 14 min nopeammin. Pysähdysaikaa noin 1-2 min per asema aikataulun mukaan, muu ero syntyy nopeudesta, eli jarrutuksista ja kiihdytyksistä, sekä pendolinon korkeammasta matkavauhdista (200 vs. 220kmh). Yhden pysäkin vaikutus on siis noin 3 min.

Uskoisin, että Salossa pysähdytään myös tunnin junallakin, kunhan sitä lobataan tarpeeksi, mutta Muurla ja Suomusjärvi voidaan kyllä unohtaa nopeimmista vuoroista.

ER65

Näkisin, että samalla välillä voisi kulkea paikallisjuna joka syöttää matkustajia väliasemilta Tunnin junan pysäkeille. Näin: Kupittaalta lähtee paikallisjuna, joka poimii matkustajia Kaarinasta, Piikkiöstä ja Paimiosta. Salossa se pysähtyy väistämään puoli tuntia myöhemmin lähtenyttä Tunnin junaa, joka pysähtyy Salossa. Paikallisjuna jatkaa Tunnin junan perässä Muurlaan ja Suomusjärvelle ja väistää Lohjalla seuraavaa Tunnin junaa johon väliasemilta tulleet pääsevät vaihtamaan. Jne.

Timo Pohjola

Ns. tunnin juna ei ole edes teoriassa mahdollista toteuttaa Helsingin – Turun välissä eikä se tule hyödyttämään Saloa juuri enempää kuin nykyinen junayhteys sekä bussiyhteydet. Kannattaa muistaa, että juna lähtee Helsingistä, myöhemmin ehkä Pasilasta (ero 5min), mutta sen on ajettava hiljaisempaa vauhtia läpi eri asemien aina Espoon keskukseen saakka (= yli 20 km) ennen kuin voi merkittävästi vauhtia lisätä. Vielä sitten ajettava Espoo – Lohja-välin asemien ohitse. No sittenhän se voikin päästellä sitä n. 200 km. maksimia Lohjalta Turkuun Kupittaalle, mikäli ei joudu pysähtymään Salossa. Turku – Helsinki matka Pasilaan on 120 km ja Salo – Turku väli yli 50… Lue lisää »

Jaska

Jo nyt Tampere-Seinäjoki väli – kaupunkien välinen etäisyys 154 km – taittuu VR:ltä parhaimmillaan 1:04 tunnissa. Tämä siis jo tällä hetkellä käytössä olevalla kalustolla ja junaverkostolla. Helsingin ja Turun välinen etäisyys on hieman tätä lyhyempi, 151 km. Uudella kalustolla ja uusilla rataosuuksilla maksiminopeus tulee olemaan 300 km/h, joten tunnin juna olisi hyvin mahdollista toteuttaa lähitulevaisuudessa. Niin teoriassa kuin myös käytännössä. Ei jokaisen junavuoron tarvitsisi pysähtyä jokaisella asemalla. Esim. Helsingin ja Turun väliä matkustavat voisivat käyttää hieman reilu tunnin Expess-yhteyttä (kts. edellä Spidermanin lainaus Liikenneviraston aika-arvioista), matkan varrelle jäävät voisivat käyttää toisia junavuoroja jotka pysähtyvät useammin. Mallia voisi ottaa vaikkapa VR:n… Lue lisää »

Jussi Uoti

Valitettavasti tyypillinen vaalikommentti höystettynä leppoisalla demariajattelulla; tunnin juna pitää rakentaa että leivän voi ostaa Helsingistä, junarata maksaa niin monta miljoonaa että siitä ropisee myös kotiseudulle fyrkkaa. Kiitos Katja mutta ostamme leivän tuoreena täältä Salosta, uskon että demaritkin. Ja eikös tämä jälkimmäinen perustelu ole vanhaa kepulaista siltarumpupolitiikkaa josta demarit aina muita syyttävät? Rakennetaan rakennetaan kunhan verorahoja tippuu vähän kotikuntaan, loppulaskulla ei ole niin väliä. Asiaan. Asiallisesti tunnin junassa on kysymys saavutettavan kaupunkiketjun luomisesta kohti pääkaupunkiseutua ja sellaisen yhteyden luomisesta joka motivoi heikosti liikkuvaa salolaista työvoimaa lähtemään isommille palkoille nopealla junalla. Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi osaavat salolaiset pienet pakettiautofirmat kuten… Lue lisää »

matti

Tunnin juna on Salolle hyvä. Ei tarvitse asua Salossa, voi kulkea Helsingistä tai Turusta Salossa töihin.
Näinpäinhän siinä käy, ei mitään järkeä asua Salossa.

Jaska

Käydä Helsingistä Salossa töissä? Täsmälleen päinvastainen olisi todennäköisempää, eli käydä töissä siellä missä on työpaikkoja (Helsingissä) ja asua siellä missä on edullista asua viihtyisästi (Salossa).

Reino Eerikäinen

Nyt on niin, kun ilman lämpeneminen on ilmeistä että joka ainoa työpaikka koko
planeetalla pitää olla 5 km etäisyydellä kotiovelta. Ei tälläinen reissaaminen ole mistään kotoisin että mennään 100 km yhteen suuntaan työhön. ja toinen mokoma takaisin. Mennään sitten millä kulkupelillä tahansa. 5 km on sopiva, sen taittaa vaikka polkupyörällä. Kulkeminen pitää saada minimiin, eikä huvikseen pidä mennä edes ostoksille. Jokaisella siirtymisellä pitää olla tarkoitus.
On ihan turhaa yrittää säätää lakeja autoiluun että ilmaston muutokselta säästyttäisiin.
Matkustuskielto huvitustarkoitukseen on kiellettävä.
Järki käteen planeetalla.
Työpaikat niin pieniksi että on mahdollista asua 5 km säteellä.
Niin oli ennen ja pitää tulevaisuudessakin olla. Hajasijoitus työpaikoissa tuo terveyttä.

ER65

Eihän tuo hyödytä, jos tehdään jotain tuotteita tai ruokaa tms. Pitää kuitenkin toimittaa raaka-aineita ja viedä tuotteet jälleenmyyjille ja kuluttajille. 5 km välein tiputellut työpaikat aiheuttaisivat vielä enemmän liikennettä lisääntyneen rekkaliikenteen takia!

Realismia

Toiveajettelua SDP:n vaalihöpinää. Päinvastoin pitäisi työmahdollisuutta parantaa ja luoda työpaikkoja Helsinki-Turku välille, digitaalisuus parantaa myös tulevaisuudessa etätyömahdollisuutta. Sitä paitsi varsinaiset työpaikat eivät ole rautatieasemien välittömässä läheisyydessä niin kuin eduskuntatalo eli saavutettu hyöty menee siihen.

Vapaa Kanaherra

IoT Campukselta kuului taas positiivisesta pöhinästä (kolme uutta lafkaa, organisaatiota, jotka tuskin kaikki ovat Salossa ennestään toimineet (?), esim. Imagine Intelligent Materials). Australialaisyhtiön oma tiedote toukokuulta kertoi Suomeen rantautumisesta. Tuolloin yhtiö kertoi, että Suomeen tullaan perustamaan tuotekehityskeskus, joka sijoittuu joko Saloon, Tampereelle, Ouluun tai Etelä-Suomeen. Imagine on kehittänyt menetelmän, jolla grafeenin avulla saadaan aikaiseksi mm. kosketuksen, paineen ja kosteuden tunnistavia pintoja. Näitä pintoja voidaan käyttää mm. IoT-sensoreina. Salo IoT Campuksen toimijoiden joukkoon on liittynyt myös LINK Design and Development Oy, joka on kansainvälisesti palkittu designtoimisto. ”Saimme lämpimän vastaanoton Salon IoT Campukselta ja kotiuduimme sinne heti. Olemme viihtyneet Salossa niin hyvin,… Lue lisää »

Pihinää

Kuinkahan monta henkilöä edellä mainitsemasi yritykset työllistävät Salon IoT Campuksella, voidaanko puhua pöhinästä.

Vapaa Kanaherra

Muutama havainto ylläolevasta tekstistäni: – Joku yhtiö valitsee Salon Tampereen, Oulun tai Etelä-Suomen sijaan – ”Katselemme isompia tiloja” – ”Saloon tulemme rekrytoimaan lisää mekaniikan ja teknologian asiantuntijoita” ”kiittelee ennen kaikkea sijaintia” Tämä nopealla haulla Elokuulta (tiedot 29.8): ” Uuden pääkonttorin Suomeen perustanut AINA Wireless on aloittanut toimintansa Salo IoT Campuksella elokuussa” ”Monialaisten osaajien joukkoon on liittynyt myös 2018 perustettu myyntitoimisto Venta Sales. ” ”Kampuksella toimivia yrityksiä on tällä hetkellä 67 ja määrä kasvaa kaiken aikaa.” Tällä hetkellä kampuksella toimii jo yhteensä 75 teknologia- ja palvelualan yritystä -> 8 kappaletta uusia yrityksiä kolmessa kuukaudessa Varsinaiseen kysymykseesi ”Kuinkahan monta henkilöä edellä mainitsemasi… Lue lisää »

lättähattu

Tuottavat yritykset sijoittuvat sinne missä on parhaat edellytykset toiminnalle. Valtio on hajasijoittanut virastoja aluepolitiikan nimissä vaihtelevalla menestyksellä. Salon muuttotappiokunnassa on työpaikat vähentyneet ja verotus kiristynyt. Hyvät ja nopeat liikenneyhteydet mahdollistaisivat työssäkäynnin siellä missä tuottavaa tyätä on tarjolla.

Ei ratoja laisinkaan

Edelleen ratauudistukset turhia, jos ei kalusto kulje ja näitähän on melkein päivittäin. Ei auta kaksoisraiteetkaan, jos sähköä ei kulje tai ohjasjärjestelmissä vika. Dieselveturit kulki paremmin, mut siihen tuskin kukaan palaa.