Joulua juhlittiin

0

LIISA WRIGHT. Joulu ajatellaan Suomessa kaikkien juhlaksi, ja sitä oletetaan vietettävän hyvin samoin menoin.
Emme ehkä tule ajatelleeksi, että täällä meilläkin on ja on aina ollut ihmisiä ja ryhmiä, jotka eivät vietä joulua ollenkaan. Suomessa on aina ollut valtauskonnon luterilaisuuden ohella muitakin uskontokuntia. Myös ei-kristillisiin yhteisöihin kuuluu paljon ihmisiä.
Joulu on Jeesuksen syntymän juhla, jota kristilliset kirkot juhlivat. Joissain muissa uskonnoissa Jeesus kyllä tunnetaan, mutta häntä ei pidetä Jumalan poikana. Juutalaisuudessa Jeesus oli tavallinen juutalainen kansalainen ja aktivisti, todistetusti historiallinen henkilö, mutta ei Jumalan poika eikä edes messias.

Juutalaisia alkoi muuttaa Suomeen lähinnä Venäjältä noin 200 vuotta sitten. Nykyisin toimii kaksi seurakuntaa, ja niissä yhteensä noin 1 500 jäsentä. Juutalaiset eivät juhli joulua – heidän keskitalven valon juhlansa on hanukka. Sen aika määräytyy kuunkierron mukaan ja osuu useimmiten joulukuulle. Hanukka kestää kahdeksan päivää.
Islamissa ja myös bahai-uskossa Jeesus on kunnioitettu profeetta mutta ei jumalallinen. Islamilaisia seurakuntia ja rekisteröityjä yhdyskuntia on useampia ympäri maata, monet ovat hyvinkin pieniä ryhmiä. Niihin kuuluu Suomen noin 40 000 muslimista (luku kahden vuoden takaa) vain noin 14 000 henkilöä.
Suomen vanhin islamilainen yhteisö lienee tataarit. He saapuivat tänne Venäjältä 1800-luvun loppupuolelta alkaen. Ensimmäinen islamilainen uskontokunta perustettiin Helsinkiin 1925. Tataareilla on oma seurakuntansa, jossa on noin 600 jäsentä.
Myös tataarit ovat sulautuneet täysin osaksi suomalaista yhteiskuntaa; samalla he silti ovat säilyttäneet uskontonsa ja myös oman kielensä. Joulupäivät ovat heille perheiden yhdessäolon aikaa, jolloin monet nauttivat perinteisiä suomalaisen joulun kala- ja laatikkoruokia.

Jehovan todistajia on Suomessa runsaat 18 000. He eivät juhli joulua. Heidän perustelunsa on, että Raamatun mukaan Jeesus kehotti muistamaan hänen kuolemaansa eikä syntymäänsä. Sen juhliminen ei ole aiheellista, koska Jeesuksen tarkka syntymäpäivä ei ole tiedossa ja koska Jumala ei hyväksyisi joulun viettoa, koska sen juuret ovat pakanallisissa tavoissa.
Suomen mormonit juhlivat joulua kuten muutkin suomalaiset.
Idän suuret uskonnot hindulaisuus, taolaisuus ja kungfutselaisuus ovat ei-kristillisiä uskontoja, joita monet pitävät enemmänkin kulttuureina ja moraalioppeina. Buddhalaisia on Suomessa noin 10 000, ja he kuuluvat useisiin eri rekisteröityihin yhdyskuntiin.
Uuspakanallisista uskonnoista vain suomenuskoinen Karhun kansa on virallistettu yhdyskunta, jolla on esimerkiksi oikeus vihkiä jäseniään avioliittoon. He juhlivat vanhoja suomalaisten merkkipäiviä, joiden vietto on paljolti unohtunut muilta.
Enemmistölle suomalaisista joulu on perinteikäs maallinen perhejuhla, jossa on toki myös uskonnollisia aineksia. Kaikille se voi olla rakkauden, rauhan ja toivon paremmasta juhla. Jota kukin viettää juuri kuten haluaa – vapaassa maassa, omien traditioidensa mukaan.

Kirjoittaja on halikkolainen aikuiskouluttaja.

Jätä kommentti